رولا غنی؛ شریک زندگی و سیاست اشرف غنی

نقش این زن لبنانی الاصل، توانمندی و ارتقاء جایگاه زنان در افغانستان است

خبرگزاری مرکزی
http://markazipress.com

رولا سعده، که در افغانستان به نام رولا غنی و بی بی گل غنی شناخته می شود، همسر ۷۱ ساله اشرف غنی رئیس جمهور کنونی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری ماه آینده افغانستان است. 

او در سال ۱۹۴۸ در یک خانواده مسیحی در بیروت، پایتخت لبنان به دنیا آمد. 

او در حالیکه که در دانشگاه آمریکایی بیروت به تحصیل علوم سیاسی مشغول بود با اشرف غنی، دانشجویی از افغانستان که یک سال از او کوچکتر بود، آشنا شد. 

هر دو در فعالیت های دانشجویی همفکری و همکاری می کردند. این رابطه رفته رفته در سال ۱۹۷۵ میلادی به ازدواج انجامید. 

رولا غنی بعدا درباره این پیوند گفت:‌ «ما هر دو دانشجوی دانشکده علوم سیاسی بودیم. اما جالب بود که هیچ وقت همکلاسی نبودیم. اگر حافظه ام یاری کند، روزی اتفاقا روی پله های مقابل کافه دانشگاه کنار هم نشسته بودیم. شاید گردهمایی به مناسبت "گوشه سخنرانان" بود یا جلسه ای دیگر. شروع کردیم به حرف زدن با همدیگر. بقیه‌اش دیگر تاریخ است...»

رولا غنی در دانشگاه های معتبر سیانس پو در فرانسه و کلمبیا در آمریکا نیز درس خوانده است. 

او برای مدتی روزنامه نگار بود و با خبرگزاری فرانس پرس همکاری می کرد اما بعد از ازدواج با اشرف غنی به آمریکا کوچ کرد و دو فرزند به دنیا آورد؛ مریم و طارق غنی که یکی فیلمساز و نویسنده است و دیگری در بخش توسعه کار می کند. 

رولا غنی در این چهل و چهار سال گام به گام و شانه به شانه اشرف غنی را همراهی کرده است. 

او در دوران افغانستان باثبات بارها به کابل آمده و اسم خانگی بی بی گل را از خانواده اشرف غنی انتخاب کرد. 

امروز رولا غنی از مشاوران بانفوذ شوهرش به شمار می آید.

اما حضور پررنگ رولا غنی در جامعه سنتی افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ رقم خورد. او تنها بانوی نامزد انتخابات بود که در بسیاری از گردهمایی های انتخاباتی در کابل و ولایات افغانستان در کنار شوهرش حضور می‌یافت،‌ سخنرانی می‌کرد و رای جمع می‌کرد. 

رولا غنی که به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی و فرانسه تسلط کامل دارد، به شریک فعال سیاسی شوهرش تبدیل شده است. 

او در پنج سال اخیر بارها به پایتخت کشورهای مختلف جهان سفر کرده و در پشتیبانی از سیاست های شوهرش، ده‌ها مصاحبه انجام داده است. 

خانم غنی پارسال در ماه جولای در انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک لندن با اشاره به ۱۱ وزیر و معاون وزیر زن در دولت شوهرش گفت وضعیت زنان افغان بهبود چشمگیری یافته است. 

او می گوید نقش او استحکام بخشیدن پایگاه و جایگاه زنان در افغانستان است. 

رولا غنی در گفتگویی با واشنگتن پست گفت: ‌«مانند هر جامعه دیگری ملاحظاتی درباره حضور و نقش زنان در افغانستان وجود دارد. خیلی‌ها به این نقش بها نمی‌دهند و قدرش را نمی‌دانند. اما زنان حتی اگر در خانه کار کنند، در اقتصاد ملی کشور سهم دارند. وضعیت زنان در افغانستان نسبت به جاهای دیگر بهتر نیست،‌ اما قطعا زندگی شان بهبود پیدا کرده. زنان امروز به تمام امکاناتی دسترسی دارند که آنها را به بازیگران مهمی در جامعه تبدیل کرده است».

مجله تایم در سال ۲۰۱۵ رولا غنی را در میان ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار دنیا قرار داد. خالد حسینی در معرفی او نوشت: ‌«کار او به عنوان فردی که افغان نیست و مسیحی است در جامعه اسلامی، آسان نخواهد بود. اما او خیلی تحصیلکرده، فصیح و با شور است. آیا رولا غنی می تواند فصل جدیدی در زندگی زنان افغان باز کند؟ من هم مانند هموطنان افغان چشم به راه هستم».

بیشتر از