ادامه اعتصاب کارگران بیش از ۸۲ شرکت پیمانکاری صنعت نفت ایران

شورای سازماندهی اعتراضات: «به ایجاد شورای اسلامی در نفت تن نمی‌دهیم»

با گذشت حدود دو هفته از آغاز اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت نفت ایران، اعتراض و اعتصاب این کارگران موسوم به «کمپین ۱۴۰۰» در استان‌های مختلف ایران همچنان ادامه دارد و کارگران دست‌کم ۸۲ شرکت پیمانکاری به آن پیوسته‌اند. همزمان با ادامه حمایت‌های گروه‌های مختلف صنفی و سیاسی در داخل و خارج ایران از این اعتصاب‌ها، دولت فعلی همچنان پاسخی به مطالبات کارگران نداده است، اما نمایندگانی از دولت آینده ابراهیم رئیسی با افرادی از این کارزار اعتراضی دیدار کرده‌اند که از این دیدار نیز نتیجه مثبتی حاصل نشده است.

این اعتراض‌ها از تاریخ ۲۹ خردادماه ۱۴۰۰ با اعتصاب کارگران پیمانی شرکت فراب در نیروگاه بیدخون عسلویه آغاز شد و براساس بیانیه «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی صنعت نفت» که نهاد  هماهنگ‌کننده این «اعتصاب سراسری» است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که تا زمان رسیدن کارگران به مطالبات خود، ادامه خواهد داشت. افزایش سطح دستمزدها، پرداخت حقوق معوقه، امنیت شغلی و دائمی شدن قراردادهای کاری، تغییر نوبت مرخصی‌ها (ده روز مرخصی در ازای بیست روز کار) و ایمن شدن محیط کار ازجمله مطالبات اصلی کارگران در اعتصاب‌ سراسری «کمپین ۱۴۰۰» است.

بنابر فهرست منتشرشده در کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران، تا روز دوشنبه، ۱۴ تیرماه، هزاران نفر از کارگران دست‌کم ۸۲  شرکت‌ پیمانکاری صنعت نفت در شهرهای مختلف ایران  به اعتصاب سراسری پیوسته‌اند. براساس گزارش‌ها، حدود ۱۲۰هزار کارگر به‌صورت قراردادی برای شرکت‌های پیمانکار پروژه‌های نفت ایران کار می‌کنند که درحال حاضر حدود نیمی از آن‌ها به اعتصاب سراسری پیوسته‌اند.

از آخرین گروه‌های کارگران پیمانی که به این اعتصاب سراسری پیوسته‌اند، کارگران شاغل در نیروگاه برق زرند کرمان و کارگران پالایشگاه جفیر در خوزستان بودند که در روزهای دوشنبه و یکشنبه، با انتشار تصاویری از اعتصاب خود، به این کارزار پیوسته‌اند. کارگران جوشکار شرکت شیمبار شاغل در ۴ کارگاه در طول خط لوله انتقال نفت تیران نیز روز شنبه به اعتصاب سراسری کارگران نفت پیوستند. 

«به ایجاد شورای اسلامی در نفت تن نمی‌دهیم»

همزمان با ادامه اعتصاب سراسری، «شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» روز شنبه، ۱۲ تیرماه، با انتشار چهارمین بیانیه خود، از دیدار و گفت‌وگوی افرادی از دولت آینده ابراهیم رئیسی، ازجمله سعید جلیلی، با نمایندگانی از کارگران اعتصابی و پیشنهاد آن‌ها برای ایجاد شوراهای اسلامی کار به عنوان تشکل کارگری در منطقه عسلویه و پالایشگاه‌ها برای حمایت از کارگران خبر داد.

در این بیانیه ضمن مخالفت با این پیشنهاد، آمده است: «از هم‌اکنون اعلام می‌کنیم که تشکیل شورای اسلامی و سرهم کردن هر نوع تشکلی تحت عنوان تشکل مستقل کارگری در هیات دولت اقدامی علیه ما کارگران بوده و جواب ما کارگران نیست. کارنامه شوراهای اسلامی و تشکیلات دست‌سازی از این دست برای کارگران روشن است. اینها همواره ابزار کنترل ما کارگران و خدمت‌دهی به کارفرمایان بوده‌اند و خواهند بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت» در ادامه با بیان  این‌ موضوع که «ما کارگران نفت همانند همکارانمان در نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز و دیگر مراکز کارگری قاطعانه اعلام می‌کنیم که به ایجاد شورای اسلامی در نفت تن نمی‌دهیم»، بار دیگر بر ادامه اعتصاب‌ها تا افزایش فوری دستمزدها تأکید کرده است.

در این بیانیه همچنین آمده که قرار است در ابتدای کار دولت ابراهیم رئیسی جلسه دیگری بر سر همین موضوع با حضور وزرای کابینه او برگزار شود. 

ادامه حمایت‌ها از اعتصاب سراسری

ازسوی دیگر، شنبه‌شب، ۱۲ تیرماه، تعداد زیادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی در حمایت از این اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت و دیگر اعتصاب‌های صنفی کارگران طوفان‌های توییتری و اینستاگرامی به راه انداختند. در این کارزارهای مجازی هزاران توییت به زبان‌های فارسی و انگلیسی با هشتگ‌های #من_هم_کارگرم و #strikesiniran به همراه هشتگ #اعتصابات_سراسری منتشر شد. 

علاوه‌بر این، ۴۴ نفر از وکلای دادگستری ایران نیز روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود از اعتصاب‌های  کارگری اعلام کردند. در بیانیه وکلا آمده است: «همبستگی خود را با اعتصابات کارگری به‌ویژه کارگران رنجور صنعت نفت و پتروشیمی و همچنین معلمان و بازنشستگان و پزشکانی که همچون وکلای جوان معیشتشان در معرض تهدید و تضییق قرار گرفته، اعلام می‌کنیم.» 

همچنین حدود یک‌صد نفر از کنشگران سیاسی و اجتماعی، دانشگاهیان، پژوهشگران، وکیلان، پزشکان، نویسندگان، هنرمندان ایرانی خارج از کشور نیز روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای از اعتصاب‌ سراسری کارگران صنعت نفت ایران حمایت کردند و نوشتند: «ضمن همبستگی عمیق و صمیمانه‌ با کارگران و دیگر گروه‌های اعتصابی، حمایت خود را از خواست‌های بحق‌ اینان، به‌ویژه از ضرورت مبارزه در راه ایجاد تشکل های مستقل کارگری به‌جای تشکل‌های قلابی وابسته به حکومت، اعلام می‌کنیم.»

پیش از این نیز شخصیت‌ها، فعالان سیاسی و مدنی و همچنین تشکل‌های متعدد کارگری و سیاسی مختلف داخلی و خارجی، با انتشار بیانیه‌ها و پیام‌هایی، حمایت خود از اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت را اعلام کرده‌اند.