جمعیت آوارگان جهان به ۸۲ میلیون نفر رسید

بیشترین آوارگان از کشورهای اتیوپی، سودان، موزامبیک، یمن، افغانستان و کلمبیا هستند

گزارش تازه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نشان می‌دهد ۴۲ درصد افراد آواره را کودکان تشکیل می‌دهند‌ـ AHMAD AL-BASHA / AFP

فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، با اعلام اینکه ۸۲ میلیون نفر در جهان از شهر و کشور خود آواره شده‌اند، از رهبران جهان خواست: «تلاش خود برای ایجاد صلح و ثبات در جهان را بیشتر کنند تا روند فزاینده آوارگی ناشی از جنگ و خشونت در یک‌ دهه اخیر متوقف شود.» گزارش تازه کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نشان می‌دهد ۴۲ درصد افراد آواره را کودکان تشکیل می‌دهند.

تازه‌ترین گزارش فیلیپو گراندی، کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، که در ژنو منتشر شد، نشان می‌دهد بیش از ۸۲ میلیون نفر در جهان به‌دلیل جنگ، خشونت، شکنجه و نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۰ از محل سکونت خود آواره شده‌اند و این در حالی است که در سال ۲۰۱۹، آمار پناهندگان و آوارگان جهان حدود ۷۹ میلیون نفر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۲۰، بیش از ۲۰ میلیون نفر در سراسر جهان به خارج از کشور پناهنده شدند و ۴۸ میلیون نفر هم در کشور خود آواره‌اند. همچنین ۴.۱ میلیون نفر هم در وضعیت پناهجویی قرار دارند. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با استناد به آمار موجود، اعلام کرد که به‌رغم همه‌گیری کرونا و فراخوان جهانی برای پایان درگیری‌ها، همچنان خشونت و جنگ عامل اصلی راندن مردم از شهر و کشورشان است.

گراندی از کشورهای جهان خواست: «تلاش خود را برای ایجاد صلح و ثبات در جهان بیشتر کنند تا روند فزاینده آوارگی ناشی از جنگ و خشونت در یک‌ دهه اخیر متوقف شود.»

سازمان ملل اعلام کرد نیازمند کمک‌های بشردوستانه و راه‌حل‌هایی برای پایان دادن به وضعیت اسفناک کنونی است. فیلیپو گراندی با اعلام اینکه ۴۲ درصد افراد آواره، پناهنده و پناهجو را دختران و پسران زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهند، گفت: «آن‌ها آسیب‌پذیرترند.» او همچنین با اشاره به تولد حدود یک‌ میلیون کودک پناهنده در فاصله سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، گفت: «اینکه کودکان در تبعید متولد می‌شوند فاجعه است.»
گزارش اخیر سازمان ملل نشان می‌دهد بیشترین تعداد پناهندگان و آوارگان از کشورهایی مثل اتیوپی، سودان، موزامبیک، یمن، افغانستان و کلمبیا هستند که گرفتار بحران‌های داخلی‌اند.

بیشتر از جهان