اسپانیا رهبران جنبش جدایی‌طلبی کاتالونیا را از زندان آزاد کرد

نظرسنجی‌ها نشان داده است که حدود ۶۰ درصد از شهروندان اسپانیا با آزادی رهبران جدایی‌طلب مخالف‌اند

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا - PIERRE-PHILIPPE MARCOU / AFP

دولت اسپانیا با هدف تلاش برای آشتی و برقراری فضایی برای گفت‌وگو و توافق با آزادی ۹ نفر از رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا موافقت کرد. رهبران جنبش جدایی‌طلب کاتالونیا به اتهام تلاش نافرجام برای استقلال این منطقه از سال ۲۰۱۷ تاکنون در زندان بودند.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، پس از اعلام بخشش رهبران جدایی‌طلب کاتالونیا ابراز امیدواری کرد که روحیه گفت‌وگو و توافق شکل بگیرد اما جدایی‌طلبان همچنان خواستار برگزاری همه‌پرسی‌اند.

سانچز در مراسمی که با حضور ۳۰۰ نفر از اعضای جامعه مدنی در سالن اپرای بارسلونا برگزار شد، گفت: «برای شکل‌گیری گفت‌وگو و توافق، یک نفر باید گام نخست را بردارد و دولت اسپانیا اکنون این قدم را برداشته است.» او خطاب به اهالی کاتالونیا گفت: «ما شما را دوست داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخشش و آزادی رهبران جدایی‌طلب با مخالفت شدید برخی احزاب و گروه‌های سیاسی روبه‌رو شده است. آن‌ها این آزادی را تهدید و به خطر انداختن امنیت کشور می‌دانند و قصد دارند از طریق دادگاه آن را لغو کنند. نظرسنجی‌ها نشان داده که حدود ۶۰ درصد شهروندان اسپانیا با آزادی رهبران جدایی‌طلب مخالف‌اند.

در سال ۲۰۱۷، جدایی‌طلبان کاتالونیا درباره استقلال این منطقه یک همه‌پرسی برگزار کردند که این اقدام با مخالفت شدید دولت اسپانیا روبه‌رو شد و در نهایت کار به درگیری پلیس این کشور با معترضان کشید. اعلام استقلال اقدام دیگری بود که مجلس کاتالونیا چندهفته پس از همه‌پرسی انجام داد اما این اقدام نیز واکنش دولت مرکزی را در پی داشت.

مادرید ظرف مدت هفت ماه وضعیت را در منطقه به حالت عادی بازگرداند و ۹ نفر از رهبران جنبش را دستگیر کرد. در سال ۲۰۱۹، رهبران جدایی‌طلب به دلیل نقش داشتن در همه‌پرسی و اعلام استقلال در دادگاه عالی اسپانیا محکوم شدند. به گزارش رویترز نزدیک به نیمی از جمعیت کاتالونیا استقلال از اسپانیا را خواهانند.