کشته شدن ۴۲ نفر در جریان شورش‌ها در آفریقای جنوبی

طرفداران جاکوب زوما مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را غارت کرده و خودروها و مغازه‌ها را به آتش کشیده‌اند

بنابر اعلام پلیس آفریقای جنوبی تاکنون دست‌کم ۷۵۷ نفر در این ناآرامی‌ها دستگیر شده‌اند- LUCA SOLA / AFP

با ادامه شورش‌های خشونت‌باری که پس از زندانی شدن جاکوب زوما، رئیس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی، در آن کشور به راه افتاده است، تعداد کشته‌شدگان در این ناآرامی‌ها به ۴۲ نفر رسید. بیشتر این افراد در جریان شورش‌ها، زیر دست‌وپا مانده و جان خود را از دست داده‌اند. 

اعتراض حامیان زوما ابتدا از استان زادگاه او، یعنی استان کوازولو-ناتال، آغاز شد و بعد به استان گواتنگ و شهر ژوهانسبورگ، مرکز این استان و بزرگ‌ترین شهر آفریقای جنوبی کشیده شد. در روزهای گذشته، معترضان طرفدار زوما مغازه‌ها و فروشگاه‌ها را غارت کرده و خودروها و مغازه‌ها را به آتش کشیده‌اند. پلیس برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک‌آور، گلوله‌های لاستیکی و باتوم استفاده کرده است.  

به گزارش خبرگزاری رویترز، درگیری‌های خشونت‌بار، غارت فروشگاه‌ها و پرتاب سنگ به سمت نیروهای پلیس در ژوهانسبورگ و پیترماریتسبرگ، مرکز استان کوازولو-ناتال، روز سه‌شنبه، ۲۲ تیرماه، نیز ادامه داشت. 

این در حالی است که سیریل رمافوسا، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، دوشنبه‌شب در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد که نیروهای ارتشی را برای کمک به پلیس در متوقف کردن ناآرامی‌ها و «بازگرداندن نظم» به خیابان‌ها اعزام می‌کند. او با اشاره به اهمیت برقراری سریع آرامش و ثبات در سراسر کشور، گفت: «مسیر خشونت، غارت و هرج‌ومرج ، تنها به خشونت و ویرانی بیشتر منجر می‌شود.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رمافوسا در سخنان خود شورش‌ها را «اقدام به جرایم فرصت‌‌طلبانه» دانست و گفت که «گروه‌هایی تنها به‌عنوان پوششی برای غارت و دزدی، دیگران را به هرج‌ومرج تحریک کرده‌اند».  

با گزارش خبرگزاری فرانسه، مقام‌های استان کوازولو-ناتال روز سه‌شنبه از کشته شدن ۲۶ نفر در این استان خبر دادند و بدون اعلام جزئیات، گفتند که این افراد در جریان شورش‌ها، زیر دست و پا مانده و جان خود را از دست داده‌اند. همچنین پلیس از کشته شدن ۱۰ نفر به همین ترتیب، در ناآرامی‌های دوشنبه‌شب در سووتو، واقع در حاشیه شهر ژوهانسبورگ خبر داد. روز دوشنبه نیز کشته‌شدن ۶ نفر در ناآرامی‌های استان گواتنگ تایید شده بود. 

بنابر اعلام پلیس آفریقای جنوبی تاکنون دست‌کم ۷۵۷ نفر در این ناآرامی‌ها دستگیر شده‌اند و بیشترین تعداد بازداشت‌ها مربوط به شهر ژوهانسبورگ بوده است. 

ناآرامی‌ها در این کشور پس از آن آغاز شد که جاکوب زوما برای گذراندن حکم ۱۵ ماه زندان به جرم سرپیچی از دادگاه و ممانعت از تحقیق درباره فساد مالی در دوره ۹ ساله ریاست‌جمهوری‌اش، خود را به پلیس معرفی کرد. زومای ۷۹ساله که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ ریاست جمهوری آفریقای جنوبی را برعهده داشت، بارها از همکاری با کمیسیون تحقیق درمورد فساد مالی و اداری سرپیچی کرده و هرگز در جلسات آن حاضر نشده بود.

بیشتر از جهان