نخست‌وزیر جدید اسرائیل کیست؟

نفتالی از مخالفان سرسخت تشکیل کشور مستقل برای فلسطینی‌ها است

آقای بنت در سال ۲۰۱۳ وارد کنست شد و سپس به عنوان وزیر کابینه در مسایل مربوط به جمعیت اسرائیلی خارج از کشور، آموزش، و دفاع ،در دولت‌های مختلف تحت نخست‌وزیری نتانیاهو فعالیت کرد- Menahem Kahana/Pool via REUTERS

روز شنبه نفتالی بنت به عنوان نخست‌وزیر جدید اسرائیل سوگند یاد کرد و به این ترتیب، دوران نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو  پس از ۱۲ سال پایان یافت.

آقای بنت ائتلافی متنوع، متشکل از احزاب چپگرا و راستگرا و نیز احزاب عرب را رهبری می‌کند که جز خواست و تمایل‌شان به برداشتن نتانیاهو از کرسی نخست‌وزیری، اشتراکات زیاد دیگری ندارند. بنیامین نتانیاهو از سال ۲۰۰۹ ، و پیش از آن یک دوره دیگر از سال ۱۹۹۶ تا ۹۹، نیز نخست‌وزیر اسرائیل بود.

تحت مفاد مقررات ائتلاف دولت اسرائیل، قرار است یائیر لاپید ۵۷ ساله و مجری خبر سابق،  در سال ۲۰۲۳ کرسی نخست‌وزیری را از نفتالی بنت، میلیونر ۴۹ ساله جهان فناوری، تحویل بگیرد.

حزب یامینای آقای بنت در انتخابات ماه مارس کنست (که چهارمین رای‌گیری در طی دو سال بود) از ۱۲۰ کرسی پارلمان تنها هفت کرسی کسب کرد.

اما او با سرباز زدن از تعهد به نتانیاهو یا مخالفان او، خود را به عنوان چهره‌ای تعیین‌کننده تثبیت کرد و توانست ائتلاف تشکیل دهد و حالا سكان هدایت کشور را در دست دارد.

نفتالی بنت کیست؟

آقای بنت چهار فرزند دارد و یک یهودی ارتدوکس مدرن است که در حومه رعانانای تل‌آویو زندگی می‌کند. او اولین نخست‌وزیر اسرائیل است که معمولا کیپا یا عرقچین مخصوص مردان یهودی معتقد و متدین، بر سرش می‌گذارد.

او از والدینی زاده آمریکا در حيفا متولد شده است و همراه با خانواده‌اش بین آمریکای شمالی و اسرائیل در رفت‌وآمد بوده است. او در اسرائیل خدمت سربازی و دانشکده حقوق را پشت سر گذاشته و سپس وارد بخش خصوصی شده است.

او پس از خدمت سربازی در بخش یگان تکاوران ستاد کل در ارتش، وارد دانشکده حقوق دانشگاه عبری شد.

در سال ۱۹۹،  در بنیانگذاری «کیوتا»، شرکت نرم‌افزار مقابله با تقلب و جعل، مشارکت کرد. این شرکت در سال ۲۰۰۵ به قیمت ۱۴۵ میلیون دلار به شرکت آمریکایی آر‌اس‌ای فروخته شد.

آنشل ففر، ستون‌نویس روزنامه هاآرتص در اسرائیل، در مطلب اخیری درباره بنت، نوشت:‌ «او وب ۳.۰ اسرائیل است.» او نوشت: «یک ناسیونالیست یهودی و کمی مذهبی، اما غیرمتعصب. مردی نظامی که آسایش زندگی غیرنظامی شهری و کارآفرینی در عرصه فناوری پیشرفته را ترجیح می‌دهد و به دنبال درآوردن میلیون‌ها دلار پول بیشتر نیست.»

این روزنامه در ادامه بنت را چنین توصیف کی‌کند: «حامی سرزمین بزرگتر اسرائیل، که شهرک‌نشین نیست. در ضمن فردی نیست که مادام‌العمر مرد سیاست باقی بماند.»

عقاید سیاسی او چیست؟

آقای بنت مدت‌ها است که خود را در سمت راست نتانیاهو قرار داده است. اما ائتلاف او که اکثریت کمی در پارلمان دارد و شامل احزاب راست و چپ و میانه است، او را محدود خواهد کرد. این بدان معنی است که آقای بنت در دوران نخست‌وزیری خود عمدتا بر مسایل داخلی تمرکز خواهد داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، او در سخنانی که پیش از جلسه رای اعتماد پارلمان در کنست ایراد کرد، با تلاش‌های آمریکا برای احیای توافقنامه اتمی با ایران مخالفت کرد.

او گفت: «اسرائیل اجازه نخواهد داد که ایران خود را به سلاح اتمی مسلح کند. اسرائیل بخشی از توافق نخواهد بود و کماکان حق و آزادی عمل کامل را برای خود محفوظ می‌داند.»

آقای بنت با استقلال فلسطینی‌ها مخالف است و قویا از شهرک‌‌سازی یهودی در سرزمین‌هاش اشغالی کرانه غربی و شرق اورشلیم حمایت می‌کند. فلسطینی‌ها و بخش بزرگی از جامعه بین‌الملل این مسئله را مانع عمده صلح قلمداد می‌کنند.

فلسطینی‌ها از تغییر دولت در اسرائیل چندان هیجان‌زده نشده‌اند، و پیش‌بینی می‌کنند که آقای بنت در همان مسیری قدم بگذارد که نتانیاهو حرکت می‌کرد.

نبل ابو ردينه، سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، گفت:‌ «این یک مسئله داخلی اسرائیل است. موضع ما همواره شفاف بوده است، آنچه ما می‌خواهیم، یک کشور فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ است که بیت‌المقدس پایتخت آن باشد.»

آقای بنت در سال ۲۰۱۳ وارد کنست شد و سپس به عنوان وزیر کابینه در مسایل مربوط به جمعیت اسرائیلی خارج از کشور، آموزش، و دفاع ،در دولت‌های مختلف تحت نخست‌وزیری نتانیاهو فعالیت کرد.

یوحانان پلزنر، مدیر موسسه دمکراسی اسرائیل که چند‌ دهه‌ است آقای بنت را می‌شناسد، گفت:‌ «او یک رهبر دست‌راستی است، دیدگاه‌های امنیتی تندروانه دارد، اما در عین حال بسیار تکثرگرا است.»

روابط او با نتانیاهو چگونه است؟

رویکرد آقای بنت درباره مسئله خاورمیانه شبیه رویکرد تندرو آقای نتانیاهو است، اما این دو نفر در سال‌های گذشته مناسبات پرتنشی داشته‌اند.

بنت دو سال به عنوان رئیس‌دفتر آقای نتانیاهو کار کرده است، اما به دنبال ماجرای مرموزی که رسانه‌ها آن را به سارا، همسر نتانیاهو، ربط می‌دهند، راه آنان از هم جدا شد. سارا نفوذ زیادی در حلقه داخلی اطرافیان همسرش دارد.

آقای بنت پیش از انتخابات ماه مارس به عنوان یک راستگرا کارزار انتخاباتی برگزار کرد و در تلویزیون کشور وعده داد که نگذارد یائیر لاپید راستگرا و رقیب اصلی نتانیاهو، پیروز شود و بر مسند نخست‌وزیری بنشیند.

اما وقتی محرز شد که نتانیاهو قادر به تشکیل ائتلاف حاکم نیست، آقای بنت این ائتلاف را تشکیل داد و پذیرفت که دو سال در مسند نخست‌وزیری فعالیت کند و سپس قدرت را به آقای لاپید، معمار ائتلاف جدید، تحویل دهد.

حامیان بنیامین نتانیاهو می‌گویند بنت خائن است و رای‌دهندگان را فریب داده است. او از تصمیم خود، به عنوان اقدامی عملی برای اتحاد کشور و اجتناب از دور پنجم انتخابات دفاع کرده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌ها

© The Independent