لبنان و چالش‌های پیش رو

دادگاه لاهه اعضای حزب‌الله را متهم به قتل رفیق حریری کرده بود

عکس از ویکی پدیا

قرار است لبنان در پاییز امسال با تحولات بزرگی رو‌به‌رو شود که اوضاع سیاسی و امنیتی این کشور را تا حد چشم‌گیری دگرگون کند. با آغاز پاییز، مرحله جدیدی از تحریم‌های واشنگتن علیه مقامات بلندپایه حزب‌الله لبنان که پیوند آن‌ها با نهادی‌های تحریم شده ثابت شده است، آغاز خواهد شد. گفته می‌شود اغلب شخصیت‌های وابسته به سازمان حزب‌الله که در فهرست تحریم‌های آینده قرار خواهند گرفت، از دفتر رئیس جمهوری و از همکاران رئیس مجلس نمایندگان لبنان هستند. افزون بر آن، برخی از تاجران مسیحی که پیوند با حزب‌الله دارند و از طریق کشور‌های مختلف اروپایی و آفریقایی به همکاری مالی با حزب‌الله می‌پردازند، نیز شامل فهرست تحریم‌ها خواهند شد.

حزب‌الله از متهم تا محکوم

از سوی دیگر، انتظار می‌رود که دادگاه لاهه در پاییز امسال حکم نهایی خود را در مورد پرونده قتل رفیق حریری، نخست وزیر پیشین لبنان، صادر کند و پنج تن از اعضای بلندپایه  حزب‌الله را که متهم به ترور رفیق حریری هستند، محکوم به مجازات کیفری کند. این دادگاه در سال ۲۰۱۱ بنا به شواهد و مدارکی که شمار آن‌ها بالغ بر ۳۰۰ مورد می‌شود، اعضای یاد شده حزب‌الله را متهم به قتل رفیق حریری کرد. مصطفی بدر‌الدین، یکی از آن پنج متهم، در سوریه کشته شده است، اما بقیه آن‌ها هنوز زنده هستند. علاوه بر آن، دادستان کل دادگاه لاهه در نشست پایانی دادگاه، به دخالت حسین خلیل، معاون دبیرکل حزب‌الله در قتل رفیق حریری اشاره کرد، و این امر نیز حزب‌الله را با چالش‌های بیشتری رو‌به‌رو می‌کند.

با آن که لبنان در گذشته توانست از آشفتگی‌های دشوار پرونده قتل رفیق حریری بیرون آید، اما محکوم شدن حزب‌الله از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری می‌تواند لبنان را وارد بحران تازه‌ای کند و اختلافات گروهی را در لبنان به طرز بی‌سابقه‌ای افزایش دهد. 

در چنین شرایطی، دولت لبنان که طبق قانون، موظف به عملی کردن حکم دادگاه است، چگونه می‌تواند با این قضیه برخورد کند؟ آیا مقامات امنیتی و قضایی لبنان یارای بازداشت محکومینی را که حزب‌الله آن‌ها را به عنوان افراد مقدس طبقه‌بندی کرده است، خواهند داشت؟ پس از صدور کیفرخواست، دبیرکل حزب‌الله لبنان تأکید کرد که هیچ شخصیت و نهادی نمی‌تواند افراد یادشده را دستگیر کند، و بازداشت آن‌ها هرگز و در هیچ زمان و مکانی ممکن نخواهد بود.

منابع قضایی به ایندیپندنت عربی گفتند که قرار است پیش از صدور حکم نهایی دادگاه لاهه، دو کیفرخواست جدید دیگر در مورد تلاش برای ترور مروان حماده و الیاس، و قتل جورج‌هاوی که مرتبط با ترور رفیق حریری است، از سوی دادگاه بین‌المللی کیفری صادر شود.

به گفته منابع قضایی، کیفرخواست جدید تنها به مدارک و شواهد ارتباطات بسنده نمی‌کند بلکه شاهدانی نیز که جزو برنامه حمایت هستند، در این قضیه گواهی خواهند داد.

بنابراین، می‌توان گفت که لبنان در پاییز امسال شاهد تحولات بزرگی خواهد بود و سفر کنونی سعد حریری، نخست وزیر لبنان، به واشنگتن، آغاز این دگردیسی‌ها را رقم خواهد زد.

https://www.independentarabia.com/

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه