رئیس جمهوری افغانستان به دنبال ایجاد اجماع بزرگ سیاسی

اشرف غنی از رهبران سیاسی خواست مردم را در حمایت از  نیروهای امنیتی و نظام جمهوری بسیج کنند

اشرف غنی تعهد کرده است که بعد از این گام‌ها در روند صلح با اجماع ملی برداشته خواهد شد-ارگ

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، صبح دوشنبه ۲۱ ژوئن با شماری از رهبران سیاسی برجسته افغانستان در ارگ گفت‌وگو، و تاکید کرد که روند صلح افغانستان در اولویت قرار دارد و تمام گام‌های بعدی در این راستا با اجماع ملی برداشته خواهد شد.

در بیانیه‌ای که از سوی کاخ ریاست جمهوری افغانستان منتشر شد، آمده است که هدف از برگزاری آن نشست ایجاد اجماع ملی سیاسی و حمایت از نظام جمهوری بوده است.

در آن نشست، عبدالله عبدالله، رئیس‌ شورای عالی مصالحۀ ملی، حامد کرزی، رئیس‌ جمهوری پیشین، عبدالرب رسول سیاف، رهبر پیشین جهادی، محمدسرور دانش، معاون دوم رئیس‌ جمهوری، یونس قانونی، معاون پیشین رئیس‌ جمهوری، فضل‌الهادی مسلم‌یار، رئیس مجلس سنا، میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایند‌گان، محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی، و محمداسماعیل خان، عضو رهبری جمعیت اسلامی افغانستان، و نیز شمار دیگری از مقام‌های حکومتی، حضور داشتند.

براساس بیانیه فوق‌الذکر، آقای غنی در مورد سفرش به آمریکا نیز با این رهبران مشورت و رای‌زنی کرد.

قرار است اشرف غنی، رئیس جمهوری، و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، به دعوت رسمی جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، جمعه آینده ۲۵ ماه ژوئن، به آمریکا سفر کنند و روی وضعیت افغانستان، حمایت آمریکا از آن کشور پس از خروج نیروهای نظامی، و روند مذاکرات صلح افغانستان گفت‌وگو کنند.

این نخستین نشستی است که در آن آقای غنی با تمام رهبران سیاسی افغانستان دیدار همزمان دارد و برای تشکیل اجماع سیاسی و ملی گفت‌و‌گو می کند.

شکنندگی اوضاع امنیتی در افغانستان، آقای غنی را برآن داشته است که برای حفظ نظام و ایستادگی در برابر گروه‌های شورشی، رهبران قومی و مذهبی و سیاسی  کمک بگیرد.

رهبران سیاسی و قومی در افغانستان همچنان از نفوذ چشمگیری در میان حامیان‌شان برخوردارند. بروز اختلافات بین دولت مرکزی و هر یک از این رهبران، به ويژه در شراط کنونی، تاوان سیاسی سنگینی برای بقای ریاست جمهوری خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وضعیت امنیتی کشور روز به روز در حال بدتر شدن است و گزارش‌ها از پیشروی طالبان در شمال کشور و سقوط شهرستان‌ها به دست نیروهای آن  حکایت دارند.

بر اساس منابع مختلف، حدود چهل شهرستان افغانستان در چند هفته گذشته به دست طالبان افتاده است و به نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان ضربات سنگینی وارد شده است.

در تازه‌ترین مورد، گزارش‌ها از پیشروی طالبان در شهرستان بلخ و امام صاحب قندوز خبر می‌دهد.  

گزارش شده است که در برخی مناطق، نیروهای امنیتی در محاصره طالبان قرار دارند و وسایل و تجهیزاتشان برای مقابله با شورشیان کافی نیست.

در همین حال، طالبان بزرگراه‌ها را در چندین استان محاصر کرده‌اند و در آستانه حمله به مراکز شهرها قرار دارند.

پیش از این، آگاهان امور سیاسی و امنیتی در افغانستان هشدار داده بودند که اگر اجماع سیاسی میان رهبران و دولت ایجاد نشود و مردم علیه طالبان بسیج نشود، خطر فروپاشی نظام وجود دارد.

با توجه به این شرایط، آقای غنی از رهبران سیاسی خواسته است که از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور حمایت کنند و از نفوذ مردمی‌شان برای حمایت از نظام جمهوری و تحکیم ثبات در کشور استفاده کنند.