استعفا یا فرار از پاسخ‌گویی

کناره‌گیری عرب از مدیرعاملی پرسپولیس تهران در آستانه شروع لیگ

عکس از باشگاه خبرنگاران جوان

ایرج عرب مدیرعامل تیم فوتبال پرسپولیس تهران از سمت خود کناره‌گیری کرد. به گزارش ایلنا، وی متن استعفای خود را برای وزارت ورزش فرستاد تا کناره‌گیری خود را از مدیرعاملی پرسپولیس اعلام کند.

ایرج عرب پس از حمیدرضا گرشاسبی که در آذر ۱۳۹۷ به دلیل قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان امکان ادامه فعالیت به عنوان مدیرعامل پرسپولیس را نداشت، به این سمت رسید. در دوران حضور ایرج عرب هم وزارت ورزش و هیات مدیره و هم هواداران باشگاه از وضعیت موجود رضایت نداشتند تا در نهایت کار به کناره‌گیری کشید.

اوج اعتراض‌ها به عملکرد عرب مربوط به زمان جدایی برانکو ایوانکوویچ بود. ایرج عرب همواره ادعا می‌کرد که در ماندن برانکو مربی محبوب هواداران هیچ تردیدی وجود ندارد. اما در نهایت مربی کروات پرسپولیس که سه فصل درخشان را با پرسپولیس پشت سر گذاشت، به تیم الاهلی عربستان پیوست. هواداران پرسپولیس چند روز متوالی مقابل باشگاه تجمع کردند اما در نهایت موفق به دریافت هیچ پاسخ روشنی از جانب مدیریت نشدند. حالا با توجه به فروکش کردن این اعتراضات انگار فرصت استعفا برای ایرج عرب فراهم شده تا به این وسیله خود را از مسئولیت پاسخ‌گویی برابر هواداران مبرا کند.

به نوشته ایلنا وزارت ورزش هنوز پاسخ قطعی به این استعفا نداده و از عرب خواسته‌اند که فعلاً از این تصمیم صرف نظر کند. با این وجود به نظر می‌رسد به زودی و طی روز‌های آینده با این استعفا موافقت خواهد شد.

استعفای مدیرعامل پرسپولیس در آستانه شروع برگزاری لیگ فوتبال انگار بیش از اینکه اقدامی مدیریتی تلقی شود به یک نوع فرار از روبرو شدن با هجمه پرسش‌هایی‌ست که بی‌شک با شروع لیگ و امکان محک زدن تیم توان مدیریتی ایرج عرب را نیز آشکارتر می‌کرد.

عرب در کارنامه خود سرپرستی حراست وزارت ورزش و معاونت مالی اداری پرسپولیس را دارد و پیش از این نیز درخرداد ماه استعفا کرده بود که وزارت ورزش با آن موافقت نکرد.

به نوشته مشرق نیوز،مراسم جشن قهرمانی تیم فوتبال پرسپولیس و رونمایی از پیراهن فصل آینده این تیم که قرار بود روز شنبه برگزار شود به طور ناگهانی کنسل شده است. این در حالی بود که هماهنگی‌های لازم برای برگزاری این مراسم صورت گرفته و حامی(اسپانسر) جشن هم مشخص شده بود. به نوشته این سایت در این مورد گفته می‌شود برخی فشارها به ایرج عرب وارد شده تا قبل از شروع لیگ برتر از مسئولیتش کنار برود.

به‌نوشته ورزش۳، اخباری درخصوص حضور«مهدی رغبتی» و «مهدی محمدنبی» به جای ایرج عرب مطرح می‌شود. با این‌حال شایعه تلاش افرادی چون درویش مدیرعامل سابق سایپا برای رسیدن به پست مدیرعاملی پرسپولیس وجود دارد.

استعفای مدیران عامل پرسپولیس در سال‌های گذشته بسیار تکرار شده است. پیش از این نیز علی اکبرطاهری مدیر عامل پرسپولیس در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶ در حالی که تیم کوران مسابقات بود از سمت خود استعفا کرد. تصمیمی که پرسش‌های زیادی از پشت‌پرده‌های تیم در آن مقطع را بی ‌پاسخ گذاشت که مهم‌ترین آن انتقال مهدی طارمی به تیم ریزه اسپورت ترکیه بود. در دوران مدیریت وی پای حسین هدایتی بدهکار بزرگ بانکی و مجرم اقتصادی نیز به پرونده انتقال بازیکنان باز شد. طاهری در آخرین حضور خود در برنامه تلویزیونی ۹۰ خبر از برگزاری یک نشست خبری داد تا به همه پرسش‌های پیرامون باشگاه پاسخ دهد. نشستی که هیچ‌گاه برگزار نشد.

پیش از آن نیز حمیدرضا سیاسی مدیرعامل پرسپولیس در فاصله آذر ۱۳۹۳ تا اردیبهشت ۱۳۹۴ به جرم فساد اقتصادی دستگیر شد و درپی آن استعفا داد. پیش‌تر نیز در دوران مدیریت دوساله محمد رویانیان و سپس استعفای وی بحران‌های مالی و بدهکاری‌های زیادی برای تیم به وجود آورد. استعفاهایی که هیچ‌گاه پرسش‌های هواداران را پاسخ نداد.

به‌نظر می‌رسد پرسپولیس تهران در آستانه شروع لیگ و آغاز مسابقات آسیایی با معضلات تازه‌ای روبروست. این‌بار نیز چون سال‌های قبل بدون مشورت با هواداران و یا محرم دانستن آنان و بیان صریح مشکلات تیم عنان کار تیم محبوب پایتخت به دست تصمیم وزیر است و بس.  

بیشتر از ورزش