گزارش اطلاعاتی آلمان از افزایش تلاش‌ ایران برای دستیابی به فناوری‌های ‌غیرمجاز

«برنامه بلندپروازانه» موشکی ایران مشمول توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نیست

«فناوری‌های مورد نیاز در فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال گذشته میلادی افزایش داشته است» - عکس از تسنیم

سازمان اطلاعات فدرال آلمان در یک گزارش جدید به تهدیدهایی که این کشور در سال ۲۰۲۰ با آنها مواجه بوده اشاره شده است؛ از جمله تلاش ایران برای دستیابی به قطعات و فناوری‌های غیرمجاز برای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود.

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، در این گزارش ۴۲۰ صفحه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شده همچنین به رشد چشم‌گیر عضوگیری و حمایت از گروه‌های حماس و حزب‌الله مورد حمایت ایران، که در آلمان نیز فعال هستند، پرداخته شده است.

در این گزارش گفته می‌شود نشانه‌های تلاش جمهوری اسلامی برای تامین قطعات و فناوری‌های مورد نیاز در فعالیت‌های هسته‌ای اش در سال گذشته میلادی افزایش داشته است، با این حال مشخص نیست که آیا در این موارد برجام نقض شده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش سازمان اطلاعات آلمان گفته شده است «برنامه بلندپروازانه» موشکی ایران مشمول توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نیست و از این رو فعالیت‌های مورد اشاره تهران در آلمان، که از شرکای تجاری عمده ایران است، هرچند محتاطانه اما ادامه دارد.

آلمان یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران بوده و از حامیان سرسخت تلاش‌های جاری برای احیای آن است. انتشار این گزارش می‌تواند بر مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام و بازگشت ایران به پیروی از تعهداتش اثر بگذارد.

در بخش دیگری از این گزارش به حزب‌الله، گروه شبه نظامی شیعه مورد حمایت ایران در لبنان، و افزایش شمار حامیان و اعضای آن در آلمان پرداخته و گفته شده است این آمار از ۱۰۵۰ در سال ۲۰۱۹ به ۱۲۵۰ در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است.

آلمان در سال ۲۰۲۰ فعالیت‌های حزب‌الله در آن کشور را ممنوع اعلام کرد.

بر اساس این گزارش شمار حامیان و اعضای گروه فلسطینی حماس در آلمان نیز از ۳۸۰ در سال ۲۰۱۹ به ۴۵۰ در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است. حماس هم که کنترل نوار غزه را در دست دارد، از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.