هشدار بریتانیا درمورد افزایش تهدیدهای جاسوسی روسیه، چین و ایران

به گفته مدیرکل «ام‌آی۵» این عملیات‌های جاسوسی ضمن تمرکز بر نهادهای دولتی، دانشگاه‌ها و نهادهای تجاری را نیز دربرمی‌گیرد

 تهدیدهای جاسوسی کشورهای خارجی در حال حاضر به یکی از اولویت‌های سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا تبدیل شده است- Victoria Jones / POOL / AFP

کن مک‌کالوم، مدیرکل سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا، «ام‌آی۵»، ضمن هشدار در رابطه با افزایش فعالیت‌های جاسوسی روسیه، چین و ایران، اعلام کرد که این سازمان منابع خود برای مقابله با این تهدیدها را دوبرابر می‌کند. 

پس از ۲۰ سال تمرکز بر موضوع تروریسم اسلامی، از زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، تهدیدهای جاسوسی کشورهای خارجی نیز به یکی از اولویت‌های سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا تبدیل شده است؛ هرچند که به گفته مک‌کالوم، بزرگ‌ترین ماموریت عملیاتی این سازمان همچنان در حوزه تروریسم اسلامی است و خروج نیروهای آمریکا و متحدانش از افغانستان، چالش‌های جدیدی را در این زمینه به میان خواهد آورد.

به گزارش روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، مدیرکل سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا، روز چهارشنبه، ۲۳ تیرماه، گفت این سازمان روزانه با تهدیدها و فعالیت‌های جاسوسی مواجه است که به‌طور عمده «به روش‌های کاملا متفاوت زیر نظر دولت‌های روسیه، چین و ایران یا سازمان‌های مورد حمایت آن‌ها انجام می‌شود» و باید در کنار تلاش‌های بریتانیا برای تعامل با هر سه کشور، مدیریت شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مک‌کالوم، این تهدیدها افراد و زیرساخت‌های دیجیتال را هدف قرار می‌دهند و عملیات جاسوسی آن‌ها ضمن تمرکز بر نهادهای دولتی، دانشگاه‌ها و نهادهای تجاری را نیز دربرمی‌گیرد. او همچنین به تلاش‌ها برای انتشار اطلاعات نادرست و برقراری روابط مخفیانه با شخصیت‌های سرشناس، «عملیات‌های هک و افشای اطلاعات» با هدف تاثیرگذاری سیاسی و استفاده آن‌ها از اوباش مجازی (ترول‌های اینترنتی) برای ایجاد و تعمیق اختلاف‌ها در جامعه اشاره کرد.             

مدیرکل سازمان اطلاعات داخلی بریتانیا گفت که این سازمان تاکنون در رسانه‌های اجتماعی بیش از ۱۰هزار مورد اقدام‌های جاسوسان خارجی برای دستکاری افکار عمومی در بریتانیا را شناسایی کرده است. به گفته او جاسوسان خارجی بیش از دیگران، فعالان در حوزه فناوری‌های پیشرفته، پژوهشگران و بازرگانان فعال در حوزه صادرات را هدف قرار داده‌اند.   

مک‌کالوم همچنین از چالش فزاینده افراط‌گرایان دست‌راستی و گسترش این رویکرد درمیان نوجوانان بریتانیا خبر داد و گفت حتی در یک مورد نوجوانی ۱۳ساله در فضای مجازی به‌‌سمت فعالیت در این زمینه کشیده شده است.  به گفته او، اگر تحقیقات ضدتروریستی مربوط به ایرلند شمالی را کنار بگذاریم، از هر پنج مورد تحقیقات ضدتروریستی، یک موردش به افراط‌گرایان دست‌ راستی مرتبط بوده و ازمیان ۲۹مورد توطئه تروریستی که در چهار سال گذشته در مراحل پایانی خود خنثی شده است، ۱۰ مورد تروریسم راست افراطی بوده است.