نخستین محموله «رادارهای سراسری» از فرانسه به کابل رسید

قرار است تا پایان سال ۲۰۲۳، دوازده پایه رادار دیگر نیز از فرانسه وارد کابل شود

با نصب سیستم رادارهای سراسری، امکان کنترل موثر حریم هوایی افغانستان به وجود می‌آید-شبکه ۱

نخستین محموله رادارهای سراسری اروز شنبه، ۲۶ تیر، از کشور فرانسه به کابل رسید و به دولت افغانستان سپرده شد.

اداره هوانوردی ملکی افغانستان اعلام کرد که قرار است این رادارها در ۱۲ نقطه کشور نصب گردد.

نصب این رادارها در دوازده نقطه افغانستان، امکان کنترل حریم هوایی این کشور از نقاط صفری تا ارتفاع ۴۵ هزار فوتی را فراهم می‌سازد.

مسئولان اداره هوانوردی ملکی این کشور گفته است که با نصب این سیستم، امکان کنترل و نظارت موثر حریم هوایی افغانستان به وجود می‌آید.

محمد نعیم صالحی، سخنگوی اداره هوانوردی ملکی افغانستان در باره سه راداری که به تازگی از فرانسه وارد شده، به ایندپندنت فارسی گفت: «اداره هوانوردی ملکی افغانستان، قرارداد را در رابطه به انتقال ۱۵ پایه رادار پیشرفته با یک شرکت بزرگ فرانسوی انجام داده بود که سه پایه آن امروز به کابل رسید و قرار است که یکی از آنها در کابل، یکی دیگر در هرات و سومی در مزار شریف نصب گردد تا ما بتوانیم به گونه معیاری فضای هوایی خود را تحت کنترل داشته باشیم.»

آقای صالحی، در ادامه افزود:«تا سال ۲۰۲۳ همه ۱۵ رادار به دست ما خواهد رسید و فضای هوایی ما نیز مانند سایر کشورهای دیگر معیاری خواهد شد و در آن زمان عبور و مور نیز از فضای افغانستان افزایش خواهد یافت و عواید خوبی به دست خواهیم آورد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در پایان سخنانش نصب این رادارها را برای کنترل فضای هوایی افغانستان مهم و خیلی‌ ارزشمند خواند و گفت: «با نصب این رادارها فضای هوایی ما معیاری می‌شود و نیز عواید ما بیشتر می‌گردد و در کنار آن دولت ما حاکمیت بیشتر بر فضای کشور خود را پیدا می‌کند.»

این محموله‌ رادارهای سراسری در حالی وارد افغانستان می‌گردد که چندی پیش اداره هوانوردی افغانستان اعلام کرد که آماده است مسئولیت کنترل حریم فضایی میدان هوایی کابل و ترافیک هوایی را از ناتو در این کشور برعهده بگیرد.

با تصمیم ایالات متحده امریکا و ناتو از افغانستان برای خروج از این کشور انتقال مسئولیت حریم فضای افغانستان به اداره هوانوردی ملکی این کشور بیشتر شد. اکنون دولت افغانستان تلاش دارد که بتواند این مسئولیت را زوتر و به گونه بهتر به عهده بگیرد و تجهیزات مورد نیاز خود را تامین کند.

قابل یادآوری است که نصب رادارهای مستقل در این کشور از سال ۱۳۹۸، و امضای قرارداد بین اداره هوانوردی ملکی افغانستان و شرکت فرانسوی تالس بیشتر شده است.

اداره هوانوردی افغانستان می‌گوید که با تکمیل این طرح، درآمد سالانه این نهاد با افزایش حق عبور هواپیماها از حریم هوایی افغانستان بین ۱۵ تا ۲۱ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

شهروندان افغان از نصب این رادارها برای کنترل حریم فضایی کشورشان خرسند هستند و می‌گویند که باید این کار بیست سال پیش صورت می‌گرفت، اما اکنون نیز گامی نیک است و باید برای ۱۲ پایه باقی مانده نیز تلاشی جدی انجام شود.

جمیل نورزی، ساکن کابل می‌گوید:«خبر خیلی‌ عالی است. سال‌هاست که دولت و مردم ما را خارجی‌ها فریب دادند و نگذاشتند که کارهای بنیادی انجام شود. کنترل زمین و آسمان را به دست داشتند. حالا باید خود ما مسئولیت پذیری بکنیم و اجازه ندهیم که زمین و فضای کشور ما در دست خارجی‌ها باشد و آنها برای منافع خود کار کنند.»

رامش صمیم نیز می‌گوید:«ما هنوز دقیق نمی‌دانیم که هواپیمای کدام کشور و چه وقت در فضای افغانستان رفت و آمد دارند و چه می‌کنند؟ با نصب این رادارها مشکل پیش آمده حل می‌شود. به امید روزی که بتوانیم در تمام زمینه‌ها خودکفا شویم، آسمان و زمین افغانستان در دست خود ما باشد که انشاء‌الله شاهد چنین روزی خواهیم بود.»