پنتاگون: طالبان به فکر گزینه نظامی است

آمریکا می‌گوید نفوذش در افغانستان را از دست نداده و توافق سیاسی بین طرف‌ها در محور تلاش‌ها است

جان کربی، سخنگوی پنتاگون می‌گوید طالبان آشکارا در پی رسیدن به قدرت از راه زور است-MANDEL NGAN / AFP

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید شورشیان آشکارا نشان داده‌اند که طالبان به دنبال رسیدن به قدرت در افغانستان از راه نظامی است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون در نشست خبری دیروز دوشنبه ۱۲ ژوئیه در واشینگتن گفت که طالبان باور دارد که می‌تواند جنگ افغانستان را از راه نظامی ببرد.

او افزود: «ازآنچه آن‌ها انجام می‌دهند روشن است که طرح‌هایی برای حکومت کردن دارند که در سطح ملی است. از کارهای که انجام می‌دهند روشن است که آن‌ها باور دارند راه‌حل نظامی برای پایان این منازعه وجود دارد.»

سخنگوی پنتاگون می‌گوید: «آن‌ها آشکارا طرح‌های برای حکومت در سطح ملی دارند چون این را می‌توانید در شهرستان‌های که تصرف کرده یا درگیرند، ببینید.»

گروه طالبان با وجود آغاز مذاکرات بین‌افغانی صلح در ماه سپتامبر گذشته نتوانسته است روی مسائل اساسی مانند آتش‌بس، تعدیل قانونی اساسی و انتخابات با هیئت مذاکره کننده صلح افغانستان توافق کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورشیان بر طبل جنگ افزوده‌اند و در دو ماه و اندی توانسته‌اند دست‌کم ۸۰ شهرستان را تصرف و «قوانین طالبانی» را حاکم کنند.

اما تقریباً تمام کشورهای منطقه و جهان از جمله پاکستان که حامی گروه طالبان دانسته می‌شود، با بازگشت امارت اسلامی طالبان به قدرت در افغانستان مخالفت کرده‌اند و قدرت‌های منطقه بر راه‌حل سیاسی برای پایان جنگ افغانستان تأکیددارند.

دور جدید تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی نیز با سفر زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان به قطر، آغاز شده است تا بلکه گرهی از مذاکرات صلح باز شود.

آمریکا هرچند تقریباً تمام سربازانش را از افغانستان خارج کرده است، اما می‌گوید نفوذش بر افغانستان را از دست نداده است. این کشور تعهد کرده است که ۳.۳ میلیارد دلار برای سال ۲۰۲۲ به افغانستان کمک کند.

آقای کربی همچنین به فاکس‌نیوز گفت: «تلاش‌های ما همچنان برای رسیدن به یک توافق سیاسی بین افغان‌ها جریان دارد. هیچ تغییری در تعهد ما به وجود نیامده است. نیاز است که بقیه جامعه بین‌المللی نیز به چنین نتایجی متعهد بمانند.»

بیشتر از جهان