دلواپسی هنرمندان افغان در هیاهوی طالبان

موسیقی‌دانان و آوازخوانان افغان از آمدن و کینه‌ورزی طالبان با ساز و سرود پریشان‌اند

رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرده است که روی دستاورد‌های دو دهه پسین با طالبان معامله نخواهد کرد-MASSOUD HOSSAINI / AFP

بیش از دو دهه است که جنگ بین طالبان و دولت افغانستان ادامه دارد اما پیشروی طالبان پس از آغاز روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان، برای مردم این کشور نگرانی‌هایی به وجود آورده است.

 در این میان، زنان و مردانی که که در حوزه موسیقی و آواز کار می‌کنند، از بقیه نگران‌ترند چون می‌دانند که گروه طالبان با هنر و آواز سر سازش ندارد و این کار را مخالف شریعت اسلام و مطلقا حرام می‌دانند. این گروه آوازخواندن را سزاوار مجازات می‌داند.  

با قوی شدن زمزمه‌های تصرف کابل و ایجاد دوباره امارت اسلامی، هنرمندان افغان خطر را به خود نزدیک‌تر احساس می‌کنند. یکی از این زنان، آریانا سعید، آوازخوان افغان است که در خارج از افغانستان زندگی دارد. او در گفت‌وگویی ویژه با ایندیپندنت فارسی، از پریشانی بسیار خود به دلیل جنگ کنونی و پیشروی‌های طالبان سخن می‌گوید؛ اینکه اگر طالبان بیشتر پیشروی کنند، ممکن است دوباره حاکم شوند وموسیقی و آوازخوانی بار دیگر در افغانستان بمیرد. او معتقد است که در این صورت همه دستاوردها در این زمینه نابود خواهد شد.

آریانا سعید از گروه طالبان می‌خواهد که جنگ، کشتار، ویرانی و برادرکشی را بس کنند و برای منافع دیگران به ویژه پاکستان، به کشور خود ضرر نرسانند. او به صراحت می‌گوید: «گروه طالبان که ادعای مسلمانی دارد، باید آن را در عمل نیز ثابت کند.»

او طالبان را مخاطب قرار می‌د‌هد و می‌گوید :«شما خود را مدافع اسلام می‌دانید اما در اصل علیه اسلام می‌جنگید. بدانید که جنگ شما باعث کشته و زخمی شدن هزاران فرد بی‌گناه شده است و در کنار آن هزارها نفر از دین (اسلام) برگشته‌اند. لطفا جنگ را بس کنید و دیگر هموطنان و برادرانتان را نکشید.»

بانو سعید به طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان به ویژه طالبان می‌گوید: «زنان افغان همیشه زجر و درد دیده‌اند، آن‌ هم به دلیل زن بودنشان. پس به خاطر ما که خواهر و مادریم، جنگ را بس کنید و حقی را که خدا به زنان داده‌ است، شما نگیرید.»

سلما ترانه، بانوی دیگری که به تازگی به عرصه موسیقی پا گذاشته است و چندین ترانه خوانده، از ترس طالبان ویدیوی تصویری نساخته است. او به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «طالبان در کنار دشمنی با تمام عرصه‌ها که می‌تواند افغانستان را به صلح و ترقی برساند، دشمن سرسخت موسیقی و آوازخوانی‌اند و این را در مدت حکومت خود ثابت کردند. من تاکنون به شکل پنهانی آواز خوانده‌ و نتوانسته‌ام ویدیو ضبط کنم چون می‌ترسم چهره‌ام معلوم شود و در صورتی که طالبان دوباره حاکم شوند، مرا از بین ببرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانو ترانه در حالی که تاکید می‌کند با آمدن دوباره طالبان هیچ امیدی به ادامه هنر موسیقی و آوازخوانی ندارد، به دولت افغانستان و طالبان چنین پیام می‌دهد: «طالبان اگر می‌خواهند در دل مردم جا بیابند و مردم آنان را بپذیرند، باید نظام دموکراتیک را با حفظ تمام آزادی‌هایش قبول بکنند و افراط‌ گرایی را کنار بگذارند. به دولت افغانستان نیز می‌گویم که اگر با طالب صلح می‌کنید، باید خواسته‌ها و نظریات تمام مردم افغانستان در همه زمینه‌ها در نظر بگیرید و با یک ضمانت قوی جهانی با طالبان به توافق برسید؛ وگرنه امیدی که داریم به یاس مبدل خواهد شد.»

نگرانی‌های مردم افغانستان و ترس از طالبان به ویژه برای خوانندگان زن در این کشور در حالی بیشتر می‌شود که این گروه در چند هفته اخیر حوزه نفوذش در افغانستان را گسترش داده و از ادامه روند صلح در افغانستان سرباز زده است. در همین حال، دولت افغانستان و جامعه جهانی به ویژه آمریکا از روز اول شدت گرفتن جنگ، به مردم افغانستان در هر حوزه‌ای که کار و فعالیت دارند، اطمینان داده‌اند که دیگر طالبان در افغانستان حاکم نمی‌شوند و هیچ وقت نمی‌توانند آزادی‌های مردم و دستاوردهای آنان را نابود یا فعالیت‌هایشان را محدود کنند.

محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی این کشور، از آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی (طالبان با دولت افغانستان) تاکنون، بارها تاکید کرده‌اند که بدون توجه به خواسته‌ها و در نظر نگرفتن دستاورد افغان‌ها به ویژه زنان این کشور، هیچ توافق صلحی با طالبان امضا نخواهند کرد. آن‌ها اعلام کرده‌اند که هر توافق که انجام شود، تمام افغان‌ها از آن آگاه خواهند بود و هیچ معامله پشت پرده‌ای در کار نیست.   

بیشتر از فرهنگ و هنر