یک دیپلمات زن، سفیر امارات متحده عربی در پاریس شد

هند العتیبه، دیپلمات ۳۳ ساله ماموریت دیپلماتیک خود را در صدر سفارت امارات متحده عربی در پاریس از ماه اوت آغاز می‌کند

هند عتیبه در مراسم سوگند در کنار محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر  امارات- عکس از حساب کاربری توییتر هند عتیبه

امارات متحده عربی با معرفی سفیر جدید خود در فرانسه، یک دیپلمات زن دیگر را به جمع سفرای زن خود در کشورهای جهان افزود.

هند العتیبه، قرار است در ماه اوت - مرداد ماه -  ماموریت خود را در صدر سفارت امارات متحده عربی در پاریس آغاز کند و ماموریتش تحکیم و گسترش مناسبات پاریس و ابوظبی تعریف شده؛ روابط که هم‌اکنون در سطحی نیرومند و دوستانه است.

شعبه موزه لوور متعلق به دولت فرانسه در ابوظبی، یک نمونه چشمگیر از این همکاری است و بزرگترین مرکز فرهنگی فرانسه در خارج از آن کشور به شمار می‌رود.

پیش از خانم عتبیه، چندین زن اماراتی دیگر به عنوان سفیر یا مدیر سازمان‌های بزرگ این کشور در در داخل و کشورهای مختلف جهان ‌مشغول به کار بوده‌اند. حصه العتیبه (که نسبت فامیلی با هند العتیبه دارد) سفیر امارات متحده عربی در هلند، حفصه العلماء سفیر امارات در آلمان، لانا النسیبه اولین نماینده دائم امارات در سازمان ملل متحد، فاطمه المزروعی سفیر امارات در دانمارک، نوره جمعه سفیر امارات در  فنلاند، و نبیله الشامسی سفیر امارات در مونته‌نگرو، شماری از این دیپلمات‌های ارشد اماراتی هستند.

سفیر سابق امارات در فرانسه، علی الاحمد، دو سال در این سمت بود و راه را برای شراکت ده ساله امارات و فرانسه که در ژوئن ۲۰۲۰ امضا شد، هموار کرد.

محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر و نایب حاکم امارات متحده عربی، روز چهارشنبه  در حساب کاربری توییتری خود تصاویری از مراسم سوگند سفرای جدید آن کشور در فرانسه، لهستان، قزاقستان و فیلیپین را منتشر کرد و نوشت:‌ «سفرای ما نقشی مهم در ارائه پروژه‌های توسعه و سیاست‌های ما در خارج ایفا می‌کنند.»

هند مانع العتبیه، نیز در حساب توییتری خود نوشت که مناسبات فرانسه و امارات از مهمترین و قوی‌ترین روابط خارجی کشورش است و وعده داد که برای بهتر کردن آن، سخت تلاش خواهد کرد.

فرانسه و امارات متحده عربی در چندین پروژه فرهنگی همکاری دارند و در ماه آوریل غرفه فرانسه در نمایشگاه بین‌المللی دبی، موسوم به «اکسپو ۲۰۲ دبی» برای ارائه فرهنگ و خوراک و همچنین نوآوری‌های این کشور گشایش یافت.

هفته گذشته نیز دو کشور در یک نشست مجازی درباره گسترش همکاری‌های دوجانبه مذاکره کردند. افزایش مناسبات تجاری و سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی چون انرژی پاک، از جمله برنامه‌های آینده است و مذاکره برای فعالیت شرکت‌های فرانسوی و تولید پروژه‌های هیدرژنی در امارات در جریان است.

هند مانع العتیبه کیست؟

هند العتیبه ۳۳ ساله است و از ۲۰۱۷ در وزارت خارجه امارات متحده عربی مشغول به کار بوده و بنیانگذار اولین مرکز روابط استراتژیک دولت امارات برای ارتقای سیاست‌های خارجی از طریق رسانه‌های بین‌المللی و سفارتخانه‌های امارات است.

او در این مدت مشاور وزیر خارجه امارات در امور دیپلماسی خارجی نیز بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قبل از آن خانم عتیبه مدیر روابط عمومی رسانه‌های ابوظبی و همچنین مدیر روابط عمومی فرهنگی در سازمان گردشگری و فرهنگی ابوظبی بود و در آن زمان، بویژه در آوردن موزه لوور به ابوظبی نقش مهمی ایفا کرد.

هند العتیبه در لندن لیسانس روانشناسی گرفته است، زبان فرانسه را به خوبی می‌داند و درجه کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه فرانسوی سوربن ابوظبی، و دانشگاه ملی دفاعی امارات متحده عربی اخذ کرده است.

پدر او، مانع العتیبه، سفیر سابق نفت و منابع معدنی امارات متحده عربی است و برادرش یوسف العتیبه، در حال حاضر سفیر امارات در واشنگتن، پایتخت ایالات متحده آمریکا است.

هند العتبیه همراه با همسر و دو پسرش ماه آینده به پاریس خواهد رفت تا استوارنامه خود را به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، تسلیم کند.

خانم عتيبه معتقد است که زنان بویژه در زمینه حل اختلاف و ایجاد صلح دیپلمات‌هایی قابل هستند و بر ارزش توانمندسازی زنان تاکید کرده است. به گفته او در حال حاضر ۴۰ درصد از دیپلمات‌های امارات متحده عربی را زنان تشکیل می‌دهند؛ دستاوردی که در شاخص دیپلماسی زنان سازمان ملل نیز به رسمیت شناخته شده است.