سران فرانسه، آلمان و چین خواستار تسریع مذاکرات احیای برجام شدند

سران فرانسه، آلمان و چین خواستار مشارکت همه طرف‌های دخیل در مذاکرات هسته‌ای ایران برای استفاده از فرصت توافق شدند

تصویر آرشیوی از مرکل، مکرون و رئیس‌جمهور چین-Thibault Camus / POOL / AFP

سران فرانسه، آلمان و چین پس از کنفرانس ویدیویی روز دوشنبه خواستار مشارکت همه طرف‌های دخیل در مذاکرات هسته‌ای ایران برای استفاده از فرصت توافق شدند.

رویترز به نقل از منابع خود می‌گوید که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و رئیس‌جمهور چین بیش از یک ساعت گفت‌و‌گو کرده‌اند. آنها خواستار سرعت بخشیدن به مذاکرات احیای برجام در وین و توافق در کوتاه‌ترین‌زمان ممکن هستند.

این سه کشور به همراه بریتانیا و آلمان به طور مستقیم در شش دور مذاکره احیای برجام در وین که از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن برگزار شده، شرکت داشته‌اند. آمریکا نیز به طور غیرمستقیم در مذاکرات حضور دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که دور هفتم مذاکرات با توجه به باقی‌ماندن برخی اختلافات و تغییر دولت در ایران به تعویق افتاده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران خواستار دریافت تضمین از آمریکا است تا متعهد شود بار دیگر از برجام خارج نمی‌شود. لغو تحریم‌ها هم یکی دیگر از موضوعات مطرح است. منابع خبری روسیه نیز می‌گویند موضوع برنامه‌های موشکی مطرح شده است. موضوعی که به گفته علی خامنه‌ای قابل مذاکره نیست.

دولت بایدن اخیرا نام برخی افراد را از فهرست تحریم‌ها حذف کرد و مقامات دولت ایران نیز از توافق برای لغو تحریم‌های مربوط به دفتر آیت‌الله خامنه‌ای خبر داده بودند.

از سوی دیگر دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار لغو تحریم‌های ایران مطابق با برجام شده است. اقدامی که می‌تواند گامی درجهت حمایت از دولت بایدن برای لغو تحریم‌ها باشد.

با این حال اسراییل همچنان نگران نادیده گرفته شدن نگرانی‌های امنیتی خود در صورت احیای توافق با ایران است. مقامات این کشور در هفته‌های اخیر ملاقات‌ها و رایزنی‌های متعددی با مقامات آمریکا داشته‌اند.

انتظار می‌رود مذاکرات پس از تشکیل دولت ابراهیم رییسی ادامه پیدا کند.

موضع او درباره مذاکرات و برجام مشابه نظر رهبر جمهوری اسلامی است که لغو تحریم‌ها و تضمین از آمریکا را می‌خواهد.