عراقچی: از هر زمان دیگری به توافق احیای برجام نزدیک‌تر شده‌ایم

ایران می‌خواهد مطمئن شود که روسای جمهوری بعدی آمریکا مثل ترامپ از برجام خارج نشوند

عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران- JOE KLAMAR / AFP

روز پنجشنبه رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات هسته‌ای وین با هدف احیای برجام، گفت از هر زمان دیگری به توافق  هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌ایم، اما همچنان مسائلی اساسی وجود دارد که در خصوص آن‌ها مذاکره می‌کنیم.

به گزارش رسانه‌های ایران، عباس عراقچی با بیان اینکه در مذاکرات وین پیشرفت خوب و ملموسی در رابطه با مسائل مختلف داشتیم، گفت با این حال مسائل اساسی همچنان باقی است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده است که جمهوری اسلامی می‌خواهد مطمئن شود خروج آمریکا از برجام، که در دولت دونالد ترامپ اتفاق افتاد، با هر رئیس‌جمهور جدید در آمریکا تکرار نخواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای عراقچی در بخشی از مصاحبه خود با شبکه الجزیره، همچنین خاطرنشان کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری ایران تاثیری بر روند مذاکرات جاری نخواهد گذاشت و تهران «به دور از سیاست داخلی کشور» مذاکره خواهد کرد.

دولت پیشین آمریکا، سه سال بعد از توافق ایران و قدرت‌های جهانی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، از توافق خارج شد؛ تصمیمی که دولت جدید با آن مخالف است و می‌خواهد بار دیگر به توافق بازگردد.

ایران و آمریکا از فروردین‌ماه مذاکرات غیرمستقیمی را در این راستا با میانجیگری اتحادیه اروپا و حضور کشورهای باقی‌مانده در برجام، در پایتخت اتریش آغاز کردند که ادامه دارد و دور ششم آن در جریان است.

وندی شرمن، قائم مقام وزارت خارجه ایالات متحده و از عوامل کلیدی مذاکراتی که به برجام منتهی شد، به تازگی گفته بود انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۸ خردادماه در ایران، روند مذاکرات جاری را «پیچیده» می‌کند.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نهاد تحت مدیریت او مسئول نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است نیز به روزنامه لارپوبلیکا گفته است که برای توافق در وین باید منتظر شکل‌گیری دولت جدید در ایران ماند.