آسوشیتدپرس: ایران برای پرتاب ماهواره آماده می‌شود

سی‌ان‌ان: هدف تهران آزمایش موشک دوربرد است

javanhavafaza.ir

تصاویر ماهواره‌ای به ثبت رسیده از سوی پلنت لبز که در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته، حاکی از آن است که ایران برای فرستادن یک ماهواره به مدار زمین آماده می‌شود. از آغاز سال جاری میلادی، ایران دو بار برای قرار دادن یک ماهواره در مدار زمین تلاش کرده که ناموفق بوده است. سی‌ا‌ن‌ان قبلا با انتشار این تصاویر مدعی شده بود که ایران قصد دارد در روزهای آینده موشک بالستیک آزمایش کند و احتمالا این فعالیت را پرتاب ماهواره معرفی خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، تصاویر به دست آمده از مرکز فضایی امام خمینی در استان سمنان، حاکی از افزایش فعالیت‌ها در این سایت همزمان با بالاگرفتن تنش‌ها بین ایران و آمریکا است.

در موارد مشابه آمریکا اقدامات تهران را ناقض تحریم‌ها خوانده و اسرائیل نیز همواره ادعا کرده که ایران با پوشش پرتاب ماهواره، موشک دوربرد آزمایش می‌کند.

ایران معمولا تا به پایان رسیدن فعالیت‌هایی از این دست، در مورد آن اطلاع‌رسانی نمی‌کند. اما در مورد اخیر وزیر ارتباطات ایران اعلام کرده که به زودی یک ماهواره‌ در اختیار وزارت دفاع قرار می‌گیرد.

فبین هینز، محقق مرکز جیمز مارتین که بر مطالعات منع اشاعه تمرکز دارد، می‌گوید:«مرکز فضایی امام خمینی معمولا خالی است». به گفته او، در روزهای اخیر حجم فعالیت‌ها در این مرکز افزایش یافته که نشان می‌دهد، چیزی مانند پرتاب یک ماهواره در حال اتفاق افتادن است.

تصاویر ماهواره‌ای مربوط به نهم آگوست، یعنی ۱۰ روز قبل است و پیش‌بینی‌ می‌شود پرتاب ماهواره تا قبل از سال جاری انجام شود.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات ایران در ماه جولای در گفتگو با آسوشیتدپرس از برنامه‌ریزی برای پرتاب دو ماهواره و یک ابزار ارتباطاتی در سال جاری خبر داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که ناهید-۱، یک ماهواره ارتباط مخابراتی است که مقامات امیدوارند به مدت دو ماه و نیم آن را در مدار زمین حفظ کنند.

خبرگزاری مهر نیز هفته گذشته به نقل از آذری جهرمی گزارش داده بود، ناهید-۱ آماده تحویل به وزارت دفاع است. هفته دولت در ایران از هفته آینده آغاز می‌شود و معمولا در این روزها، پروژه‌های جدیدی به بهره‌برداری می‌رسند.

در صورتی که ناهید-۱ پرتاب شود، سومین تلاش ایران در سال جاری برای قرار دادن ماهواره‌ای در مدار زمین خواهد بود. ایران در دی و بهمن ماه سال گذشته، دو اقدام ناموفق در این زمینه انجام داد و در همان زمان سه محقق نیز به دلیل آتش‌سوزی در مرکز فضایی امام خمینی کشته شدند.

در دهه گذشته ایران تلاش‌های متعددی برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدار زمین انجام داده و در آخرین‌ماه‌های دولت محمود احمدی‌نژاد نیز یک میمون به فضا فرستاد.

ایالات‌متحده ادعا می‌کند که پرتاب ماهواره، مغایر با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است که از ایران می‌خواهد از انجام فعالیت‌های مرتبط با توانمندی‌های موشکی بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای خودداری کند.

در مقابل تهران تاکید دارد، در این فعالیت‌ها اهداف نظامی را دنبال نمی‌کند و این برنامه‌ها ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت نیست.

با این وجود بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل ادعا می‌کند، هدف ایران از پرتاب ماهواره آزمایش موشک‌های دوربرد است. موشک‌هایی که مقامات جمهوری اسلامی تهدید می‌کنند با استفاده از آنها می‌توانند اسرائیل را با خاک یکسان کنند.