افغانستان: اخوان‌المسلمین جای القاعده را خواهد گرفت؟

نشست مشکوک نمایندگان ایران با اعضای اخوان‌المسلمین برای تامین امنیت فراریان و انتقال مزدوران جنگی

به نظر می‌رسد عملیات گروه‌های افراطی از خاورمیانه به آسیای میانه منتقل خواهد شد - AFP

در نشستی که اخیرا در لندن برگزار شد، مقام‌های بلندپایه ایرانی و رهبران سازمان بین‌المللی اخوان‌المسلمین در مورد بهره‌برداری از تحولات یمن و افغانستان و تبدیل سرزمین‌های دو کشور به «پناهگاه‌های امن» برای سازمان اخوان‌المسلمین، به‌ویژه پس از آشفتگی‌هایی که یمن و افغانستان دستخوش آن شده‌اند، بحث و گفت‌وگو کردند.

در این نشست که در حاشیه چهاردهمین دور «کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی» در لندن، پایتخت بریتانیا در ۹ و ۱۰ ژویيه (۱۸ و ۱۹ تیر) برگزار شد، ابراهیم منیر، قائم‌‌مقام سازمان اخوان‌المسلمین، به‌صورت مجازی شرکت کرد. همچنین خالد ملا، رئیس گروه موسوم به «جماعت علمای عراق»، حسین قاسم، رئیس گروه مشهور به «شورای علمای فلسطین» و عبدالقادر بن قرینه، رئیس «حزب سازندگی ملی» الجزایر که به سازمان اخوان‌المسلمین بسیار نزدیک است، از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست بودند. علاوه بر این، محمد حسن رسول، هماهنگ‌کننده گروه «ابتکار ملی برای تغییر» از سودان، و شیخ ماهر حمود، رئیس «اتحادیه علمای مقاومت» وفادار به شبه‌نظامیان حزب‌الله و امام جمعه صیدا از لبنان، حضور داشتند.

از ایران محسن اراکی، عضو مجلس خبرگان که به روابط نزدیک با سازمان بین‌المللی اخوان‌المسلمین شهرت دارد، و حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که بر جلسات موسوم به «وحدت اسلامی» نظارت دارد، در این نشست شرکت داشتند. همچنین، شیخ جعفر فضل‌الله، کارشناس لبنانی، نیز در نشست یادشده حضور داشت.

نفوذ از روزنه «وحدت و مقاومت»

البته جلسات موسوم به «مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی»، که ادعا می‌شود هدف از آن دستیابی به «وحدت اسلامی» است، پوششی برای فعالیت‌های اطلاعاتی ایران در برقراری ارتباط با طرف‌های ذی‌نفع در منطقه، به‌ویژه سازمان اخوان‌المسلمین و محور مقاومت است که رژیم ایران آن را در کشورها و سازمان‌های وفادار به خود منحصر می‌داند.

ایران سعی می‌کند با استفاده از شعارهای حاکی از «مقاومت» در برابر آ‌نچه «استکبار جهانی» می‌نامد و به آمریکا و اسرائیل اشاره دارد و شعارهای حمایت از «مستضعفان» در اشاره به ملت‌های تحت حاکمیت نظام‌هایی که ایران آن‌ها را خارج از «محور مقاومت» و نظام‌های «دیکتاتوری» می‌داند، کسب مشروعیت کند.

در نشستی که در حاشیه کنفرانس بین‌المللی «وحدت اسلامی» برگزار شد، شرکت‌کنندگان به پرونده‌های متعددی رسیدگی کردند که مهم‌ترین آن‌ها پرونده یمن و افغانستان، آینده سازمان بین‌المللی اخوان‌المسلمین و هماهنگی میان گروه‌های افراطی وابسته به ایران بود. در این نشست همچنین بر لزوم افزایش حمایت از به‌اصطلاح «محور مقاومت» تاکید کردند که به باور شرکت‌کنندگان، تنها نهادی است که می‌تواند آرزوهای مردم منطقه را در چارچوب مقاومت در برابر اسرائیل، آمریکا و پروژه‌های استعمار جدید برآورده کند.

شیخ حسین علی تریکی، هماهنگ‌کننده کنفرانس، در همین زمینه به شبکه خبری اسکای نیوز گفت این کنفرانس ضمن تاکید بر رد هرگونه نزاع و درگیری میان مسلمانان، خواستار وحدت، گفت‌وگو و اصلاحات میان جوامع اسلامی است. او در ادامه افزود کنفرانس بین‌المللی «وحدت اسلامی» خواستار این است که تمام تلاش‌‌ها بر «مقابله با مستکبران و دفاع از مظلومان و مستضعفان» معطوف شود.

انتقال عناصر اخوان‌المسلمین و مزدوران جنگی به افغانستان

در همین حال، محمود جابر، کارشناس امور ایران، درباره پرونده مهمی که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت، هشدار داد و به تلاش‌های ترکیه و ایران برای انتقال سریع مزدوران جنگی و شبه‌نظامیان از سوریه به افغانستان اشاره کرد. او در مصاحبه با اسکای نیوز گفت از آن‌جا که آمریکا اخیرا توجه بیشتری را بر مقابله با چین معطوف کرده است، به نظر می‌رسد عملیات گروه‌های افراطی از خاورمیانه به آسیای میانه منتقل خواهد شد؛ علاوه بر این، افغانستان در حال تبدیل به پناهگاهی برای عناصر فراری اخوان‌المسلمین است، به‌ویژه افرادی که دادگاه‌های مصر برای آن‌ها احکام بازداشت صادر کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمود جابر گفت ایران، ترکیه و سازمان بین‌المللی اخوان‌المسلمین برای هماهنگی عملیات و برنامه‌های آینده خود در افغانستان، اتاق عملیات مشترکی تاسیس کرده‌اند. او در ادامه افزود پس از پیشروی طالبان که بدون شک قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به آن چراغ سبز نشان داده‌اند، افغانستان شاهد درگیری دیگری نخواهد بود. جابر معتقد است تحولات سریع در حال وقوع با هدف آماده‌سازی افغانستان برای انتقال اعضای اخوان‌المسلمین است که از مصر فرار می‌کنند و این افراد قرار است در اتاق مشترکی که برای مدیریت درگیری‌ها در افغانستان و آسیای میانه ایجاد می‌شود، کار کنند.

از سوی دیگر، طالبان اعلام کرده است که در مدت کوتاهی توانسته است ۸۵ درصد از خاک افغانستان را به کنترل خود درآورد. این در حالی است که دولت افغانستان تهران را به حمایت از جنبش طالبان متهم می‌کند و می‌گوید از آوریل که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریكا، خروج نیروهای آمریكایی از افغانستان را اعلام كرد، پیشروی طالبان در این کشور سرعت گرفته است.

در همین حال، گروه رسانه‌ای فرات اعلام کرد ترکیه در حال آماده‌سازی برای انتقال ۲۰۰۰ مزدور جنگی وابسته به جناح‌های مسلح سوریه به افغانستان است و به همین ترتیب، ایران نیز قصد دارد شبه‌نظامیان «لشکر فاطمیون» را از سوریه به افغانستان منتقل کند.

به گفته محمود جابر، در کنفرانس اخیر، پرونده یمن و هماهنگی میان اخوان‌المسلمین و شبه‌نظامیان حوثی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. او در ادامه افزود که زمینه این هماهنگی پس از برگزاری جلسات متعدد بین رهبران نیروی قدس سپاه پاسداران ایران و رهبران اخوان‌المسلمین فراهم شده است.

این در حالی است که محمد علی الحوثی، رهبر شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت تهران، در ماه ژوئن، برای پذیرش مسئولان رسانه‌ای اخوان‌المسلمین که از مصر به ترکیه فرار کرده‌اند، اعلام آمادگی کرد. او که عضو مجلس موسوم به شورای سیاسی در صنعا است، در صفحه توییترش نوشت از محمد ناصر و معتز مطر که از مصر به ترکیه فرار کرده‌اند، استقبال می‌کند. البته ترکیه به‌منظور بهبود شرایط گفت‌وگو برای عادی‌سازی روابط با مصر، افراد یادشده را تحت فشار قرار می‌دهد.

هماهنگی مجدد

هماهنگی میان سازمان اخوان‌المسلمین و ایران تحول تازه‌ای نیست. بر اساس اسناد محرمانه سازمان اطلاعات ایران که به بیرون درز کرده و پایگاه خبری «اینترسپت» آمریکا منتشر کرده است، مقام‌های سپاه پاسداران ایران و رهبران سازمان بین‌المللی اخوان‌المسلمین در اوایل آوریل ۲۰۱۴، نشست‌های متعددی در ترکیه داشتند. در این نشست‌ها که هدف از آن‌ها ضربه زدن به منافع عربستان سعودی و تعیین چارچوبی برای همکاری‌های منطقه‌ای به‌ویژه در یمن بود، ابراهیم منیر، مصطفی محمود ابیاری و یوسف مصطفی ندا حضور داشتند.

ذکر این نکته لازم است که جلسات یادشده پنج ماه پیش از حمله شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران به شمال یمن، برگزار شد. شبه‌نظامیان حوثی پس از به دست گرفتن کنترل صنعا، حملات علیه دولت مشروع یمن که به عدن منتقل شده بود را آغاز کردند و همین امر باعث شد عربستان سعودی برای حمایت از دولت مشروع یمن به رهبری عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری یمن، اقدام به تشکیل ائتلاف عربی کند. آن زمان، برایان هوک، نماینده ویژه پیشین آمریکا در امور ایران، نشست‌های بین سپاه پاسداران ایران و اخوان‌المسلمین در ترکیه را جلساتی بین دو نهاد تروریستی توصیف کرد و البته با توجه به واقعیت‌هایی که شاهدیم، سخنی تعجب‌آور محسوب نمی‌شود.