انتقاد نتانیاهو و دولت اسرائیل از نحوه برخورد یکدیگر با برنامه هسته‌ای ایران

«سهل‌انگاری نتانیاهو بود که به ایران اجازه داد به پیشرفته‌ترین نقطه در برنامه هسته‌ای برسد»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل- AMOS BEN GERSHOM / GPO / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر سابق اسرائیل، بار دیگر از سیاست یائیر لاپید، وزیر امور خارجه جدید آن کشور، در موافقت با رویکرد ایالات متحده در برابر برنامه هسته‌ای ایران انتقاد کرد.

به گزارش اورشلیم پست در روز چهارشنبه، او در یادداشتی در روزنامه اسرائیل هیوم نوشته است: «وقتی آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آیا کسی فکر کرده است که آیا با اقدامات ارتش اسرائیل که توافق را به خطر خواهد انداخت، موافق خواهد بود؟»

رهبر اپوزیسیون حزب حاکم همچنین نوشته است که «دوستان» او در ایالات متحده از این که صدای اسرائیل در آمریکا در مخالفت با توافق هسته‌ای ایران شنیده نمی‌شود، ابراز نگرانی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای نتانیاهو اضافه کرد: «پاسخ ساده است. دولت تسلیم به روشنی می‌گوید "ما پشت درهای بسته مسایل را با ایالات متحده حل و فصل خواهیم کرد" ... به جای سخن گفتن با صدای بلند و رسا برای تجلی افکار عمومی به نفع اسرائیل و در مخالفت با توافق هسته‌ای، دولت فعلی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.»

نشریه اورشلیم پست در این گزارش از قول یک منبع آگاه در دفتر نخست وزیری نوشته است: «نتانیاهو به مدت دوازده سال تا همین ماه پیش نخست وزیر بود و سهل‌انگاری او بود که به ایران اجازه داد به پیشرفته‌ترین نقطه در برنامه هسته‌ای برسد.»

یک منبع نزدیک به نفتالی بنت، نخست وزیر جدید اسرائیل، نیز گفته است که این میراثی است که به بنت رسیده است و از اینجا به بعد اوست که باید با تمامی ابزارهایی که دارد، رویکرد اسرائیل را مدیریت و ترمیم کند. این منبع که هویت او فاش نشده است، می‌گوید: «این یک شکست سخت است ... و نتانیاهو این را می‌داند و تلاش می کند که مسئولیت آن را به گردن دیگران بیندازد.»

اسرائیل از ابتدا با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ قدرت‌های جهانی با ایران، که دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد و دولت جو بایدن در حال حاضر تلاش می‌کند به آن بازگردد، مخالف بوده است و با این انتقاد که توافق «معیوب» است، خواستار گنجاندن فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران در آن است.