مظنونان انتشار فایل صوتی ظریف «تفهیم اتهام» شده‌اند

سخنگوی قوه قضائیه گفت که این افراد «با قرار تامین» آزادند و برخی دیگر نیز«ممنوع‌الخروج» شده‌اند 

به گفته غلامحسین اسماعیلی، در رابطه با پرونده‌ انتشار فایل صوتی  از افراد متعددی به‌عنوان «مطلع» تحقیق شده است- تصویر از فاطمه هاشمی/ خبرگزاری میزان

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه ایران، اعلام کرد که برخی مظنونان مرتبط با پرونده انتشار فایل صوتی محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، «تفهیم اتهام» و «با قرار تامین» آزاد و برخی دیگر از مظنونان این پرونده، «ممنوع‌الخروج» شده‌اند.  

اوایل اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰، یک فایل صوتی از گفت‌وگویی محرمانه با محمدجواد ظریف در رسانه‌ها منتشر شد که او در آن، از تقابل اهداف نظامی سپاه پاسداران، به‌ویژه قاسم سلیمانی، با اهداف دیپلماتیک در سیاست خارجی و دخالت‌های نیروهای نظامی و امنیتی در عرصه سیاست خارجی انتقاد کرده بود. دو روز بعد، دادسرای عمومی و انقلاب تهران انتشار این فایل صوتی را جرم دانست و اعلام کرد که در این زمینه در دادسرای امنیت تهران، پرونده‌ای قضایی تشکیل شده است. هم‌زمان، علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، نیز از دستور حسن روحانی، رئیس جمهوری، به وزارت اطلاعات برای شناسایی عوامل انتشار این فایل صوتی خبر داده بود.

سخنگوی قوه قضائیه ایران روز سه‌شنبه، ۲۵ خردادماه، در نشست خبری خود اعلام کرد در رابطه با پرونده‌ای که در زمینه این فایل صوتی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده، از «افراد متعددی» به‌عنوان «مطلع» تحقیق شده است. به گفته او برخی از افرادی که در مظان اتهام بوده‌اند، «ممنوع‌الخروج» شده‌اند و بعضی دیگر هم «تفهیم اتهام» و با «قرار تامین» آزاد شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسماعیلی درمورد تعداد یا هویت افراد مظنون در این پرونده یا چگونگی قرار تامین صادرشده برای این افراد، توضیح بیشتری نداد، اما افزود: «تحقیقات توسط دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال انجام است و به محض نتیجه، اطلاع رسانی را انجام خواهیم داد.»

سخنگوی قوه قضاییه پیش از این در ۲۱ اردیبهشت‌ماه، از احضار و بازجویی۲۰ نفردر رابطه با این پرونده و ممنوع‌الخروجی همگی آنان خبر داده و گفته بود که یک تیم اطلاعاتی و قضایی روی این پرونده کار می‌کند.

سخنگوی دولت ایران نیز روز ۱۱ خردادماه  گفته بود که که یک «تیم مشترک قضایی، امنیتی و اطلاعاتی» شامل هیئت‌های تخصصی وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه و مرجع قضایی  در حال پیگیری پرونده مربوط به انتشار فایل صوتی ظریف است.

این فایل صوتی گفت‌وگوی سعید لیلاز، روزنامه‌نگار و تحلیلگر اقتصادی نزدیک به دولت روحانی با محمدجواد ظریف بود که در اسفندماه سال ۱۳۹۹ و در قالب برنامه‌ای با عنوان «تاریخ شفاهی دولت تدبیر و امید»، زیر نظر «مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری» به ریاست حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی ریاست جمهوری، ضبط شده و قرار نبوده است منتشر شود.