مصرف مشروب بریتانیایی‌ها در دوره همه‌گیری ۱۲.۶ میلیون لیتر افزایش یافت

تلفات ناشی از کبد لطمه‌دیده از الکل با افزایش ۲۰.۸ درصدی بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به شدت بالا رفته است

استرس، تنهایی و نبود دسترسی به خدمات مرتبط با مصرف الکل بسیاری از مردم را به سوی نوشیدن بیشتر مشروبات الکلی رانده است - Pexels

به گزارش نظام بهداشت عمومی انگلیس، در مدت همه‌گیری ویروس کرونا موارد بیماری‌های کبدی ناشی از مصرف مشروبات الکلی ۲۱ درصد افزایش یافته است.

تحقیقات این نهاد دولتی نتیجه‌گیری کرده است که مرگ و میر ناشی از مصرف مشروبات الکلی و افزایش «بی‌سابقه» بیماری مرگبار کبدی ناشی از الکل به مراتب بالاتر از میزان آن پیش از آغاز همه‌گیری بوده است.

بنا به این گزارش تلفات ناشی از مصرف الکل در سال ۲۰۲۰ (از ۵ هزار و ۸۱۹ نفر در سال ۲۰۱۹ به ۶ هزار و ۹۸۳ نفر) افزایش یافته و بیماری کبد الکلی عامل ۸۰.۳ درصد کل موارد مرگ و میر در سال ۲۰۲۰ بوده است.

تلفات ناشی از کبد لطمه‌دیده از الکل با افزایش ۲۰.۸ درصدی بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به شدت بالا رفته است. در دوره بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شاخص این افزایش تنها ۲.۹ درصد بوده است.

این آمار با شاخص عرضه مشروبات الکلی در جریان همه‌گیری هماهنگی دارد که به‌رغم تعطیلی میخانه‌ها، باشگاه‌ها و رستوران‌ها همچنان در مدت ۳۱ هفته قرنطینه سراسری در سطح سابق باقی ماند که نشان می‌دهد مردم در خانه‌هایشان الکل بیشتری مصرف کرده‌اند.

داده‌های یک هیئت ناظر بر فروش مواد مصرفی نشان می‌دهد که در سال مالی ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ میلادی، ۱۲.۶ میلیون لیتر مشروب الکلی بیشتر در فروشگاه‌ها و رستوران‌ها به فروش رسیده است که نسبت به سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ نمایانگر یک افزایش ۲۴.۴ درصدی است.

مصرف‌کنندگان بزرگسال بر اساس حجم خرید مشروبات الکلی‌شان در دو سال پیش از قرنطینه به پنج گروه با تعداد مساوی تقسیم شدند. حجم خرید الکل در بیشترین گروه مصرف‌کننده تا ۵.۳ میلیون لیتر نسبت به سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ بالا رفت که مشخص کننده افزایش ۱۴.۳ درصدی است. 

نتیجه‌گیری این پژوهش که عنوان «مصرف الکل و زیان آن در مدت همه‌گیری کووید‌ـ۱۹» را بر خود دارد همچنین شامل مرگ و میر ناشی از اختلالات روانی و رفتاری ناشی از افزایش ۱۰.۸ درصدی مصرف مشروب در سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ (در مقایسه با ۱.۱ درصد افزایش در سال ۲۰۱۸ ـ ۲۰۱۹) بوده است اما موارد ارجاع به بیمارستان کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلفات ناشی از مسمومیت الکل نیز بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تا ۱۵.۴ درصد (در مقایسه با افزایش  ۴.۵ درصدی بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹) افزایش یافت اما بازهم از موارد ارجاع به بیمارستان کاسته شده بود. 

سی‌وسه درصد موارد مرگ و میر ناشی از مصرف الکل در میان ۲۰ درصد محروم‌ترین قشر جامعه رخ داده است.

مَت لَمبِرت، مدیر عامل «پورتمَن گروپ»، نهاد مسئول و ناظر بر مصرف مشروبات الکلی در بریتانیا می‌گوید همه‌گیری کووید «شرایط لازم برای بحران» را در ارتباط با مضرات مصرف الکل فراهم کرد.

او افزود: «به نظر می‌رسد محدودیت‌های ناشی از کووید‌ـ ۱۹ حمایت‌های اجتماعی و حرفه‌ای را برای کسانی که حجم مصرف مشروبشان بالا بود قطع یا در گام نخست این افراد آسیب‌پذیر را از تقاضا برای کمک منصرف کرد. 

او تاکید کرد: «ما از دولت می‌خواهیم بار دیگر اقداماتی را که هدف آن حمایت از این افراد است، تجدید کند.»

پاملا هیلی، مدیرعامل بنیاد کبد بریتانیا، نیز گفت: «این نتیجه‌گیری‌ها نگران‌کننده است اما متاسفانه بازتاب آنچه است که ما در تمام مدت همه‌گیری در تماس‌هایی که با خطوط امدادمان گرفته می‌شد، می‌شنیدیم.»

او افزود: «استرس، تنهایی و نبود دسترسی به خدمات مرتبط با مصرف الکل بسیاری از مردم را به سوی نوشیدن بیشتر مشروبات الکلی رانده و جان آن‌ها را به خطر انداخته است. محدودیت‌های مربوط به کووید‌ـ ۱۹ کمتر شده است اما حال ما شاهد پیامدهای بلندمدت همه‌گیری در همه زمینه‌های بهداشت عمومی هستیم. ما باید برای پرداختن به عوامل پیچیده‌ای که در پس مصرف بیش از حد مشروب است هرچه سریع‌تر وارد عمل شویم تا از بروز همه‌گیری بیماری کبد در آینده اجتناب کنیم.»

روزان اوکانر، مدیر اداره مواد مخدر، الکل، دخانیات و عدالت در نهاد بهداشت عمومی انگلستان (پی‌اچ‌ای) می‌گوید: «پژوهش‌‌های ما نشان می‌دهد که قرنطینه گسترده‌ترین پیامد را بر کسانی داشته است که بیشترین میزان الکل را مصرف می‌کنند و حجم آن را افزایش داده است.» 

او افزود: «بیماری کبد در حال حاضر دومین علت مرگ زودرس بین بزرگسالان است و اگر عواقب همه‌گیری در بلندمدت افزایش مصرف الکل باشد، این تنها پیش‌درآمدی بر وخیم‌تر شدن این شرایط است. پرداختن به معضل مصرف زیان‌آور الکل باید بخشی ضروری در طرح ترمیم و بهبود از کووید‌ـ ۱۹ باشد.»

جو چرچیل، وزیر بهداشت عمومی، افزود: «شواهد افزایش زیان‌های ناشی از مصرف مشروب در مدت همه‌گیری موجب نگرانی عمیق است. من به حل این (معضل) و گسترش خدمات درمانی هم در سطح محلی و هم ملی متعهدم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی