حداقل ده روز اقامت؛ شرط ارمنستان برای ارائه واکسن به ایرانی‌ها

این رویه از ۲۴ تیر ماه اجرایی می‌شود

 تقاضا برای سفر زمینی از ایران به ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا افزایش یافته است- عکس از وزارت بهداشت ارمنستان

سفیر ارمنستان در ایران شرط ارائه واکسن کرونا به گردشگران خارجی را اقامت حداقل ده روزه آنها در این کشور عنوان کرد.

آرتاشس تومانیان روز سه‌شنبه در گفت‌و‌گو با «همشهری» زمان اجرایی شدن این رویه را ۱۵ جولای (۲۴ تیر) دانست و گفت: موردی که باید به آن توجه داشت، مجاز بودن تزریق واکسن کرونا به افرادی است که بیش از ده روز در ارمنستان اقامت داشته‌اند.

سفیر ارمنستان در ایران در ادامه توضیح داد : بیست‌وسوم آوریل، خانم آناهید آوانسیان، وزیر بهداشت جمهوری ارمنستان مجوز واکسیناسیون رایگان و داوطلبانه شهروندان خارجی مقیم ارمنستان را صادر کرد. درخواست‌های متعدد دریافت واکسن از سوی کارکنان برخی نمایندگی‌های سیاسی خارجی و سازمان‌های بین‌المللی و افراد خارجی که به دلایل مختلف در ارمنستان اقامت دارند، پایه و اساس صدور این دستور بوده است.

عکس سفیر ارمنستان در ایران- همشهری

سفیر ارمنستان افزود: اکثریت قاطع افراد واکسینه شده نیز شهروندان جمهوری ارمنستان و افرادی هستند که در ارمنستان اقامت دائم دارند. برخی شهروندان خارجی نیز از بخشی از خدمات واکسیناسیون بهره‌مند شده‌اند که شهروندان کشورهای مختلف از جمله شهروندان ایرانی نیز از این خدمات استفاده کرده‌اند.

روز یک‌شنبه ۱۳ تیرماه خبرگزاری ایلنا گزارش داد که تقاضا برای سفر زمینی از ایران به ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ایلنا، اتوبوس‌های آمبولانسی در ابتدای خاک ارمنستان مستقر هستند و واکسیناسیون را انجام می‌دهند و گردشگران حق انتخاب هر نوع واکسنی را دارند.

احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکت‌های حمل و نقل مسافری نیز اعلام کرد، از آنجا که اتوبوس‌های ایرانی اجازه ورود به خاک کشور دیگر از جمله ارمنستان را ندارند، افرادی که برای تزریق واکسن به ارمنستان می‌روند با اتوبوس‌های ناوگان داخلی تا شهر نوردوز می‌روند و لب مرز با ناوگان ارمنی وارد خاک این کشور می‌شوند. 

این در حالی است که مسئولان دولتی ایران تلاش می‌کنند مردم را از اقدام به سفر منصرف کنند. از جمله کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو که در واکنش به سفرهای واکسن به ارمنستان گفت: «به فرض معتبر و مورد تایید بودن واکسن تزریق‌شده در کشورهای دیگر، قرار گرفتن در ازدحام و شلوغی‌های این مسافرت‌ها در شیوع ویروس و انتقال آن به افراد تاثیرگذار خواهد بود و قطعا این اقدام منطقی به نظر نمی‌رسد چراکه باید برای تزریق دوز دوم هم همین مسیر دوباره طی شود.»

انجام واکسیناسیون کرونا در ایران با کندی بسیار زیاد و توقف‌های پی‌در‌پی به دلیل نبود واکسن مواجه است. از همین رو آن دسته از ایرانیانی که امکان سفر به کشورهای دیگر را دارند، می‌کوشند با سفر به کشورهای همسایه هرچه زودتر خود را واکسینه کنند. ایران در حال حاضر در موج پنجم کرونا به سر می‌برد.

بیشتر از جهان