بحران کمبود غذا در کره شمالی

حدود ٤٠ درصد از جمعیت کره شمالی سوءتغذیه دارند

در عکسی که در تاریخ ۱ دسامبر سال ۲۰۲۰ گرفته شده است ، یک کارگر کلم ها را در خط تولید کارخانه ای در پیونگ یانگ مرتب می کند - KIM Won Jin / AFP

کره شمالی با ارسال گزارشی به سازمان ملل اعلام کرد که کمبود مواد غذایی بیش از یک دهه است که به‌عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های داخلی، به معضل اصلی این کشور بدل شده و پیونگ‌یانگ از زمان قدرت گرفتن کیم جونگ اون برای حل این موضوع، تلاش می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، کره شمالی در یک تحقیق داوطلبانه ملی برای بررسی اهداف توسعه پایدار، به سازمان ملل اعلام کرد که تولید مواد غذایی به دلایل «بلایای طبیعی و انعطاف‌پذیری ضعیف، مواد کشاورزی ناکافی و سطح پایین مکانیزه» به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.

کره جنوبی در سازمان ملل روز سه‌شنبه این گزارش را منتشر کرد. این برای اولین‌بار است که کره شمالی چنین مسئله‌ای را به طور رسمی علنی می‌کند.

پیونگ‌یانگ همچنین دلیل مشکلات خود را تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند که در راستای مجازات این کشور به دلیل آزمایش سلاح‌ها و موشک‌های حمل کلاهک هسته‌ای اعمال شده است. در این گزارش رسمی، موانع اصلی در تلاش دولت برای دستیابی به توسعه پایدار کشور، «ادامه تحریم‌ها و محاصره جمهوری دموکراتیک خلق کره» عنوان شده است.

این گزارش پس از آن منتشر شد که کیم جونگ اون ماه گذشته در رسانه‌های کره شمالی ظاهر شد و هشدار بی‌سابقه‌ای را مبنی بر «بحران وضعیت غذایی» در کشور اعلام کرد. این هشدار در زمانی از سال بیان می‌شود که ذخایر غذایی به طور معمول کم می‌شوند و هنوز عمده محصول کشاورزی برداشت نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمبود مواد غذایی کره شمالی در سال ۲۰۲۰ به دلیل وقوع طوفان‌ها که محصولات کشاورزی بسیاری را از بین برد، تصمیم کیم جونگ اون برای بستن مرزها به منظور جلوگیری از شیوع کرونا و همچنین کاهش تجارت خارجی، افزایش یافت.

طبق برنامه جهانی غذا در سازمان ملل، حدود ۴۰ درصد از جمعیت کره شمالی سوءتغذیه دارند و عدم امنیت غذایی و سو تغذیه به طور گسترده‌ای رشد یافته است.

اقتصاد شمالی بدترین شرایط خود را طی یک دهه گذشته سپری می‌کند. زیرا این کشور همچنان با مشکلاتی نظیر بیماری همه‌گیر کرونا، تحریم‌ها و عدم تجارت با چین دست و پنجه نرم می‌کند.

کیم جونگ اون درخواست‌های ایالات متحده برای از سرگیری مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای را رد کرده است. پیشنهادی که می‌توانست از تحریم‌های خفه‌کننده اقتصاد جلوگیری کند.

در همین رابطه، وزیر دفاع کره جنوبی ماه گذشته به پارلمان این کشور گفت که به نظر می‌رسد کره شمالی فعلاً به جای رسیدگی به تنش‌های منطقه‌ای از طریق اقدامات تحریک‌آمیز نظامی، به رسیدگی امور داخلی متمرکز شده است.  

بیشتر از جهان