آمریکا ۱۲۸ میلیارد دلار پول مالیات‌دهندگان خود را در افغانستان هدر می‌دهد؟

کمک نظامی و غیرنظامی آمریکا به افغانستان به ۱۲۸ میلیارد دلار می‌رسد و همچنان ادامه دارد

بایدن به غنی گفت که هرچند سربازان آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد، اما کمک‌های واشینگتن ادامه می‌یابد -Nicholas Kamm / AFP

هم‌زمان با سفر اشرف غنی،‌ رئیس‌جمهوری و هیئت بلندپایه دولت افغانستان به آمریکا، کاخ سفید گزارشی از کمک‌های واشینگتن در مدت ۲۰ سال گذشته به افغانستان را منتشر کرده تا بار دیگر تاکید کند که ایالات متحده حاضر نیست این همه سرمایه‌گذاری مادی و معنوی خود در افغانستان را یک‌باره نابود سازد. 

جالب است که آمریکا از سال ۲۰۰۲ که امارت اسلامی طالبان را سرنگون کرد و دولت دموکراتیک را در افغانستان روی کار آورد، ۸۸ میلیارد دلار در بخش امنیتی، ۳۶ میلیارد دلار در بخش غیرنظامی از جمله ۷۸۷ میلیون دلار برای کمک به دختران و زنان و حدود چهار میلیارد دلار دیگر کمک‌های مردمی به افغانستان انجام داده است که مجموع میزان کمک این کشور به کابل به ۱۲۸ میلیارد دلار می‌رسد.

البته این مبلغ افزون بر هزینه جنگ و حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان است که به چند صد میلیارد دلار دیگر می‌رسد. براساس گزارش سال ۲۰۲۰ وزارت دفاع آمریکا، جنگ و فعالیت‌های مربوط به نبرد آمریکا در افغانستان ۸۱۵.۷ میلیارد دلار هزینه برده است. این مبلغ شامل تمام فعالیت‌های جنگی از جمله تامین آب و غذا، سلاح و مهمات، تانک و حملات هوایی و ماشین‌های زرهی است.

کاخ سفید در گزارش تازه که «فکت‌نامه» نام دارد، از حمایت پایدار سیاسی و اقتصادی از افغانستان سخن می‌گوید.

در حالی که اکنون جو بایدن، رئیس جمهور دموکراتیک آمریکا، تصمیم گرفته است به حضور نظامی مستمر این کشور در افغانستان پایان دهد، در ذهن بسیاری این نگرانی وجود دارد که آیا تمام این مبالغ و حمایت‌های آمریکا در حال از دست رفتن و طالبان در حال بازگشت است؟

آقای بایدن در دیدار تازه‌اش با اشرف غنی گفت که هرچند سربازان آمریکایی به زودی به خانه برمی‌گردند، اما حمایت‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا از افغانستان ادامه خواهد یافت. این وضعیت را اشرف غنی آغاز «فصل جدید» با آمریکا نامید. آقای غنی تصمیم بایدن را که بسیاری از محاسبات را تغییر داده است، تاریخی خواند.

یکی از آن محاسبات طالبان است. این تصمیم به حملات بیشتر گروه طالبان با هدف تسخیر مناطق و قلمروهای آسیب‌پذیر و بی‌میلی این گروه به یافتن راه حل سیاسی از میز مذاکره انجامیده است. گروه طالبان از اول ماه مه که جو بایدن زمان خروج نظامیان آمریکایی را ۱۱ سپتامبر امسال (۲۰۲۱) اعلام کرد، بیش از ۴۰ شهرستان را تصرف کرده است. این پیشروی بسیاری را نگران کرده که مبادا گروه طالبان از راه زور در افغانستان به قدرت برسد و تمام دستاوردهای این کشور را که با هزینه‌های گزافی تامین شده است، هدر دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای امنیتی افغان در چند روز گذشته توانسته‌اند شش شهرستان را از طالبان بازپس بگیرند، اما این گرفت و داد تازه شروع شده است و نتیجه‌ مذاکرات اشرف غنی در آمریکا تاثیر مستقیمی بر میدان نبرد در شهرستان‌های افغانستان خواهد داشت.

مهم‌ترین پیام این سفر در آستانه خروج نیروهای آمریکایی این است که تاریخ تکرار نمی‌شود. افغان‌ها یک بار داستان خروج نیروهای شوروی در دهه ۱۹۹۰ میلادی را به چشم دیدند که با بیرون رفتن نیروهای ارتش سرخ شوروی سابق از افغانستان، حمایت‌های سیاسی و اقتصادی مسکو از کابل نیز قطع شد و بیش از دو سال طول نکشید که دولت مورد حمایت مسکو در کابل سرنگون شد.

اما کاخ سفید می‌نویسد: «ایالات متحده به حمایت کامل دیپلماتیک، اقتصادی و مردمی خود برای افغانستان باثبات و صلح‌آمیز ادامه می‌دهد. حمایت و شراکت نیرومند ما با هدف جلوگیری همیشگی از تبدیل شدن افغانستان به پناهگاه تروریسم، حفظ ثبات و خودکفایی افغانستان، توسعه اقتصادی، حفظ دستاوردهای اجتماعی در بخش آموزش، بهداشت و توانمندی زنان و حاکمیت قانون، حمایت از حقوق زنان و دختران و اقلیت‌ها، رشد جامعه مدنی افغانستان و پاسخ به نیازهای بشردوستانه ادامه خواهد یافت.»

کاخ سفید تعهد می‌کند که به کمک‌های خود به افغانستان ادامه دهد تا مردم این کشور را به طرف آینده با ثبات و صلح‌آمیز سوق دهد.

این کمک‌ها اکنون در بخش‌های مختلف از جمله تامین واکسن کرونا، مقابله با پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا، امداد بشردوستانه، بسیج حمایت بین‌المللی از روند صلح و کمک به نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهد یافت.

دولت آمریکا در سال ۲۰۲۱ بیش از سه میلیارد دلار به نیروهای امنیتی افغانستان کمک کرده است و برای سال ۲۰۲۲ نیز ۳.۳ میلیارد دلار کمک در نظر دارد که به تایید کنگره می‌رسد. این نوع حمایت نظامی از نیروهای امنیتی آب سردی روی دست گروه طالبان می‌ریزد که برای خروج سربازان آمریکایی و فروپاشی نظام لحظه‌شماری می‌کند.  

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه