راه‌اندازی دومین خط هوایی عربستان 

عربستان قصد دارد طرح رهایی از وابستگی به نفت را تا سال ۲۰۳۰ اجرایی کند 

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی - AFP

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از راه‌اندازی دومین شرکت هواپیمایی ملی با هدف تبدیل شدن این کشور به یک قطب جهانی در حوزه حمل و نقل خبر داد. به گفته او این کشور در تلاش است درآمدهای خود را از انحصار فروش نفت خارج کند و تنوع ببخشد. 

به گزارش رویترز و به نقل از رسانه‌های رسمی عربستان، راه‌اندازی دومین شرکت هواپیمایی ملی، این کشور را در رتبه پنجم جهان قرار می‌دهد. با این حال هنوز درباره جزییات و زمان راه‌اندازی خطوط هوایی جدید عربستانی گزارشی منتشر نشده است. 

شاهزاده محمد بن سلمان اعلام کرده عربستان سعودی به عنوان بزرگ‌ترین کشور عربی از نظر جغرافیا و اقتصاد باید درآمدهای غیرنفتی خود را تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود ۴۵ میلیارد ریال معادل هزار و ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش دهد. 

بر اساس این گزارش، تبدیل شدن عربستان به یک مرکز حمل و نقل جهانی که شامل توسعه بندرها، شبکه‌های ریلی و خطوط جاده‌ای و هوایی است، سهم حمل و نقل را از تولید ناخالص ملی از شش درصد به ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده بن سلمان گفت: «این استراتژی عربستان است که به عنوان یک قطب جهانی حمل و نقل سه قاره آفریقا، اروپا و آسیا را به هم وصل کند.» به گفته او توسعه حمل و نقل بین‌المللی رونق دیگر بخش‌ها مثل گردشگری و حج را نیز به دنبال خواهد داشت. 

خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داده که افزوده شدن یک خط هوایی دیگر ظرفیت تعداد سفرهای هوایی را به ۲۵۰ و ظرفیت بار مضاعف را به بیش از ۴.۵ میلیون تن افزایش می‌دهد و این در حالی است که این کشور در حال حاضر یکی از کوچک‌ترین خطوط هوایی را در منطقه دارد و سال‌ها از این ناحیه متحمل ضرر و زیان شده است. 

اوایل سال جاری میلادی رسانه‌های محلی عربستان اعلام کرده بودند که فرودگاه جدیدی در ریاض ساخته خواهد شد که هزینه آن از محل صندوق سرمایه‌گذاری عمومی پادشاهی و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی تأمین می‌شود. 

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی با دارایی بیش از ۳۸۰ ۳۸۲ میلیارد دلار، اصلی‌ترین وسیله برای توسعه سرمایه‌گذاری در داخل و خارج از عربستان به شمار می‌رود. بن سلمان قصد دارد مطابق با چشم‌انداز ۲۰۳۰ این کشور را از انحصار اقتصادی نفت خارج کند و درآمدهای غیرنفتی را افزایش دهد. همچنین موجودی صندوق سرمایه‌گذاری عمومی نیز تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۷.۵ تریلیون ریال سعودی خواهد رسید. بن سلمان در ماه مارس سال جاری نیز اعلام کرده بود که بخش خصوصی این کشور تا ده سال آینده ۱.۳ تریلیون دلار برای تنوع‌بخشی به اقتصاد و رهایی از وابستگی به نفت سرمایه‌گذاری خواهد کرد.