چرا نمایندگان مجلس خواهان بازگشت زودهنگام از تعطیلات هستند

نگرانی سیاست‌مداران از کمبود وقت در برابر خروج فاجعه بار از اتحادیه اروپا

AFP PHOTO /JESSICA TAYLOR/ UK PARLIAMENT

تنها ۷۲ روز [۷۰ روز از زمان انتشار مطلب] به مهلت خروج بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا باقی مانده است و برای نمایندگان مجلس بریتانیا که می‌خواهند نگذارند «بوریس جانسون» در ۳۱ اکتبر بدون توافق از اتحادیه‌ی اروپا خارج شود زمان به‌سرعت رو به پایان است.

البته نمایندگان مجلس بریتانیا به خوبی به اوضاع آگاه هستند و همین هفته‌ی پیش بود که به آن‌ها هشدار داده بودند وقتی در تاریخ ۳ سپتامبر از تعطیلات تابستانی به ناحیه‌ی پستی جنوب غربی/ اس‌دبلیو۱( منطقه‌ای که مجلس در آن واقع است) برگردند فرصت اندکی خواهند داشت تا در مجلس با خروج بدون توافق احتمالی بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا مبارزه کنند.

به همین دلیل است که در تعطیلات آخر هفته ۱۰۰ نماینده در نامه‌ای که به خیابان داونینگ فرستادند با خروج بدون توافق از اتحادیه‌ی اروپا مخالفت کردند و از نخست وزیر درخواست کردند بابت «اضطرار ملی» ناشی از چنین خروجی فورا خواهان بازگشت زودهنگام نمایندگان از تعطیلات شود. «جرمی کوربین» در روز دوشنبه و همچنین «جان مک‌دانل» رییس خزانه‌داری در دولت سایه از چنین فراخوانی حمایت کرده بودند.

نمایندگان مجلس گفتند: «با اضطرار ملی رو به رو هستیم. هم اکنون یعنی در ماه اوت باید مجلس تشکیل جلسه بدهیم و در صورت لزوم تا ۳۱ اکتبر نشست برگزار کنیم تا نظرات مردم را بتوان شنید و بتوان دولت شما را به خوبی تحت نظر داشت».

چنین درخواستی بی‌سابقه نیست و مجلس عوام از سال ۱۹۴۸ تا کنون در ۲۹ مورد چنین جلساتی تشکیل داده است. آخرین مورد آن هم طی کارزار همه‌پرسی اتحادیه اروپا و برای بزرگداشت نماینده‌ی جان‌باخته «جو کاکس» برگزار شد.

بحث درباره‌ی استفاده از جنگ‌افزارهای شیمیایی در سال ۲۰۱۴ و شورش‌های لندن و سایر شهرهای انگلستان در سال ۲۰۱۱ از دیگر مواردی بود که سبب شد تا در سال‌های اخیر به نمایندگان دستور بازگشت به مجلس در دوران تعطیلات را بدهند.

البته برای فراخوانی مجلس از تعطیلات، دولت باید به طور رسمی به «جان برکاو» رییس مجلس عوام درخواست بدهد. اما دیروز خیابان داونینگ چنین خواستی را رد کرد که شاید جای تعجب نداشته باشد.

سخنگوی نخست‌وزیر به خبرنگاران گفت: «مجلس عوام خودش با تاریخ تعطیلات تابستانی و همچنین تاریخ بازگشایی مجلس در ۳ سپتامبر موافقت کرد و اکثریت نزدیک به ۲۰۰ نماینده آن را به تصویب رساندند».

اما امضاکنندگان درخواست‌نامه‌ی فراخوانی مجلس از تعطیلات به صورت فزاینده‌ای نگران لفاظی‌ها و اقدامات دولت جدید هستند.

خود نخست‌وزیر امکان توافق با اتحادیه‌ی اروپا را رد کرده بود. در ضمن «دومنیک کامینگز» مشاور ارشد وی در خیابان داونینگ به طور خصوصی تهدید کرده بود که آقای جانسون حتی اگر در رأی اعتماد گرفتن شکست بخورد و برگزاری انتخابات عمومی زودهنگام در دستور کار قرار گیرد باز هم ممکن است خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه‌ی اروپا را اجرا کند.

نمایندگان اختیار آن را ندارند که خودشان بازگشت زودهنگام مجلس از تعطیلات را انجام دهند اما می‌دانند زمان در حال از دست رفتن است و اکنون باید همه ببینند که از هر فرصت ممکن برای جلوگیری از خروج بدون توافق از اتحادیه‌ی اروپا استفاده می‌کنند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent