چهار نیروی سپاه در سیستان و بلوچستان کشته شدند

سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر صحنه درگیری مسلحانه نیروهای نظامی جمهوری اسلامی با طیفی از جریان‌های محلی بوده است

افراد مسلح چهار عضو سپاه را در شهر خاش سیستان و بلوچستان کشتند - عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق اعلام کرد چهار نفر از اعضای قرارگاه قدس، شب گذشته در درگیری با مخالفان جمهوری اسلامی در منطقه گونیک خاش سیستان و بلوچستان کشته شدند.

براساس این اعلامیه، در این درگیری محمد نبی عمرزهی، حمید سهراب زهی، نادر ریگی حسین آبادی و محمد علی رخشانی کشته شده‌اند. هنوز جزییات بیشتری در این زمینه منتشر نشده است.

درگیری بین نیروهای سپاه با مخالفان جمهوری اسلامی در سیستان و بلوچستان سابقه طولانی دارد و این استان در سال‌های اخیر صحنه درگیری مسلحانه نیروهای نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی با طیفی از جریان‌های محلی بوده است. مقامات جمهوری اسلامی، این عده را قاچاقچی، اشرار و تروریست معرفی می‌کنند. این منطقه به جز آسیب‌های ناشی از سو مدیریت و ناکارآمدی، به دلایل مذهبی و امنیتی از فقر و تبعیض گسترده‌ای رنج می‌برد.

اردیبهشت امسال، علی‌اکبر صفوی، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج نیک‌شهر در استان سیستان و بلوچستان از کشته‌شدن دو عضو نیروی بسیج در درگیری با کسانی که وی آنها را اشرار مسلح خوانده، خبر داد.

اسفند ماه سال پیش، کشته و زخمی شدن بیش از ۱۵ سوخت‌بر، به وقوع اعتراضاتی در شهرهای بلوچ‌نشین و درگیری مردم با نیروهای نظامی و امنیتی انجامید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۵ اسفند اعلام کرد دست‌کم ۱۲، تا حداکثر ۲۳ نفر، در اعتراض‌های مردم استان سیستان و بلوچستان به تیراندازی نیروهای امنیتی و سپاه پاسداران به سوخت‌بران بلوچ و معترضان به کشتار آنها، جان خود را از دست داده‌اند.

رسانه‌های ایران در همان زمان از حمله مسلحانه گروه «جیش العدل» به خودروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر مرزی سراوان در استان سیستان و بلوچستان خبر دادند. بر اساس گزارش‌ها، خودرویی که هدف حمله قرار گرفت حامل نیروهای یگان مهندسی سپاه پاسداران بوده است، اما اطلاعاتی از تلفات احتمالی حمله در دست نیست.

گروه موسوم به جیش‌العدل می‌گوید برای دفاع از حقوق مردم بلوچ و سنی در سیستان و بلوچستان مبارزه می‌کند و ازاین‌رو خود را «ارتش عدالت و برابری» معرفی کرده است.

با این حال مشخص نیست که مبارزات با نیروهای سپاه پاسداران از سوی کدام نیروها انجام می‌شود.