با لغو قرارداد پنتاگون و مایکروسافت، ثروت جف بزوس به ۲۱۱ میلیارد دلار رسید

به گزارش بلومبرگ، پس از انتشار بیانیه پنتاگون ارزش سهام آمازون ۴.۷ درصد افزایش یافت

جف بزوس، میلیاردر آمریکایی و بنیانگذار و مدیر عامل شرکت آمازون - David Ryder/AFP

ارزش خالص ثروت جف بزوس بنیان‌گذار شرکت آمازون به حدنصاب ۲۱۱ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که طبق شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، در پی لغو قرارداد رایانش ابری مایکروسافت در وزارت دفاع ایالات متحده، ارزش سهام آمازون در بازار بورس افزایش چشم‌گیری یافت.

وزارت دفاع ایالات متحده روز سه‌شنبه،۱۵ تیر، اعلام کرد می‌خواهد قرارداد زیرساخت دفاعی بنگاهی مشترک (جدای) را لغو کند.

در بیانیه وزارت دفاع آمده است: به دلیل تغییر نیازها، افزایش ثبات زیست‌محیطی فناوری ابری و پیشرفت‌های صنعتی قراررداد رایانش ابری جیدی دیگر پاسخگوی نیازها نیست.

ارزش نهایی قرارداد جدای ۱۰ میلیارد دلار بود. وزارت دفاع ایالات متحده می‌گوید طرح جدیدی را به مناقصه می‌گذارد که مایکروسافت و آمازون هردو می‌توانند در آن شرکت کنند، زیرا در حال حاضر تنها این دو شرکت از پس پاسخ‌گویی به نیازهای وزارت دفاع بر می‌آیند.

به گزارش بلومبرگ، پس از انتشار بیانیه پنتاگون ارزش سهام آمازون ۴.۷ درصد افزایش یافت.

وزارت دفاع ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ قرارداد جیدی را با مایکروسافت امضاء کرد که ضربه بزرگی به آمازون به شمار می‌آمد و آمازون در مخالفت با این تصمیم به دادگاه شکایت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمازون همان زمان ادعا کرد چون دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا با جف بزوس خصومت دارد و در تصمیم‌گیری راجع‌ به اعطای این قرارداد اعمال نفوذ کرده، نتوانسته در مناقصه‌ این قرارداد پیروز شود. این درحالی است که جف بزوس همین هفته از مدیرعاملی آمازون کنار می‌رود.

طبق گزارشی که بازرس ارشد وزارت دفاع ایالات متحده پارسال منتشر کرد، هیچ سند یا شاهدی مبنی بر اعمال نفوذ کاخ سفید در اعطای قرارداد جدای وجود ندارد. البته طبق همین گزارش، دولت ترامپ در تهیه این گزارش همکاری چندانی نکرده و بررسی کامل این قرارداد میسر نبوده است.

جان شرمن، مدیر ارشد امور اطلاعاتی پنتاگون، می‌گوید طرح جدای جای خود را به برنامه جدیدی به نام قابلیت ابری جنگی مشترک خواهد داد. به گزارش آسوشیتدپرس، او گفت احتمال دارد بخش‌هایی از این کار به هر دو شرکت آمازون و مایکروسافت واگذار شود، اما تضمینی هم در این مورد وجود ندارد.

آقای شرمن همچنین گفت دیگر فراهم‌سازان خدمات ابری یعنی گوگل، آی‌بی‌ام و اوراکل نیز حائز شرایط هستند.

از سوی دیگر، مایکروسافت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «مشخص است که وزارت دفاع به مایکروسافت و فناوری ما اعتماد دارد و مطمئن هستیم وقتی وزارت دفاع برای کار جدیدش شریک انتخاب می‌کند همچنان موفق خواهیم بود.»

مایکروسافت همچنین اعلام کرد پنتاگون هر تصمیمی بگیرد «این واقعیت همچنان به قوت خود باقی است که بررسی دقیق کارشناسان متخصص تدارکات نه یک بار بلکه دو بار ثابت کرد مایکروسافت و فناوری ما از نظر وزارت دفاع بهتر از همه پاسخگوی نیازهای آن‌ها است.»

این در حالی است که شرکت خدمات اینترنتی آمازون می‌گوید با تصمیم وزارت دفاع ایالات متحده موافق است و« اعطای قرارداد سال ۲۰۱۹ بر اساس شایستگی پیشنهادها نبود، بلکه نتیجه اعمال نفوذ بیرونی و خارج از ضوابط تدارکات دولتی بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان