وزير خارجه لیبی:‌ مردم به اندازه کافی رنج کشیده‌اند و زمان عمل است

امیدواریم در روزهای آینده خروج سربازانی که به استخدام‌ هر دو طرف در آمده‌اند آغاز شود

از راست به چپ:‌ رزماری دیکارلو، معاون سازمان ملل در مناسبات صلح، نجلا منقو وزیر خارجه لیبی، عبدالحميد دبيبه نخست‌وزیر لیبی، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در نشست برلین -MICHAEL SOHN / AFP

نجلا منقوش، وزیر خارجه لیبی، روز چهارشنبه ۲۳ ژوئن تصمیم قدرت‌های بین‌المللی ‌درباره خروج سربازان خارجی از این کشور را «پیشرفت» توصیف کرد، هرچند بیانیه نهایی کنفرانس برلین-۲ درباره لیبی، تمهیدات قاطعی را برای خروج نیروهای خارجی تعیین نکرده است.

منقوش گفت مردم کشورش امید زیادی به نشست برلین دارند. او گفت:‌ «مردم چشم انتظار تمهیدات قاطع‌تری هستند که بر وضعیت کشور تاثیر مثبت بگذارد.» نجلا منقوش گفت مردم لیبی به اندازه کافی رنج کشیده‌اند و زمان اقدام فرا رسیده است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و شروع اعتراض‌های مردمی علیه معمر قذافی، رهبر وقت آن کشور، صحنه بی‌ثباتی بوده است، اما مذاکرات تحت رهبری سازمان ملل در تابستان گذشته (۲۰۲۰)، منجر به آتش‌بس میان نیروهای رقیب در شرق و غرب لیبی و تشکیل دولت وحدت شد.

ماه‌ها پس از آتش‌بس و درخواست‌ها برای خروج نیروهای مزدبگیر و اجیرشده از لیبی، هدف نشست برلین-۲ پیشبرد مساله خروج سربازان استخدام‌شده و دیگر نیروهای خارجی از این کشور و همچنین زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات ماه دسامبر بوده است.

نجلا منقوش، پس از نشست برلین، در یک نشست خبری گفت:‌ «امیدواریم که در روزهای آینده سربازانی که به استخدام‌ هر دو طرف در آمده‌اند، خارج شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سرنگونی حاکمیت قذاقی، کشور نفت‌خیز لیبی بین دولت طرابلس که سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد و نیروهای رقیب تحت حمایت خلیفه حفتر در شرق کشور دوپاره شد.

این هسته‌های قدرت از حمایت کشورهای خارجی مختلف برخوردار بوده و گروه‌های مسلح خود را دارند؛ در آوریل ۲۰۱۹، حفتر و نیروهایش در شرق لیبی با حمایت روسیه، مصر و امارات متحده عربی، در یک عملیات نظامی، طرابلس را تصرف کرد.

با ورود ترکیه به میدان و حمایت تسلیحاتی و آوردن هزاران سرباز و نیرو برای دفاع از دولت طرابلس، کارزار ۱۴ ماهه حفتر سقوط کرد و نیروهایش عقب‌نشینی کردند.

در اکتبر ۲۰۲۰ آتش‌بس منجر به تشکیل دولت گذار و وحدت ملی شد که وظیفه‌اش ایجاد همبستگی بین سرزمین دوپاره لیبی و هموار کردن راه برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی در ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ در این کشور است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا گفت که ترکیه و روسیه که از گروه‌های رقیب در لیبی حمایت می‌کنند، برای خروج ۳۰۰ سرباز سوری مزدبگیر از هر دو جبهه توافق کرده‌اند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، گفت به نظر می‌رسد که ترکیه و روسیه برای خروج نیروهایشان به تفاهم گام‌به‌گام رسیده‌اند و قرار نیست سربازان تحت استخدام خود را یک‌شبه خارج کنند.

شرکت خصوصی وگنر روسیه و همچنین کشورهای سودان، چاد و سوریه سربازان مزدبگیر خود را در ارتش ملی لیبی به رهبری خلیفه رهبر به کار گمارده‌اند.

عبدالحميد دبیبه، نخست‌وزیر دولت وحدت لیبی که ماه مارس به این سمت برگزیده شد، در نشست برلین از پارلمان کشورش خواست تا با تایید قانون انتخابات اجازه دهند رای‌گیری در ماه دسامبر برگزار شود.

بیشتر از جهان