مونالیزای دنیای تمبر به لندن می‌رود

ذره به ذره این تمبر حدود ۲.۵ میلیون بار ارزشمندتر از طلای عیار ۲۴ است

از سال ۱۸۷۳به این سو، هریک از صاحبان قبلی این تمبر پشتش علامتی زده‌اند- DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

ارزشمندترین و کمیاب‌ترین تمبر جهان پس از ۱۴۳ سال، برای همیشه به بریتانیا بازمی‌گردد.

تمبر ۱ سنتی سرخابی گویان بریتانیا (۱۸۵۶) (The British Guiana 1 c Magenta) را که «مونالیزای دنیای تمبر» نامیده‌اند شرکت استنلی گیبنز، فروشنده تمبرهای کمیاب، ماه گذشته در مزایده به قیمت ۶.۲ میلیون پوند خرید.

این تمبر در مجموعه‌هایی در سراسر جهان نگهداری شده بود، و در چهار بار اخیر که فروخته شد، هر بار رکورد جهانی قیمت مزایده تک‌تمبر را شکسته است.

اکنون در ویترین فروشگاه اصلی استنلی گیبنز در مرکز لندن به نمایش گذاشته خواهد شد.

بنا بر اعلام این شرکت، گرم به گرم این تمبر حدود ۲.۵ میلیون بار ارزشمندتر از طلای عیار ۲۴ است.

روز چهارشنبه ۱۴ ژوییه (۲۳ تیر)، محافظان مسلح طبق برنامه این تکه باریک کاغذ ۲۹ در ۲۶ میلیمتر را از گاوصندوق دفتر مرکزی حراج ساتبیز در نیویورک تحویل گرفتند. 

بعد با ون امنیتی تا فرودگاه برده شد، و با همراهی دو نفر، در پروازی به فرودگاه هیترو [لندن] آمد.

انتظار می‌رود با خودرویی امنیتی به سالن نمایشگاه استنلی گیبنز برده شود، و آن‌جا در گاوصندوق می‌ماند تا وقتی در یک قاب سفارشی مخصوص بدون هوا با دمای کمتر از ۲۱ درجه سانتیگراد قرار گیرد و به معرض نمایش گذاشته شود.

این تمبر هشت‌ضلعی طرح یک کشتی بادبانی با سه دکل را دارد. روی آن همچنین عبارت لاتین Damus Petimus Que Vicissim نقش بسته است که ترجمه‌اش می‌شود «می‌‌‌‌دهیم و توقع جبران داریم» و شعار گویانِ بریتانیا‌ــ گویان امروزی‌ــ بود.

شرکت استنلی گیبنز اعلام کرد در نظر دارد از طریق طرح مالکیت شراکتی، این تمبررا در دسترس مجموعه‌دارها قرار دهد، که «به هرکس این امکان را می‌دهد به جمع مالکان ملحق شود».

گراهام شرکور، مدیرعامل استنلی گیبنز، گفت: «تمبر ۱ سنتی سرخابی گویانِ بریتانیا واقعا مثل جام مقدس تمبرشناسی است.»

«در حقیقت نظیر ندارد، و ما خرسندیم که بازگشتش به خاک بریتانیا را خوشامد می‌گوییم و امیدواریم همین‌جا بماند.»

«بی‌صبرانه منتظریم در هفته‌های آتی، طرح‌های جسورانه‌ای را اعلام کنیم، که به هرکس اجازه می‌دهد سهم خودش را از تاریخچه شگفت‌انگیز این تمبر داشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«این فقط برای مجموعه‌دارهای پولدار نیست. ما در حال حاضر داریم یک الگوی قیمت‌گذاری طراحی می‌کنیم که به همه این امکان را می‌دهد به جمع مالکان ملحق شوند و بی‌صبرانه منتظریم جزئیات بیشتر را به‌زودی اعلام کنیم.» 

این تمبر در موزه ملی پست اسمیتسونیان در واشینگتن‌ دی‌سی به معرض نمایش گذاشته شده بود که از مالک قبلی‌اش، استوارت ویتزمن، طراح کفش آمریکایی، به امانت گرفته بودند.

از ۱۲ مالک قبلی این تمبر می‌توان به دولت فرانسه و ژان دوپونت، نیکوکار آمریکایی، اشاره کرد که اقدام او به قتل دیوید شولتز، ورزشکار آمریکایی برنده مدال طلای المپیک، پس از مرگش در زندان در سال ۲۰۱۰، دستمایه ساخت فیلم «فاکس‌کچر» در سال ۲۰۱۴ شد [فاکس‌کچر نام فن کشتی ابداعی دوپونت است].

این تمبر یک سنتی تنها نمونه‌ای است که از مجموعه کوچک چاپ‌شده در گویانِ بریتانیا، واقع در سواحل شمالی آمریکای جنوبی، باقی مانده است.  

این تمبر در سال ۱۸۵۶ منتشر شد، وقتی محموله تمبرها از لندن دچار تاخیر شد و رئیس پست مستعمره از چاپخانه خواست سه نوع تمبر موقت چاپ کند تا محموله برسد.

سپس، رئیس پست دستور داد تمبرهای موقت از گردش خارج شوند، اما یکی از تمبرها باقی ماند.

از این تمبر برای تحویل روزنامه استفاده شد، و بعد فراموش شد تا سال ۱۸۷۳ که لوییس ورنون ون، دانش‌آموز اسکاتلندی ساکن منطقه دمرارا در گویان، آن را میان نامه‌های عمویش پیدا کرد.

او این تمبر را به قیمت شش شیلینگ به نیل راس مک‌کینون، مجموعه‌دار و وکیل محلی، فروخت.

از سال ۱۸۷۳به این سو، هریک از صاحبان قبلی این تمبر پشتش علامتی زده‌اند، که از فیلیپ ون فرری‌ شروع می‌شودــ تمبرشناس فرانسوی که تصور می‌شود صاحب کامل‌ترین مجموعه تمبری بوده که تاکنون در جهان وجود داشته است.  

© The Independent

بیشتر از جهان