دادستان سیستان و بلوچستان: «سردخانه‌ها پر از جنازه است»

نماینده زاهدان در مجلس گفت وزیر بهداشت حتی جواب تلفن استاندار را نمی‌دهد

بعد از ماه‌ها کتمان آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در استان سیستان و بلوچستان، با بالا رفتن تعداد جان‌باختگان و وضعیت بحرانی بهداشتی در این استان، بگومگوها بین مسئولین در بیان واقعیت بالاگرفته است.

 در سال گذشته بارها استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان استانی که تعداد افراد آلوده به ویروس کرونا در آن از باقی استان‌های ایران کمتر است معرفی شد. در همان زمان مقامات بهداشتی محلی و روزنامه‌نگاران و منابع مطلع در این استان اعلام کردند این آمار درست نیست و در دسترس نبودن خدمات بهداشتی و خانه‌های بهداشت و نامناسب بودن جاده‌های روستایی و فقر باعث شده است بیماران به مراکز بهداشتی محدود موجود در این استان مراجعه نکنند.

حالا دادستان زاهدان می‌گوید: «وزیر بهداشت باید به‌صورت غیر محسوس نیروهایی را داخل بیمارستان‌هایی بفرستد تا بداند حرف مردم درست است یا اظهارات مسئولان زیرا مردم گلایه از کمبود اکسیژن و ضعف بهداشت دارند.»

مهدی شمس‌آبادی خطاب به مقامات بهداشتی گفت: «باید وزیر بهداشت در سیستان و بلوچستان حضور میدانی داشته باشد در زمانی که فوتی‌ها در یک شبانه‌روز در سیستان و بلوچستان به بیش از ۳۰ نفر و تعداد مبتلایان هم به بیش از هزار و دویست می‌رسد، نباید شب خواب به چشم وزیر بهداشت بیاید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق آمار منتشره شده مقامات بیمارستانی در استان سیستان و بلوچستان، هر روز بیش از ۲۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان جان خود را از دست می‌دهند و بیش از ۹۰ درصد موارد مثبت کرونا در سیستان و بلوچستان از نوع جهش‌یافته دلتا است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان با رد نظر مقامات بهداشتی درباره وجود تخت‌های خالی بیمارستانی گفت: «سردخانه‌ها از جنازه پر شده و واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد»

معین‌الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به اینکه تخت بیمارستان‌هایی را که کلنگ احداثشان زده‌شده جزو آمار آورده‌اند گفت: «قبل از موج جدید کرونا خدمت وزیر بهداشت رسیدم و خواهش کردم که یک‌بار بیاید و از نزدیک وضعیت چابهار، دشتیاری، نیکشهر، قصرقند و کنارک را ببیند، خیلی از مسئولان دولتی عادت کرده‌اند که به‌جای جواب دادن به سؤال، صورت آن را پاک کنند، نمکی باید بیاید و از نزدیک شرایط را ببیند.»

سعیدی در واکنش به اظهارات اخیر وزیر بهداشت گفت: «به‌جای این‌که به منتقدان پاسخ دهید و آن‌ها را با بدترین و زشت‌ترین تعابیر خطاب کنید، روند واکسیناسیون را تسریع کنید و پاسخگو باشید که چرا باید از کشورهایی مثل ارمنستان و پاکستان عقب‌تر باشیم و حسرت آن‌ها را بخوریم.»

مقامات بهداشتی وزارت بهداشت بارها کمبود منابع بیمارستانی در استان سیستان و بلوچستان را رد کرده‌اند. کیانوش جهانپور روز گذشته، ۱۹ تیر، در حساب توییتر خود ویدئویی از تخت‌های خالی بیمارستان خاتم‌الانبیاء ایرانشهر منتشر کرد که با واکنش افرادی که بیماران آن‌ها در همان بیمارستان بستری بودند مواجه شد.

یکی از کاربران با نشر ویدئو از بخش داخلی همان بیمارستان نشان داد این قسمت از بیمارستان وضعیت بهداشتی نامناسبی دارد.

ویدئوهای دیگری در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده است نشان می‌دهد افرادی در حال نظافت محوطه بیمارستان هستند که احتمالاً به دلیل بازدید «سرزده» وزیر بهداشت باشد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان تا روز ۱۷ تیرماه سال جاری، یک‌هزار و ۷۳۹ نفر در استان سیستان و بلوچستان به دلیلی ابتلا به کووید ۱۹ درگذشته‌اند. منابع محلی می‌گویند این آمار دقیق نیست.