بازنشستگی زودهنگام سگ‌های موادیاب پلیس با قانونی شدن مصرف ماری‌جوآنا

مصرف تفریحی ماری‌جوآنا در ۱۸ ایالت، منطقه کلمبیا، جزایر ماریانای شمالی و گوام قانونی است

پلیس ویرجینیا ۱۳ سگ و بسیاری از ادارات کوچک‌تر پلیس یکی دو سگ پلیس را بازنشسته کرده‌اند-SAMEER AL-DOUMY / AFP

با قانونی شدن مصرف ماری‌جوآنا در ایالت‌های بیشتری در آمریکا، تعداد بیشتری از سگ‌های موادیاب پلیس در سرار کشور مشمول بازنشستگی پیش از موعد می‌شوند.

اداره پلیس توکومْکَری در نیومکزیکو روز ۲۹ ژوئن (۸ تیر) خبر بازنشستگی سگ‌های «کِی-۹ اریز» خود را در صفحه فیس‌بوکش اعلام کرد.

این اداره گفت: «با قانونی شدن مصرف تفننی ماری‌جوآنا، سگ‌های کِی-۹ اریز دیگر نمی‌توانند به عنوان سگ‌ موادیاب به کار خود ادامه دهند.» مشکل این‌جاست که سگ‌های موادیاب فقط می‌توانند وجود مواد مخدر را تشخیص دهند ولی نمی‌توانند نوع مواد را مشخص کنند.

تامی کلِین، رئیس پلیس رایفِل کُلورادو، در مصاحبه سال ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) خود با نیویورک تایمز گفت: «سگ که نمی‌تواند به شما بگوید "ببین، بوی ماری‌جوآنا می‌آید" یا "بوی مت‌آمفتامین (شیشه) حس می‌کنم". این سگ‌ها به بوی هرنوع ماده مخدری که در آموزششان استفاده شده است، واکنش نشان می‌دهند.»

در ایالاتی که مصرف حشیش در آن‌ها آزاد شده است مثل کالیفرنیا، آرگان، مِین، ورمانت و کانادا باید سگ‌های جدیدی به کار گرفت که نسبت به ماری‌جوآنا واکنشی نداشته باشند. حتی در ادارات پلیس ایالاتی هم که هنوز مصرف ماری‌جوآنا را آزاد نکرده‌اند سگ‌های موادیابی که آموزش‌ دیده‌اند این ماده را پیدا کنند، استخدام نمی‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ران کِلووارد، صاحب «موسسه مشاوره و آموزش سگ‌های پلیس کِی-۹ تاپ داگ» در مادستوی کالیفرنیا در مصاحبه با مجله تایمز گفت یکی از بخش‌های پلیس تگزاس از او «خواسته است در بسته آموزشی سگی» که برای آن‌ها تربیت می‌کند، «ماری‌جوآنا نباشد چون حس می‌کردند تغییراتی در راه است و می‌خواستند از قبل آمادگی داشته باشند».

اگرچه مصرف ماری‌جوآنا هنوز به طور کامل در این ایالت آزاد نشده است، گِرِگ اَبوت، فرماندار جمهوری‌خواه این ایالت، در ماه ژوئن (اواخر خردادماه) تبصره قانونی آزادی مصرف دارویی ماری‌جوآنا را امضا کرد.

حالا مصرف تفریحی ماری‌جوآنا در ۱۸ ایالت، منطقه کلمبیا، جزایر ماریانای شمالی و گوام قانونی است. آسوشیتدپرس در اواخر ماه مه (اوایل خردادماه) سال جاری (۲۰۲۱) گزارش کرد قرار است از اول ژوئیه به همراه داشتن حداكثر ۲۸ گرم ماری‌جوآنا در این ایالت قانونی شود و بدین ترتیب سگ‌های کِی-۹ در ویرجینیا پیش از موعد بازنشسته خواهند شد.

پلیس ویرجینیا ۱۳ سگ و بسیاری از ادارات کوچک‌تر پلیس یکی دو سگ پلیس را بازنشسته کرده‌اند. بسیاری از این ادارات پلیس کم‌کم سگ‌هایی می‌خرند یا آموزش می‌دهند که بتوانند فقط مواد مخدر غیرقانونی مثل کوکائین، هروئین و مت‌آمفتامین را پیدا کنند. اما برخی ادارات نمی‌توانند از عهده هزینه ۱۵هزار دلاری خریدن سگ جدید برآیند و مجبورند بخش کِی-۹ اداره را تعطیل کنند.

سگ‌های آموزش‌دیده برای ردیابی مواد مخدر، صرف نظر از نوع ماده در صورت استشمام مواد متصدی خود را از وجود آن مطلع می‌کنند. این سگ‌ها همچنین نمی‌توانند تشخیص دهند مقدار ماری‌جوآنای همراه فرد کم (و مجاز) است یا زیاد (و غیرمجاز).

در واقع پارس کردن این سگ‌ها حتی نمی‌تواند دلیل موجهی برای انجام تفتیش باشد.

مایک میلر، کلانتر شهرستان بدفورد، در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «از سگ‌هایی که برای کشف ماری‌جوآنا آموزش‌ دیده‌اند استفاده نمی‌کنیم چون ممکن است وکیل مدافع از آن برای دفاع از موکلش استفاده کند و بگوید "کِی-۹ به چه بویی عکس‌العمل نشان داده است؟ بوی ماری‌جوآنا بوده یا مخدری غیرقانونی؟"»

دان اسلاویک، مدیرعامل انجمن سگ‌های پلیس ایالات متحده، به این خبرگزاری گفت: «این روند همه‌جا وجود دارد.»

او افزود: «وقتی رفتاری را به سگی می‌آموزیم، هرگز آن‌ را فراموش نخواهد کرد. (نیروی پلیس) نمی‌تواند خطا کند، برای همین است که می‌خواهند سگ‌های جدیدی بیاورند.»

© The Independent

بیشتر از جهان