بحرانی بزرگ‌تر از کرونا در هورالعظیم 

استاندار خوزستان: «در صورت تبدیل شدن هورالعظیم به کویر، ریزگردها مردم را بیچاره می‌کنند»

YJC

تالاب هورالعظیم و ساکنان مناطق اطراف آن این روزها در شرایط بحرانی به سر می‌برند. بسیاری از مردم در بحبوحه همه‌گیری کرونا مدت طولانی برای خرید آب آشامیدنی در صف می‌ایستند و یک نماینده مجلس از تلف شدن آبزیان هورالعظیم خبر داده از طرف دیگر استاندار خوزستان از مردم خواسته شلتوک‌کاری نکنند چون در صورت کویر شدن هورالعظیم، ریزگردها سلامت مردم منطقه را به خطر می‌اندازد اما وزارت نیرو و محیط‌زیست مدعی شده‌اند مشکل بزرگ‌نمایی شده است.


تالاب هورالعظیم مدت‌هاست در فهرست تالاب‌های رو به نابودی ایران جای گرفته و با وجود وعده‌های بسیار همچنان اقدام موثری برای احیای آن انجام نشده است. مردم این منطقه با بحران بی‌آبی مواجه هستند و به گفته قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار خوزستان برای رفع بحران موجود باید حداقل ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد تالاب شود و این در حالی است که تاکنون فقط ۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب شده است. 

به گزارش ایسنا استاندار خوزستان از مردم منطقه خواسته که شلتوک‌کاری نکنند چراکه «در صورت تبدیل شدن هورالعظیم به کویر، ریزگردها مردم را بیچاره می‌کنند.» 

از سوی دیگر قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان اعلام کرده «مردم خوزستان در وضعیتی به‌مراتب خطرناک‌تر از وضعیت کرونایی قرار دارند، زیرا تامین آب مورد نیاز آن‌ها به خطر افتاده»، به گفته او مردم در برخی شهرهای خوزستان مثل هویزه و دشت آزادگان، در صف‌های آب‌فروشی می‌ایستند.» ساعدی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو در پرداخت حق‌آبه‌ها گفت: «برخی رودخانه‌های خوزستان خشک شده‌اند و کودکان در این رودخانه‌ها فوتبال بازی می‌کنند. رودخانه جراحی توسط وزارت نیرو کاملا خشک شده و کارون با آن همه عظمت به یک نهر کوچک تبدیل شده است. رودخانه کرخه که از طولانی‌ترین رودخانه‌های کشور است نیز متاسفانه وضعیت خوبی ندارد.» 

ساعدی از وزیر نیرو خواسته نسبت به وضعیت ایجاد شده در خوزستان پاسخگو باشد. او همچنین با انتقاد از عملکرد سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: «آقای کلانتری در جای خود جا خشک کرده و هیچ کاری برای هورالعظیم انجام نداده است.» به گفته او «اتفاقاتی که امروز در هورالعظیم رخ داده است، یکی از هولناک‌ترین فجایع زیست‌محیطی در تاریخ است. در هورالعظیم ماهیان بسیاری از بین رفته‌اند و دام‌های ساکنان حاشیه تالاب نیز تلف شده‌اند و این تالاب، وضعیت خوبی ندارد.» 

وضعیتی که ساعدی از هورالعظیم توصیف کرده احتمال نابودی کامل این تالاب را در آینده نزدیک تقویت می‌کند اما مدیران دولتی اظهاراتی متفاوت با آن را مطرح می‌کنند. محمدجواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تلفات ماهی‌ها را در هورالعظیم تکذیب کرد و به ایلنا گفت: «در حال حاضر تالاب دچار تنش آبی شده، اما هنوز دچار بحران آبی که منجر به تلفات گسترده ماهی‌ها شود، نشده‌ایم.» اشرفی مدعی شده ماهیان تلف شده در بخش عراقی تالاب بوده‌اند ولی او نیز تامین نشدن حق‌آبه تالاب هورالعظیم را در کنار کم‌بارشی از دلایل مشکل پیش آمده برای این منطقه دانست و تاکید کرد که در صورت تزریق نشدن سریع آب به تالاب، وضعیت بحرانی می‌شود. «چراکه اگر آبی وارد نشود شوری آب افزایش پیدا می‌کند که باعث تلف شدن آبزیان منطقه می‌شود.»

با وجود همه انتقادات به وزارت نیرو به دلیل پرداخت نکردن حق‌آبه به موقع هورالعظیم، مدیران این وزاتخانه مدعی شده‌اند که مشکل «بزرگ‌نمایی» شده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به دنبال بالا گرفتن انتقادات، قاسم تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو روز یکشنبه (۱۳ تیر) با انتشار فیلمی از تالاب هورالعظیم در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «فضای مجازی جانشین ناخلف بزرگنمایی کاریکاتور در درشت‌نمایی مسائل شده است و به‌صورت هجومی یک‌باره صفحات پر می‌شود از تصاویری که گاه متعلق به سال‌ها قبل است و یا فتوشاپ تا با ظرافت آن‎‌ را به باور عمومی تبدیل کنند.» 

او همچنین مدعی شده «بخشی از آنچه این روزها در تالاب مشاهده می‌شود و با عنوان مرگ و میر ماهیان منتشر شده است، به دلیل عدم تامین حق‌آبه زیست‌محیطی لازم از سوی کشور عراق است.» 

در میان اظهارات ضد و نقیض مسئولان، این مردم منطقه هستند که امروز خود را با بحران بی‌آبی سپری می‌کنند و سلامت فردای آن‌ها نیز در صورت خشک شدن هورالعظیم و به وجود آمدن ریزگردها به خطر می‌افتد.