خطیب‌زاده: درباره همکاری با آژانس تصمیمی اتخاذ نشده است

ایالات متحده خواهان تمدید توافق بازرسی‌های هسته‌ای است

ایالات متحده و سایر اعضای برجام خواهان تمدید این توافق شده‌اند - عکس از رکنا

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سؤالی درباره تمدید یا عدم تمدید تفاهم فنی با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در چه وضعیتی است، گفت درباره موضوع ادامه یا عدم ادامه همکاری با آژانس همچنان تصمیم اتخاذ نشده است و درباره پاک‌کردن یا نکردن اطلاعات هم تصمیمی گرفته نشده است.

به نوشته تسنیم، سعید خطیب‌زاده با اشاره به اینکه ایران دلیل اصلی پابرجا بودن برجام است، افزود ما تنها در خصوص چگونگی اجرای برجام و چگونگی بازگشت آمریکا گفتگو می‌کنیم و فکر می‌کنیم که همه طرف‌ها هم منطق و هم راه‌حل را می‌دانند.

در همین رابطه، روز گذشته، محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر یک نماینده که در راستای قانون اقدام راهبردی، خواهان عدم امکان دسترسی ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مراکز هسته‌ای شده بود، اظهار داشت پس از زمان سه‌ماهه‌ای که گذشت، هیچ چیزی تمدید نشده و پس از آن هیچ‌کدام از موضوعاتی که در داخل ضبط شده، هیچ‌وقت به آژانس داده نمی‌شود و در اختیار جمهوری اسلامی ایران است، قانون دقیقاً در حال اجرا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام به‌تدریج از تعهدات خود در توافق فاصله گرفت و در آخرین گام بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی اعلام کرد به اجرای پروتکل الحاقی و بازرسی‌های سرزده و نظارت فراپادمانی آژانس پایان می‌دهد.

پس از این ماجرا، رافائل گروسی مدیرکل آژانس اوایل اسفند برای گفت‌وگو در این زمینه با مقام‌های ایران به تهران سفر کرد و در بازگشت اعلام کرد به یک توافق موقت سه‌ماهه برای ادامه فعالیت دوربین‌های نظارتی دست یافته است.

پس از پایان مهلت آن توافق سه‌ماهه، دو طرف اوایل خردادماه برای تمدید آن به مدت یک ماه دیگر توافق کردند که نیمه‌شب پنجشنبه سوم تیر ماه منقضی شد.

طبق توافق موقت ایران و آزانش، فعالیت‌های دوربین‌های آژانس در مراکز هسته‌ای ایران ادامه می باید، اما اطلاعات آن تا زمان حصول توافق نهایی بر سر برجام در وین، در اختیار آژانس گذاشته نخواهد شد.

حال ایالات متحده و سایر اعضای برجام خواهان تمدید این توافق شده‌اند. در مقابل مسئولان ایرانی همچنان نسبت به تمدید این توافق اقدامی صورت نداده‌اند.