وزیر خارجه آمریکا: مذاکرات با ایران نمی‌تواند به‌طور نامحدود ادامه یابد

«آمریکا حسن نیت و تمایل خود به بازگشت به توافق هسته‌ای را نشان داده و اینک توپ در زمین ایران است»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده-JONATHAN ERNST / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه، هفتم مرداد، گفت که روند مذاکرات با ایران نمی‌تواند به طور نامحدود ادامه یابد.

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن در جریان یک کنفرانس خبری در کویت ضمن تاکید بر اینکه ایالات متحده «حسن نیت و تمایل» خود به بازگشت به توافق هسته‌ای را نشان داده است، افزود: «اینک توپ در زمین ایران است.»

مقام‌های ارشد آمریکا همواره جمهوری اسلامی ایران را در به بن‌بست رسیدن مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا که با میانجی‌گیری اتحادیه اروپا، چین و روسیه در وین در جریان است، مسئول می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشورهای منطقه و شورای همکاری خلیج فارس نیز بارها درخواست تعمیم این مذاکرات و شامل کردن برنامه‌های موشکی و رفتارهای بی‌ثبات کننده تهران در منطقه در آن را مطرح کرده‌اند. از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح کرده است که مذاکرات باید تنها به فعالیت‌های هسته‌ای ایران محدود باشد.

کاظم غریب‌آبادی، عضو هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در وین و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، روز گذشته در گفت‌وگویی که در وب‌سایت علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر شد، در مورد آینده مذاکرات ایران و آمریکا گفت: «مذاکرات باید صرفا هسته‌ای باشد و طرح و بررسی هرگونه ایده غیرمرتبط باید از دستور کار حذف شود. حضور و نفوذ منطقه‌ای و موشک ابزار قدرت ایران است و به هیچ وجه قابل مذاکره نخواهد بود.»

ایران و آمریکا با هدف بازگشت واشینگتن به برجام و بازگشت ایران به پیروی کامل از تعهدات خود در آن، از فروردین ماه مذاکرات غیرمستقیمی را در وین آغاز کرده‌اند.

تاکنون، شش دور از این گفت‌وگوها برگزار شده و با وجود آنکه دو طرف از پیشرفت مذاکرات سخن گفته‌اند، همچنان توافقی حاصل نشده است و ایران و آمریکا می‌گویند هنوز مسائل عمده‌ای باقی مانده که نیازمند تصمیم‌گیری‌های دشوار است.