ایران یکی از محورهای گفت‌‌وگوی سران آمریکا و روسیه در ژنو

مسکو در این هدف که نباید به ایران اجازه داد به یک کشور اتمی تبدیل شود با رقبای غربی خود هم‌نظر است

تصویری از ویلای تاریخی در سوئیس که بایدن و پوتین قرار است در آن با هم ملاقات کنند- PETER KLAUNZER / POOL / AFP

یک مقام ارشد کرملین می‌گوید ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در دیدار آتی روز چهارشنبه خود در ژنو، تقریبا درباره تمامی مسائل مورد نگرانی دو کشور، از جمله ایران، گفت‌وگو خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری تاس، یوری یوشاکف، مشاور رئیس‌جمهور روسیه در امور سیاست خارجی، روز سه‌شنبه در مسکو، به خبرنگاران گفته است که محور اصلی گفت‌وگوهای فردا، وضعیت کنونی روابط بین روسیه و ایالات متحده و چشم‌انداز آینده آن است.

او گفت: «همکاری در حوزه‌های اقتصاد، تغییرات آب‌وهوایی و همه‌گیری کرونا نیز از دیگر مسائلی‌اند که مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.» وی افزود: «اگرچه اولویت‌های گفت‌وگو بدین صورت تنظیم شده است اما روسای جمهوری می‌توانند آن را تغییر دهند.»

این مقام ارشد کرملین اضافه کرد: «در مرحله بعد، سران دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای مانند اوکراین، وضعیت خاورمیانه، سوریه، لیبی، افغانستان، ناگورنو قره‌باغ، شبه جزیره کره و البته درباره توافق هسته‌ای ایران تبادل نظر خواهند کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه یکی از شش کشوری است که در تابستان ۲۰۱۵ در چارچوب گروه ۱+۵ با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور به توافق رسید؛ توافقی که آمریکا سه سال بعد با هدف رسیدن به یک توافق بهتر، از آن خارج شد و اکنون قصد دارد بار دیگر به آن بازگردد. آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان شش قدرت جهانی‌اند که برای پیشگیری از دستیابی جمهوری اسلامی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای و اعمال محدودیت بر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، در ازای لغو برخی تحریم‌ها، با تهران به توافق رسیدند.

هرچند مسکو به برخی سیاست‌های واشینگتن در برابر تهران، از جمله اعمال تحریم‌ها انتقاد دارد اما در این هدف که نباید به ایران اجازه داد به یک کشور اتمی تبدیل شود با رقبای غربی خود هم‌نظر است و از قطعنامه‌هایی در این ارتباط، حمایت کرده است.

در چند سال گذشته، روابط روسیه و آمریکا به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل عمده، به پایین‌ترین سطح خود از زمان پایان جنگ سرد به این سو رسیده است؛ با وجود این به نظر نمی‌رسد که دو کشور در مورد مذاکرات جاری برای احیای برجام اختلاف جدی داشته باشند.