دبی برای مقابله با گرما باران مصنوعی ساخت

امارات به جایی رسیده که بتواند دست به باران‌سازی پایدار بزند

ابتکار عمل امارات متحده عربی برای مقابله با گرمای هوا که به ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده است-KARIM SAHIB / AFP

مردم این روزها شاهد صحنه‌‌هایی هستند که به نظر مربوط به هر جایی می‌شوند مگر این شهر صحرایی:‌ باران‌های شدید موسمی که خیابان‌ها را پر آب می‌کنند و سیلاب‌های کوچک ایجاد می‌کنند. اکثریت مردم این شهر اصالتا اهل جنوب آسیا هستند و با باران‌های اینچنینی آشنا؛ اما چطور شده است که دبی چنین باران‌هایی به خود می‌بیند؟ آیا این هم پرده دیگری از نمایش ترسناک تغییرات اقلیمی است؟‌

اداره ملی هواشناسی امارات متحده عربی می‌گوید چنین نیست و این باران شدید، مثل بیشتر رویدادهای این کشور، بر اساس برنامه سازمان‌یافته دولت صورت گرفته است. به گفته این مرکز عملیات باردهی ابرها باعث افزایش باران در این کشور شده است؛ راهی برای مقابله با دمای بالا هوا که در روزهای گذشته به نزدیک ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده است.

این اداره تصاویری از باران‌های سنگین دبی منتشر کرد و در این مورد توضیح داد.

امارات در حالت معمولی به طور متوسط حدود ۱۰ سانتیمتر بارش باران دارد و این بخشی از تلاش‌ها برای افزایش آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کار افزایش باران با استفاده از فن‌آوری پهپادی انجام می‌شود: پهپادها به میان ابرها می‌روند و آن‌ها را بارگذاری می‌کنند.

روزنامه «نشنال» امارات گزارش کرد که این تلاش‌ها به قدری موفق بوده‌اند که در شهر العین باران طوری شدت گرفته که شرایط رانندگی دشوار شده است.

پروژه باران‌سازی امارات سابقه‌ای طولانی دارد و یک‌شبه آغاز نشده است. در سال ۲۰۱۷ بود که امارات ۱۵ میلیون دلار در ۹ پروژه مختلف در این زمینه سرمایه‌گذاری کرد.

سامانه کنونی که در زمینه بارگذاری ابرها و ایجاد باران فعالیت می‌کند توسط گروهی از پژوهشگران از دانشگاهِ ردینگ انگلستان رهبری می‌شود. پروفسور مارتن آمبام از چهره‌های این پروژه است که چند ماه پیش در گفتگو با «بی‌بی‌سی» گفته بود امارات به جایی رسیده که بتواند دست به باران‌سازی پایدار بزند.

پروفسور آمبام در توضیح این پروژه گفته بود که هدف از آن ایجاد قطرات آب و تلاش برای ایجاد روندی است که آن‌ها به هم بپیوندند و باران درست کنند.

از نکات جالب این روند این است که از مواد شیمیایی در آن استفاده نمی‌شود.

تلاش برای باران‌سازی سابقه‌ای طولانی در تاریخ علم دارد. در سال ۱۸۹۱ بود که لوئیس گاتمن، مهندس و مخترع آلمانی-آمریکایی، پیشنهاد داد که با شلیک دی‌اکسید کربن مایع به ابرها باران ایجاد شود. از آن پس تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است و موفقیت اماراتی‌ها از آخرین نمونه‌ها است. در ایران نیز نیروی هوافضای سپاه تلاش کرده با استفاده از پهپاد ایجاد باران کند گرچه میزان موفقیت آن معلوم نیست. اسرائیل نیز از همان سال‌های آغازین بنیانگذاری خود تلاش‌هایی در این زمینه داشته گرچه این اواخر آن‌را متوقف کرده است.

بیشتر از جهان