حمله به مراسم سالگرد شهید عبدالعلی مزاری در کابل

کابل هدف حملات تروریستی

عکس تزئینی است

 پرتاب چندین خمپاره به مراسم یادبود بیست‌ چهارمین سالگرد کشته‌شدن عبدالعلی مزاری، بینان‌گذار حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، جان چهار تن را گرفت و نزدیک به چهل تن دیگر را زخمی کرد. 

این همایش که در مصلی شهید مزاری در محله‌ دشت برچی کابل برگزار شده بود به زودی پس از اصابت چندین خمپاره در بیرون و درون محوطه مصلی  برهم خورد.

 دکترعبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان، حنیف اتمر کاندیدای ریاست جمهوری، محمد محقق رهبر حزب وحدت و شماری دیگری از سیاسیون بلند پایه از شرکت‌کنندگان این گردهمایی بودند. 

وزارت کشور افغانستان  گفته است که عامل پرتاب خمپاره را بازداشت کرده و تلاش برای دستگیری دیگر متهمان طرح و راه‌اندازی این حمله جریان دارد. وزارت بهداشت نیز مجروح شدن بیش از ۳۰ غیر نظامی را تایید کرده است. 

محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی وقوع حمله را سوال‌ برانگیز خوانده و گفت که ممکن است این حمله در تبانی با گروه‌هایی در حکومت صورت گرفته باشد.

سخنگویان ریاست جمهوری گفته‌های آقای محقق را تاسف بار خوانده‌اند و از او خواسته‌اند برای اثبات این ادعا سند ارایه کند. رییس جمهوری در پیامی، تروریست ها را عامل حمله دانست. 

مسوولیت این حمله را تا کنون هیچ گروهی به عهده نگرفته است. در دو سال گذشته حمله‌های هدفمند به شیعیان و هزاره‌های افغانستان عمدتا توسط عوامل شاخه خراسان دولت اسلامی یا داعش صورت گرفته است.

این حمله در حالی آرامش چند هفته گذشته در پایتخت را به هم‌ می‌زند که گروه طالبان و مذاکره‌کنندگان آمریکایی برای یازده‌همین روز پیاپی پشت  درهای بسته در شهر دوحه قطر در حال مذاکره هستند. شمار حملات هدفمند طالبان به شهر‌های بزرگ افغانستان از آغاز گفت‌وگو‌های این گروه با نماینده دولت آمریکا کاهش یافته است در حالی جنگ در مناطق غیر شهری همچنان به شدت جریان دارد. 

بیشتر از