آنگلا مرکل: توپ در زمین ایران است

«چالش‌های زیادی درباره توافق هسته‌ای وجود دارد و باید هرآنچه لازم است برای دستیابی به نتیجه موفق انجام شود»

آنگلا مرکل و جو بایدن در کنفرانس مشترک خبری در کاخ سفید-CHIP SOMODEVILLA/ Getty Images via AFP

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که به واشینگتن سفر کرده در کنفرانس خبری مشترک عصر پنجشنبه با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که «توپ در زمین ایران است.»

مرکل و بایدن در ملاقات با یکدیگر در خصوص طیف وسیعی از موضوعات از کرونا و محدودیت‌های سفر، خط لوله روسیه و تهدید چین تا اعتراض‌ها در کوبا و مساله  افغانستان و ایران گفت‌و‌گو کردند.

در کنفرانس خبری پنجشنبه، بایدن اشاره‌ای به ایران نکرد اما مرکل از چالش‌های پیش روی توافق هسته‌ای گفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدراعظم آلمان گفت که «چالش‌های زیادی درباره توافق هسته‌ای وجود دارد و گمان می‌کنیم باید هرآنچه لازم است برای دستیابی به نتیجه موفق انجام شود». مرکل در ادامه به طور تلویحی گفت که اکنون تصمیم‌گیری بر عهده ایران است و از اصطلاح «توپ در زمین ایران است» استفاده کرد.

ایران، طرف‌های باقی‌مانده در برجام (بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه) و آمریکا پس از روی کار آمدن دولت بایدن شش دور مذاکره برای احیای برجام برگزار کرده‌اند.

اظهارات مقامات دولت حسن روحانی حاکی از آن است که این مذاکرات تا مرحله توافق برای لغو بخش عمده‌ای از تحریم‌ها پیشرفت داشته است. به خصوص تحریم‌های مربوط به دفتر علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

از سوی دیگر نشانه‌هایی از واشینگتن نیز توافق نسبی بر سر کاهش محدودیت‌های مالی برای ایران را تایید می‌کند. وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا معافیت از تحریم تجارت نفتی با ایران را برای کره جنوبی و ژاپن به اجرا گذاشت. به این معنی که اکنون امکان نقل و انتقال میلیاردها دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران در این دو کشور وجود دارد.

همچنین تا کنون نام چند نفر از ایرانیان که در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار داشتند، از این فهرست خارج شده است و بار دیگر بحث مبادله زندانیان به میان آمده است.

با این حال گزارش‌ها حاکی از آن است که دور بعدی مذاکرات تا پس از آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی برگزار نخواهد شد.

مقامات آمریکا و اروپا در موضع‌گیری‌های خود اعلام کرده‌اند که پیشنهادها به تهران ارایه شده و اکنون منتظر پاسخ ایران و اعلام آمادگی برای برگزاری دور هفتم گفت‌و‌گو‌ها هستند.

به نظر می‌رسد آمریکا و متحدان اروپایی‌‌اش در توافق با ایران مصمم هستند. چنانکه مقامات دولت بایدن حتی پس از افشای طرح آدم‌ربایی وزارت اطلاعات در خاک آمریکا اعلام کردند که به مذاکره با جمهوری اسلامی برای توافق ادامه خواهند داد.