هشدار در باره فروپاشی احتمالی تشکیلات خودگردان فلسطین

کاهش شدید مشروعیت تشکیلات خودگردان فلسطین پس از جنگ اخیر غزه و به تعویق افتادن انتخابات

محمد اشتیه نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از:  AFP

هادی عمرو، فرستاده و معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطین، روز جمعه گذشته، ۱۶ ماه ژوئیه جاری، سفر یک هفته‌ای خود را به بیت‌المقدس، رام‌الله، بیت‌لحم و تل‌آویو به پایان رساند. وی در پایان سفرش ضمن هشدار نسبت به این‌که تشکیلات خودگردان فلسطین به دلیل تشدید بحران اقتصادی و سیاسی و فرسایش مشروعیت آن در حال فروپاشی است، از اسرائيل خواست اقدامات لازم را برای حمایت از آن اتخاذ کند تا از آشفتگی و هرج و مرج جلوگیری به عمل‌آید.

هادی عمرو، وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطین را به «جنگل خشکی که می‌تواند با یک جرقه کوچک آتش گیرد»، تشبیه کرد و افزود که در هیچ زمانی تشکیلات خودگردان فلسطین را در چنین وضعیت دشوار و ناهنجاری ندیده است. وی با ابراز نگرانی نسبت به بحران شدید اقتصادی که مانع پرداخت حقوق کارمندان فلسطینی می‌شود، خاطرنشان کرد که تداوم وضعیت فعلی می‌تواند منجر به فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین شود.

البته هادی عمرو پس از هفت روز دیدار و ملاقات با مقامات اسرائیلی، از جمله نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائيل و دیدار با مقامات فلسطینی و در راس آن‌ها محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رهبران جامعه مدنی فلسطین، اقدام به ارزیابی وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطین کرد. منابع فلسطینی که پیگیر دیدارهای هادی عمرو بودند، اظهار داشتند که معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطین در جلسات خود با مقامات فلسطینی و مسئولان سازمان‌های جامعه مدنی سعی می‌کرد به سخنان آن‌ها گوش فرا دهد بدون این‌که موضع مشخصی اتخاذ کند. این در حالی است که هادی عمرو تأکید کرد که قصد ندارد دو طرف نزاع را تحت فشار قرار دهد، یا این‌که از آن‌ها التماس کند که برای بهبودی اوضاع گام بردارند. با این حال وی به اسرائيل هشدار داد که وخامت اوضاع تشکیلات خودگردان فلسطین به طور یکسان بر فلسطینی‌ها و اسرائيلی‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، سفارت ایالات متحده در اسرائيل با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت که سفر هادی عمرو توانست سطح تفاهم و هم اندیشی دو جانب اسرائيل و فلسطین را بالا برد تا این‌که اقدامات لازم به منظور تأمین امنیت، آزادی و رفاه با روشی که اهداف هر دو طرف را تحقق بخشد، اتخاذ شود. در بیانیه سفارت آمریکا آماده است که تمركز فعلی ایالات متحده بر بهبود اوضاع و بهتر شدن روابط میان اسرائیلی‌ها و فلسطینیان است، زیرا پیشرفت در دو مورد یادشده می‌تواند به صلح پایدار و فراگیر منتهی شود.

از سوی دیگر، مقامات اسرائيلی به معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اسرائیل و فلسطین گفتند که با پایان یافتن محدودیت‌هایی وضع شده برای جلوگیری از انتشار بیماری کرونا، وضعیت اقتصادی در مناطق تحت حاکمیت فلسطین بهتر می‌شود و آن‌ها ابراز آمادگی کردند که برای ارائه کمک به فلسطینیان دست به اتخاذ اقدامات لازم خواهند زد.

البته پس از اعلام آمادگی برای فراهم کردن تسهیلات به منظور ورود فلسطینیان به بیت‌المقدس اشغالی در روزهای عید قربان، اسرائيل قصد دارد گام‌هایی را با هدف کاهش بحران اقتصادی که تشکیلات خودگردان فلسطین با آن روبه‌رو است، بردارد.

در همین حال، ماجد الفتیانی، دبیر شورای انقلابی جنبش فتح با اشاره به این‌که ارزیابی هادی عمرو از وضعیت تشکیلات خودگردان فلسطین با ارزیابی فلسطینیان مطابقت دارد، اسرائيل را به عنوان قدرت اشغالگر، مقصر وخیم شدن اوضاع اقتصادی و عدم وجود هرگونه فرصت سیاسی برای پایان دادن به اشغال سرزمین‌های فلسطینی دانست. وی از واشنگتن خواست از تلاش‌های فلسطین برای احیای مجدد گروه چهار جانبه صلح خاورمیانه حمایت کند و پس از وارد کردن فشار به اسرائيل برای متوقف کردن شهرک‌سازی، آواره کردن فلسطینی‌ها و تخریب خانه‌های آن‌ها، روند سیاسی جدی که منجر به تأسیس کشور فلسطین شود را آغاز کند. الفتیانی ضمن اشاره به این‌که نه تنها فلسطین، بلکه سراسر منطقه در آستانه سقوط در ورطه درگیری و خشونت است، افزود که سیاست‌های خفقان آور اسرائیل علیه اقتصاد فلسطین، باعث تشدید تنش‌ها می‌شود.

همچنان، محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار داشت که شرایط اقتصادی و اوضاع مالی که تشکیلات خودگردان فلسطین در حال حاضر با آن روبه‌رو است به دلیل تعلیق کمک‌های خارجی از ابتدای سال جاری، عملا دشوار شده است. وی خاطرنشان کرد که خلأ به وجود آمده، ناشی از توقف روند مذاکرات سیاسی است.

از سوی دیگر، عریب رنتاوی، مدیر مرکز مطالعات القدس، در دیداری که با نماینده آمریکا داشت، با وی نسبت به لزوم مشخص کردن بحران‌هایی که فراروی تشکیلات خودگردان فلسطین قرار دارد، از جمله کاهش محبوبیت پس از جگ اخیر غزه، کشته شدن نزار بنات، فعال سیاسی و واکنش‌های ناشی از آن، علاوه بر بحران مشروعیت به دنبال به تعویق انداختن انتخابات، همسویی نشان داد. با این حال، وی افزود که هادی عمرو، عوامل مهمی همچون چالش مشروعیت تشکیلات خودگردان فلسطین، نبود نشانه‌ای از راه حل دو کشور و عدم وجود فرصتی برای از سرگیری روند مذاکرات سیاسی را نادیده گرفته است. الرنتاوی افزود که هدف از هشدار هادی عمرو به مقامات اسرائیل در مورد احتمال فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین، نگرانی از آشفتگی است که ممکن است در صورت وقوع چنین اتفاقی اسرائيل با آن روبه‌رو شود. وی خاطرنشان کرد که رویکرد هادی عمرو، معاون دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده، با فلسفه سیاسی آمریکا در قبال منازعه فلسطین و اسرائيل که دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با روش‌های متفاوتی از یکدیگر با آن رفتار می‌کنند، مطابقت دارد.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان