آغاز بازی سرنوشت‌ساز فوتبال ایران: کریمی و مهدوی‌کیا وارد زمین شدند

با اعلام اسامی تایید نامزدهای صلاحیت شده، انتخابات سمت ریاست فدراسیون فوتبال ۴ نامزد خواهد داشت

مهدی مهدوی‌کیا و علی کریمی بازیکنان پیشکسوت تیم ملی فوتبال ایران - عکس از varzesh3

اعلام رسمی اسامی تایید صلاحیت شده انتخابات فدراسیون سوت آغاز بزرگ‌ترین بازی فوتبال ایران را به صدا درآورد. رقابتی در روز ۱۰ اسفند که علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا برای تغییر سرنوشت آن وارد زمین شده‌اند.

مهم‌ترین نکته پس از اعلام رسمی اسامی نامزدها، این بود که بر خلاف اخبار روزهای گذشته مبنی بر رد شدن صلاحیت مهدی مهدوی‌کیا، او در فهرست نامزدهاست و حیدر بهاروند، سرپرست فدراسیون فوتبال و رییس سازمان لیگ رد صلاحیت شده است.

مهدوی‌کیا برای پست نایب‌رییسی فدراسیون فوتبال به انتخاب علی کریمی نامزد شده بود و بهاروند نامزد عنوان ریاست فدراسیون فوتبال و نامزد عنوان نایب‌رییسی این فدراسیون به انتخاب شهاب عزیزی خادم بود. آن‌طور که حدس زده می‌شود صلاحیت بهاروند به دلیل نقش او در پرونده قرارداد مارک ویلموتس رد شده است.

با اعلام اسامی تایید نامزدهای صلاحیت شده، انتخابات سمت ریاست فدراسیون فوتبال ۴ نامزد خواهد داشت. علی کریمی مشهورترین چهره ورزشی این انتخابات است، شخصیتی که جذابیت این انتخابات را به شدت افزایش داده و با دعوت از مهدی مهدوی‌کیا به اشتهار کابینه‌اش در انتخابات افزوده است. اما گزینه‌های دیگر مثل شهاب عزیزی خادم، مصطفی آجرلو و کیومرث هاشمی هم برای ریاست بر فدراسیون فوتبال با او رقابت می‌کنند. این رقابت وجوه پیچیده‌ای دارد.

گفته شده کیومرث هاشمی که پیش‌تر رییس کمیته ملی المپیک و معاون سازمان تربیت بدنی بوده، گزینه مورد علاقه وزارت ورزش و جوانان و دولت برای ریاست فدراسیون فوتبال است. اما به فرض اینکه دولت گرایشی به دخالت مستقیم در انتخابات داشته باشد، باید به یاد بیاوریم که در دوره پیشین انتخابات فدراسیون فوتبال، محمدحسین قریب نامزد مورد تایید وزارت ورزش و جوانان، نتوانست در انتخابات مقابل مهدی تاج برنده باشد.

پیش‌تر گفته شده بود که قریب باز هم در انتخابات شرکت خواهد کرد، اما او شاید برای تکرار نشدن تجربه چهار سال پیش، از ثبت‌نام سرباز زد.

مصطفی آجرلو دیگر نامزد انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال است که در دوره پیشین انتخابات نتوانست رای بیاورد و پس از انتخابات در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیسجمهوری از دخالت او در انتخابات فدراسیون به نفع مهدی تاج انتقاد کرد. آجرلو مدیریت باشگاه‌های پاس، استیل‌آذین و تراکتور را تجربه کرده است. او وقتی مدیرعامل باشگاه استیل‌آذین بود، با علی کریمی بازیکن وقت استیل‌آذین به دلیل نوشیدن آب در ماه رمضان جدل مفصلی داشت و رویارویی این دو نفر یادآور آن بحث‌های قدیمی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهاب‌الدین عزیزی خادم، عضو سابق هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و عضو سابق هیات مدیره باشگاه پیکان با هم‌پیمانی حیدر بهاروند در این انتخابات می‌خواهد شانس خود را بیازماید. او در دوره پیشین انتخابات فدراسیون نیز ادعای ریاست داشت اما رای نیاورد.

علی کریمی در حالی خیال امتحان بخت خود برای تصاحب پست ریاست را دارد که فوتبال ایران بحرانی‌ترین شرایطش را در بیش از چهار دهه اخیر تجربه می‌کند؛ قریب به هشت میلیون یورو بدهی به مارک ویلموتس و شرکت شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) که قسط اول دستمزد سرمربی پیشین تیم‌ملی را به خاطر ناتوانی مالی فدراسیون پرداخت کرده بود و همچنین وضعیت بسیار دشوار تیم ملی فوتبال برای صعود به جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، به عنوان میراث شکست‌بار دوره ریاست مهدی تاج برای رییس بعدی باقی مانده و حالا علی کریمی شاید با این انگیزه نامزد انتخابات می‌شود که برای حل این بحران‌ها کاری کند.

علی کریمی از صف‌بندی صاحبان رای و رابطه‌ها و شانس سایر نامزدها آگاه است. طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال در انتخابات پیش‌رو، روسای هیئت‌های فوتبال ۳۲ استان کشور صاحب رای برای انتخاب رییس آتی هستند. هر یک از نامزدها در صورت کسب دو سوم آرا پست ریاست فدراسیون را تصاحب خواهند کرد. سایر صاحبان رای را نمایند‌گان باشگاه‌های لیگ برتر و هشت تیم از لیگ دسته اول، نمایندگان بازیکنان و مربیان و داوران تشکیل می‌دهند که از این گروه‌ها روسای هیئت‌ها و مدیران باشگاه‌ها به دلیل سابقه‌ همکاری یا همگن بودن با چهره‌هایی مثل کیومرث هاشمی، مصطفی آجرلو و عزیزی خادم، شانس آنها را افزایش می‌دهند.

با این‌همه، سابقه انتخابات در ورزش ایران نشان می‌دهد که گزینش روسا برای فدراسیون‌ها و همین‌طور مربیان ملی در بسیاری موارد خارج از اراده صاحبان رای، با تایید نهاد‌هایی با نقش غیرشفاف، حمایت وزارت ورزش و حتی حمایت مدیران سیاسی و صنعتی کشور انجام می‌گیرد؛ نکته‌ای که بارها حتی از سوی نامزدها و مسئولان ورزشی کشور به آن اذعان شده و حالا در بحرانی‌ترین و پیچیده‌ترین وضعیت فوتبال ایران می‌تواند در انتخابات تاثیر بگذارد.

بسیاری از چهره‌های ورزشی ایران در روزهای اخیر ابراز امیدواری کرده‌اند که حضور چهره‌هایی مثل علی کریمی و مهدی مهدوی‌کیا بتوانند فضای حاکم بر فوتبال ایران را تغییر دهند و فدراسیون را از بن‌بست تصمیم‌گیری و مشکلات مالی خارج کنند.

فهرست اسامی تاییدشدگان به ترتیب حروف الفبا:

علیرضا ابراهیمی، حبیب الله ابوالحسن شیرازی، بهنام ابوالقاسم پور، مصطفی آجرلو، محمد آخوندی، احسان اصولی صفر، خداداد افشاریان، حسین باجیوند، احمدرضا براتی، غلامرضا بهروان، منصور بیک وردی، محسن ترکی، غلامرضا جباری، علیرضا جنتی، محمد جواهری، طهمورث حیدری، صادق درودگر، رضا درویش، سعید دقیقی، علیرضا رحیمی، رضا رضایی، بهرام رضاییان، داود رفعتی ساجدی، حسن زرگر، مهرداد سراجی، فریده شجاعی، جواد ششکلانی، ابراهیم شکوری، حسین شمس، علیرضا شهاب، پریا شهریاری، رضا صادق پور، اسماعیل صفیری، عباس صوفی، علی طاهری، سعید عباسی، شهامت عباسی، عبدالکاظم طالقانی، رضا عبدی، شهاب الدین عزیزی خادم، احمد عشقان ملک، فاطمه علیپور استیری، علی علیزاده، امیرحسین فتاحی، رسول فروغی، حسن کامرانی فر، علی کریمی، جمیله کشاورز، علیرضا کهوری، میرشاد ماجدی، امیرحسین محتشم، محمدرضا ساکت، رضا محمد کاظمی، احمد محمدی ارگی، لیلا سادات محمدیان، احمد مددی طائمه، مسعود مرادی، هدایت ممبینی، مهدی مهدوی کیا، حمیدرضا مهرعلی، شهره موسوی، عباس نجاریان ساروی، حسن نصر اصفهانی، هوشنگ نصیرزاده، نیما نکیسا، امین نوروزی، حسین نیرویار، کیومرث هاشمی، غلامعلی هنرپیشه.

بیشتر از ورزش