ورزشکاران پیروز در المپیک توکیو خودشان به خودشان مدال خواهند داد

برای کاهش خطر سرایت کرونا، برندگان باید خودشان مدال‌ را از سینی بردارند و به گردن بیندازند

قرار است بازی‌های المپیک یک هفته دیگر روز جمعه ۲۳ ژوییه آغاز شودـ PHILIP FONG / AFP

مراسم اهدای مدال‌های المپیک امسال با سال‌های پیش متفاوت است. گفته شده است برای جلوگیری از سرایت کووید-۱۹، برندگان خودشان باید مدال‌ را به گردن بیاویزند. 

محدودیت‌های اخیر به معنای آن است که برخلاف معمول، مدال برندگان رقابت‌ها را یک عضو کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) به آن‌ها اهدا نخواهد کرد بلکه برای اجتناب از سرایت ویروس، برندگان باید خود مدال‌هایشان را از روی سینی بردارند و به گردن بیندازند. 

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، روز چهارشنبه ۱۴ ژوییه (۲۳ تیر) به رسانه‌های بین‌المللی گفت این اقدام نمایان‌گر «تغییری مهم» در سنت مراسم اهدای مدال‌ها است.

او در گفت‌وگویی تلفنی از توکیو در اشاره به دستورالعمل جدید اهدای مدال در ۳۳۹ رویداد المپیک گفت: «مدال‌ها به گردن [برندگان] انداخته نخواهد شد.»

او در ادامه افزود: «[مدال‌ها] روی یک سینی مقابل ورزشکار گرفته می‌شوند و او خود آن را برخواهد داشت. اطمینان حاصل می‌شود که مدال‌ها با دستکش‌های ضدعفونی شده در سینی گذاشته شود تا ورزشکاران هم مطمئن شوند پیش از آن کسی به مدال‌ها دست نزده است.»

حفظ فاصله اجتماعی در مراسم اهدای مدال در المپیک توکیو هم با یورو ۲۰۲۰ [مسابقات فوتبال اروپا] بسیار متفاوت است. الکساندر سفرین، رئیس یوفا، شخصا مدال‌های فوتبالیست‌های تیم‌های ایتالیا و انگلستان را به گردنشان انداخت.

جان‌لوییجی دوناروما، دروازه‌بان تیم ایتالیا که آخرین مهارش به پیروزی تیم ایتالیا انجامید، پا را از این هم فراتر گذاشت و با آقای سفرین دست داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما بر خلاف یورو۲۰۲۰، آقای باخ تایید کرده است در المپیک توکیو «در آغوش کشیدن و دست دادن در طول مراسم جایز نیست».

قرار است بازی‌های المپیک یک هفته دیگر روز جمعه ۲۳ ژوییه آغاز شود؛ اما شهر توکیو با افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ تا ۲۲ اوت در قرنطینه خواهد بود. این به معنای آن است که تماشاگران خارجی و ژاپنی اجازه ندارند به ورزشگاه المپیک وارد شوند. به همین ترتیب، به خانواده ورزشکاران المپیک هم اجازه سفر به توکیو داده نشده است. اما پس از پایان بازی‌ها، برخی ورزشکاران از طریق تصویری و مجازی به اقوام، دوستان و هوادارانشان خواهند پیوست. هواداران ورزشکاران همچنین می‌توانند ویدیوهای کوتاهی که از شش ثانیه تجاوز نکند ارسال کنند تا کنار زمین بازی‌ها پخش شود. 

در این میان، آقای باخ گفته است برای دلگرمی ورزشکاران، صدای ضبط شده تشویق تماشاگران در بازی‌های پیشین المپیک در جریان رقابت‌های توکیو پخش خواهد شد.  

شبکه بی‌بی‌سی در نظر دارد به‌منظور کمک به ایجاد فضای المپیک، صدای جمعیت را برای بیننده‌های تلویزیون صداگذاری کند.

برگزارکنندگان بازی‌ها همچنین از کشورهای شرکت‌کننده در المپیک توکیو خواسته‌اند ترانه‌هایی را که ورزشکاران مایل‌اند پیش از رویدادها بشنوند توصیه کنند تا از طریق «سیستم پخش صدای ایمرسیو» (ان‌جی‌اِی) برایشان پخش شود. این اقدام برای کمک به ایجاد هیجان درنظر گرفته شده است.

سایر مقررات جدید به این معناست که مدال‌آوران و مقام‌های مراسم المپیک باید ماسک بزنند و ورزشکاران فقط وقتی در اتاقشان تنها هستند اجازه دارند نوشیدنی‌های الکلی بنوشند.

فرض بر این است که با توصیه مقام‌ها مبنی بر اجتناب از «تماس‌های بدنی غیرلازم» رابطه جنسی میان ورزشکاران نیز نسبت به گذشته کمتر باشد.

انتظار می‌رود برگزارکنندگان المپیک توکیو ۱۵۰ هزار کاندوم میان ۱۵ هزار ورزشکار المپیک و پارالمپیک توزیع کنند، اما این کاندوم‌ها به‌عنوان هدیه خداحافظی به آن‌ها داده خواهد شد. 

© The Independent

بیشتر از ورزش