رشیده طلیب تحت شرایط «سرکوبگرانه» به اسرائیل نمی‌رود

دیدار از مادربزرگم در این شرایط خلاف چیزهایی است که به آنها باور دارم

WIN MCNAMEE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

رشیده طلیب، نماینده کنگره ایالات متحده گفته است که تحت «شرایط سرکوبگرانه»‌ای که در این سفر به او تحمیل می‌شود، به اسرائیل سفر نخواهد کرد.

خانم طلیب و همتای او در کنگره، ایلان عمر روز پنجشنبه توسط اسرائیل از سفر به این کشور منع شدند.

روز جمعه، مقامات اسرائیلی اعلام كردند كه خانم طلیب به دلایل «بشردوستانه» اجازه خواهد داشت وارد اسرائیل شود تا با مادربزرگ ۹۰ ساله خود كه در کرانه اشغالی غربی زندگی می‌كند، ملاقات كند.

خانم طلیب روز جمعه، پس از اینکه تصمیم گرفت از این سفر منصرف شود، در توئیتی نوشت: «ساکت کردن من و برخورد با من مثل یک جنایتکار چیزی نیست که مادربزرگم برای من بخواهد.»

او افزود: «این کار بخشی از باورهای من را می‌کشد»، و اضافه کرد: «من تصمیم گرفته‌ام که دیدار با مادربزرگم در این شرایط سرکوبگرانه برخلاف هر چیزی که به آن اعتقاد دارم، همچون مبارزه با نژادپرستی، ظلم و بی‌عدالتی، است.»

پس از آن که وزیر كشور اسرائیل گفت او درخواست خانم طلیب را برای ورود به كرانه باختری اسرائیل به دلایل بشردوستانه دریافت و به او مجوز ورود اعطا كرده است، خانم طلیب این بیانیه را بلافاصله صادر کرد.

این تصمیم بازدید برنامه ریزی شده از طرف خانم طلیب و خانم عمر به اورشلیم و کرانه باختری را کاملا برعکس کرد.

روز گذشته اسرائیل اعلام کرد که مانع ورود این دو نفر به اسرائیل می‌شود. این اقدامی بی‌سابقه در قبال اعضای کنگره ایالات متحده است.

خانم طلیب از طریق دفتر خود بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن آمده است: «در تلاش برای بازدید از فلسطین، من همان رفتار نژادپرستانه‌ای را تجربه کردم که بسیاری از فلسطینی ـ آمریکایی‌ها هنگام مواجهه با دولت اسرائیل متحمل می‌شوند.»

«در آماده شدن برای این دیدار، مادربزرگم تصمیم گرفت كه باهم از درخت انجیری میوه بچینیم، درحالی‌كه فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هایی كه مخالف اشغال نظامی غیرقانونی هستند، مشتاقانه منتظر این بودند تا اعضای كنگره آمریکا سرانجام برای اولین بار به آنها گوش دهند و آنها را ببینند.»  او افزود: «دولت اسرائیل از عشق و تمایل من برای دیدن مادربزرگم برای ساکت کردن من استفاده كرد و از من خواست با امضای نامه‌ای این دیدار مشروط را بپذیرم. این موضوع نشان می‌دهد که چقدر رفتار آنها غیر دموکراتیک است و چقدر از سفر من می‌ترسند زیرا که حقایقی از آنچه که در اسرائیل و زندگی فلسطینی‌های تحت اشغال اسرائیل با حمایت ایالات متحده، اتفاق می‌افتد، آشکار می‌شود.»

دونالد ترامپ در توئیتی گفت که «اجازه دادن به دو عضو مسلمان کنگره که به شدت نسبت به او و سیاست‌های اسرائیل نسبت به فلسطینی‌ها انتقاد دارند«نشانه‌ی ضعف» خواهد بود.

تصمیم بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و اظهارات طعنه‌آمیز قبلی آقای ترامپ، انتقادهای گسترده‌ای را برانگیخته بود، از جمله سازمان‌های اسرائیلی و یهودی که گفته‌اند ممنوعیت ورود اعضای کنگره بی حرمتی نسبت به نهادهای آمریکایی است. منتقدان همچنین اظهار داشتند كه این امر روابط بین اسرائیل و آمریكا را که به طور سنتی قوی بود، به واسطه تعصب بی‌ملاحظه تضعیف می‌كند.

تعهد ظاهری خانم طلیب برای انجام این دیدار مطابق با محدودیت‌های اعمال شده توسط اسرائیل، موجب عصبانیت فلسطینی‌ها شد. آنها امیدوار بودند سفر نماینده کنگره که توسط یک گروه فلسطینی ترتیب داده شده بود، مشکلات آنها را برجسته و مطرح کند.

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ خاورمیانه، کرانه باختری، نوار غزه و شرق اورشلیم را به تصرف خود درآورد. فلسطینی‌ها امیدوارند که در این سرزمین‌ها کشور مستقلی ایجاد کنند.

 خانم طلیب و خانم عمر به عنوان حامی «طرد، سلب و تحریم» یا BDS که یک جنبش جهانی به رهبری فلسطین است، شناخته می‌شوند. اسرائیل ادعا می‌کند که BDS موجودیت اسرائیل را هدف قرار داده است، در حالی که هواداران آن می‌گویند که این جنبش قصد دارد که به بیش از نیم قرن حاکمیت نظامی اسرائیل بر فلسطینی‌ها پایان بخشد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent