حامد کرزی: آمریکا در افغانستان شکست خورد

رئیس‌جمهور پیشین افغانستان می‌گوید میراث جامعه جهانی برای این کشور رسوایی و فاجعه بوده است

حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان- Bertrand GUAY / AFP

حامد کرزی، رئيس‌جمهور پیشین افغانستان، می‌گوید ایالات متحده آمریکا که ۲۰ سال پیش برای مبارزه با افراطگرایی و برقراری ثبات به افغانستان آمده بود، اکنون با شکست در هر دو جبهه این کشور را ترک می‌کند.

او چند هفته پیش از خروج کامل نیروهای آمریکایی و ناتو به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت افراطگرایی در بالاترین سطحش قرار دارد و نیروهای خارجی از خود یک فاجعه به میراث می‌گذارند.

آقای کرزی گفت: «جامعه بین‌المللی ۲۰ سال پیش با هدف روشن مبارزه با افراطیت و برقرای ثبات به این‌جا آمدند. اما امروز افراطگرایی در اوج خود قرار دارد. لذا آن‌ها شکست خورده‌اند.»

آقای کرزی می‌گوید که میراث جامعه جهانی برای کشور او «رسوایی و فاجعه مطلق است».

او گفت: «ما به عنوان افغان‌ها به تمام ناکامی‌های خود واقف هستیم، اما نیروها و قدرت‌های بزرگ که دقیقا با همان اهداف به این‌جا آمدند، چه؟ اکنون آن‌ها ما را در چه حالتی ترک می‌کنند؟ در حالت رسوایی و فاجعه کامل.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلاش آمریکا برای پایان مسالمت‌آمیز جنگ افغانستان تاکنون بی‌نتیجه مانده است و هرچند گروه طالبان براساس توافقنامه صلح دوحه وارد مذاکره با نمایندگان دولت این کشور شده است، گفت‌وگوهای صلح پیشرفت زیادی نداشته است.

براساس این توافقنامه که در فوریه ۲۰۲۰ امضا شد، طالبان متعهد شده است که روابط خود با القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی را نیز قطع کند اما هیچ شواهدی مبنی بر اجرایی شدن این تعهدات وجود ندارد. سطح خشونت نیز در حد نگران‌کننده‌ای بالا رفته است و از این رو حامد کرزی معتقد است که جامعه جهانی کشور را در حالت ناخوشایند ترک می‌کند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، دستور داده است که تمام نیروهای آمریکایی تا ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۱ از افغانستان خارج شوند و نیروهای ناتو نیز که به حدود ۷ هزار نفر می‌رسند، هم‌زمان با این کشور خداحافظی می‌کنند.

با اعلام زمان خروج نیروهای خارجی، شورشیان طالبان به حملات خود افزوده‌اند و از اول ماه مه سال جاری (۲۰۲۱) میلادی دست‌کم ۴۰ شهرستان کشور را به تصرف خود در آورده‌اند. بسیاری این اقدام طالبان را خلاف تعهدات موافقتنامه صلح دوحه و در راستای تنگ‌تر کردن حلقه محاصره شهرهای افغانستان تحلیل می‌کنند.

در یکی از حملات خشونت‌بار طالبان در ولایت شمالی فاریاب، ۲۲ نیروی ویژه ارتش افغانستان از جمله سهراب عظیمی، پسر ژنرال شناخته‌شده ارتش که فرماندهی این کماندوها را به عهده داشت، کشته شدند.

حامد کرزی در این گفت‌وگو پاکستان را برای پناه دادن به رهبران طالبان و ایالات متحده آمریکا را به دلیل شعله‌ور نگه‌داشتن جنگ افغانستان مقصر شناخت و پیامی به هر دو طرف جنگ داد: «هیچ طرف افغانی نباید به جنگ ادامه دهد.» او همچنین گفت که اکنون بر عهده افغان‌ها است که به چند دهه جنگ در کشور خود پایان دهند.

رئيس‌جمهور پیشین افغانستان می‌گوید: «تنها راه حل این است که افغان‌ها متحد شوند. ما باید درک کنیم که این کشور ما است و از کشتار همدیگر جلوگیری کنیم.»

حامد کرزی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ زمام امور کشور را در دست داشت و گروه طالبان در این سال‌ها دوباره به صحنه نبرد بازگشت. بسیاری در افغانستان حامد کرزی را به حمایت از طالبان و عدم مبارزه جدی با این گروه و ناکامی در تامین امنیت و شرایط فاجعه‌بار کنونی متهم می‌کنند.  

بیشتر از جهان