هزاران معترض علیه حکومت کمونیست کوبا: واکسن می‌خواهیم

معترضان شعارهایی ازجمله «آزادی»، «اتحاد»، «دیگر کافی است» و «مرگ بر دیکتاتوری» سر دادند

هزاران نفر از شهروندان کوبا روز یکشنبه، ۲۰ تیرماه، در اعتراض به وضعیت اقتصادی کشور و کندی روند واکسیناسیون علیه کووید-۱۹ در شهرهای مختلف این کشور به خیابان‌ها آمدند.

این تظاهرات ضدحکومتی که بسیاری از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خبری از آن به‌عنوان اتفاقی نادر در کوبا یاد کرده‌اند، بزرگ‌ترین تظاهرات اعتراضی این کشور در چند دهه گذشته به‌شمار می‌آید.

بنابر گزارش‌ها، تظاهرات روز یکشنبه به‌طور همزمان در چندین شهر کوبا ازجمله هاوانا و سانتیاگو و سن‌آنتونیو دلوس بانوس برگزار شد. معترضان در هاوانا، پایتخت کوبا، رفت‌‌وآمد ماشین‌ها در شهر را مختل کرده بودند و شعارهایی ازجمله «آزادی»، «اتحاد»، «دیگر کافی است» و «مرگ بر دیکتاتوری» سر داده بودند. بعد از چند ساعت پلیس و نیروهای امنیتی در خیابان‌ها مستقر شدند.

در ادامه روز گروه‌های کوچکی از حامیان دولت نیز با پرچم‌های بزرگ کوبا به خیابان آمده و شعارهایی در حمایت از فیدل کاسترو، رئیس جمهوری پیشین و انقلاب کمونیستی آن کشور سر داده‌اند.

بنابر گزارش‌ها پلیس در بعضی نقاط با اسپری فلفل و باتون با معترضان برخورد و چندین نفر را دستگیر کرده است، اما درگیری‌های شدید میان معترضان و پلیس شکل نگرفته است. 

کشور کمونیستی کوبا با بدترین بحران اقتصادی خود در ۳۰ سال اخیر روبه‌رو است و با گسترش شیوع همه‌گیری کرونا در این کشور و خسارت‌های اقتصادی ناشی از آن، همزمان با تحریم‌های آمریکا که در دوران ریاست جمهوری ترامپ  تشدید شده است، شهروندان به کمبود غذا و قطعی برق نیز معترض‌اند. یکی از معترضان به خبرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که «دیگر از کمبودها و ایستادن در صف‌ها خسته شده‌ایم».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میگل دیاز-کانل، رئیس جمهوری کوبا که از اواخر فروردین ماه، رهبری حزب حاکم کمونیست در آن کشور را نیز برعهده گرفته است، عصر یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی، شدت گرفتن اعتراض‌ها را به ایالات متحده نسبت داد و گفت که «مافیای کوبایی-آمریکایی» با به راه انداختن کارزارهایی در رسانه‌‌های اجتماعی، از اعتراض‌های مردم سوءاستفاده کرده‌ و آن‌ها را به تظاهرات در سراسر کشور فراخوانده‌اند.  

همزمان، ایالات متحده آمریکا به دولت کوبا درمورد سرکوب اعتراض‌ها هشدار داد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، در حساب توییتر خود نوشت: «ایالات متحده از آزادی بیان و تجمع در سراسر کوبا حمایت می کند و هرگونه خشونت یا برخورد با شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز را که از حقوق همگانی خود استفاده می‌کنند ، به‌شدت محکوم می‌کند.»

یکی از مسائلی که موجب شکل گرفتن اعتراض‌های گسترده روز یکشنبه در شهرهای مختلف کوبا شده بود، کندی روند واکسیناسیون علیه کرونا بود. این درحالی است که در میان کشورهای آمریکای لاتین، کوبا تنها کشوری است که توانسته است دو واکسن کرونا تولید کند و از کارایی بیش از ۹۰ درصد آن‌ها خبر داده است. 

پیش از این اعلام شده بود که یکی از این واکسن‌ها به‌نام سوبرانا-۲ به‌عنوان پروژه‌ای مشترک میان انستیتو پاستور ایران و شرکت دارویی فینلای کوبا پیگیری می‌شود و مرحله سوم کارآزمایی بالینی آن در هر دو کشور انجام شد. هفته گذشته خبرهای ضد ونقیضی درباره این واکسن مشترک ایران و کوبا منتشر شد. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد کرونا، از تعطیلی این پروژه مشترک خبر داد و گفت: «خود کوبا به این واکسن دستور تزریق اضطراری داده و گفته خودم و کشورهای دیگر آمریکای جنوبی بیشتر نیاز دارند.» اما علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران، با رد این سخنان از ادامه پروژه مشترک خبر داد.

بیشتر از جهان