تلاش‌ برای شکستن اعتصاب سراسری کارگران با «گروگیری دستمزدهای معوقه»

اعتصاب کارگران پیمانی صنعت نفت ادامه دارد و تاکنون کارگران دست‌کم ۱۰۵ شرکت پیمانکاری به آن پیوسته‌اند

اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت نفت ایران در چهارمین هفته خود ادامه دارد و همچنان رو به گسترش است. همزمان تلاش‌های کارفرمایان این کارگران برای شکستن اعتصاب‌ها ادامه دارد و بنابر گزارش‌ها، بعضی شرکت‌های پیمانکاری با گروگیری و نپرداختن حقوق و مزایای معوقه سعی در بازگرداندن کارگران در حال اعتصاب بر سر کارهایشان دارند.

این اعتراض‌ها از تاریخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰ با اعتصاب کارگران پیمانی شرکت فراب در نیروگاه بیدخون عسلویه آغاز شد و براساس بیانیه «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» که نهاد هماهنگ‌کننده این «اعتصاب سراسری» است، تا زمان رسیدن کارگران به مطالبات خود، ادامه خواهد داشت. افزایش سطح دستمزدها، پرداخت حقوق معوقه، امنیت شغلی و دائمی شدن قراردادهای کاری، تغییر نوبت مرخصی‌ها (ده روز مرخصی در ازای بیست روز کار) و ایمن شدن محیط کار ازجمله مطالبات اصلی کارگران در اعتصاب‌ سراسری «کمپین ۱۴۰۰» است.

براساس آخرین گزارش‌ها، تا روز دوشنبه، ۲۱ تیرماه، هزاران نفر از کارگران دست‌کم ۱۰۵ واحد صنعتی و شرکت پیمانکاری در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌های استان‌های مختلف ایران به این اعتصاب سراسری موسوم به «کمپین ۱۴۰۰» پیوسته‌اند. 

همزمان منابع خبری کارگری از گروگیری دستمزد ماه‌های گذشته کارگران پیمانی در حال اعتصاب در بعضی از شرکت‌ها خبر داده‌ و فهرست ۳۴ شرکت پیمانکاری را منتشر کرده‌اند که از این طریق سعی در شکستن اعتصاب کارگران دارند. 

«شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» نیز روز دوشنبه در بیانیه‌‌ای به‌عنوان نمونه‌ای از این شرکت‌ها به شرکت پیمانکاری «آبادراهان کوثر» اشاره کرده است که مطالبات خردادماه کارگران درحال اعتصاب خود را پرداخت نکرده است و آن‌ها در مقابل اخطار داده‌اند که اگر طلبهایشان پرداخت نشود، «دست به تجمع خواهند زد». در ادامه این بیانیه، به تجمع اعتراضی به‌عنوان راهی برای مقابله با گروکشی دستمزدها در تمام شرکت‌های بدهکار به کارگران اشاره شده و آمده است: «پرداخت به‌موقع دستمزدها در هر ماه یکی از خواست‌های اعلام شده ازسوی شورای سازماندهی اعتراضات آنان است. نباید گذاشت کارفرمایان دستمزد کارگران را گروگیری کنند و از این طریق کارگران را وادار به بازگشت به کار کنند.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه‌بر این، «کمیته دفاع از کارگران اعتصابی» نیز در بیانیه دوم خود، به تلاش‌های جدی «کارفرمایان و دولت حامی آن‌ها» برای شکستن اعتصاب کارگران، ازجمله «تشکیل نهادها و تشکل‌های به‌ظاهر کارگری اما در ماهیت ضدکارگر، جابه‌جا کردن کارگران از یک شرکت و استخدام آن‌ها در شرکتی دیگر به‌دلیل قطع ارتباط کارگران با هم و استفاده از ترفندهایی چون روزمزدی کردن کارگران» اشاره کرده است. در این بیانیه از کارگران خواسته شده است تا به‌سوی ایجاد «تشکل مستقل خود از دولت و کارفرما» بروند، زیرا «میزان سازمان‌یابی کارگران» رابطه مستقیم با «توان چانه‌زنی آنان با دولت و کارفرما».

همزمان با ادامه اعتصاب‌ سراسری، خبرگزاری ایلنا، روز شنبه، ۱۹ تیرماه، گزارش داد که حدود ۱۰۵ هزار نفر از نیروهای پیمانی و شرکتی صنعت نفت ایران، با ایجاد کارزاری در فضای مجازی، خواستار حذف کامل «پیمانکاران و شرکت‌های واسطه‌ای» شدند. در بیانیه این کارزار آمده است: «هیچ دلیل عقلی و شرعی وجود ندارد نیروی شرکتی که ده سال از عمر و جوانی خود را صرف خدمت به کشور نموده و سی سال هم به او در دستگاه مربوطه نیاز است به صورت شرکتی مشغول بکار بوده و حقوق خود را با واسطه دریافت نماید و بخشی از این حقوق به جیب پیمانکاری برود که نه شرکت دانش بنیان دارد و نه در تولید، و نه در مسائل عمرانی کشور هیچگونه نقشی ندارد و صرفا نقش دلال و واسطه حقوق ما را دارد.»

بسیاری از شخصیت‌ها، فعالان سیاسی و مدنی و همچنین تشکل‌های متعدد کارگری و سیاسی مختلف داخلی و خارجی، با انتشار بیانیه‌ها و پیام‌هایی، پیش از این حمایت خود از اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت را اعلام کرده‌اند. 

جمعی از دانشجویان سراسر ایران نیز روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز حمایت و همبستگی با کارگران اعتصابی صنعت نفت با تاکید دوباره بر خواست‌‌هایی اساسی آنان، نوشتند: «ما دانشجویان خواسته‌هایی مانند مهار گسترش هولناک خصوصی‌سازی‌ها و پیمانکاری‌ها، حق داشتن تشکل مستقل، افزایش دستمزدها به شکلی که با واقعیت زندگی مطابقت داشته باشد، پرداخت معوقات مزدی کارگران و پرداخت به‌موقع دستمزد، بهبود شرایط کار از جمله زمانمندی عادلانه آن، محکوم کردن اخراج کارگران و درخواست بازگشت‌به‌کار کارگران اخراج شده، محکوم کردن برخورد قضایی با کارگران معترض به بی‌عدالتی، ایجاد امنیت شغلی و حذف قراردادهای موقت و ظالمانه، برخورداری از حق همگانی مسکن، امکانات آموزشی، درمانی و رفاهی را برحق و تحقق آن را ضرورتی فوری و انکار ناشدنی می‌دانیم.» به نوشته کانال تلگرامی «شورای صنفی دانشجویان کشور» این بیانیه همچنان در حال امضاشدن است.