پوتین: آماده استرداد متقابل مجرمان جرایم سایبری با آمریکا هستیم

پوتین به شبکه تلویزیونی روسیه-۱ گفت روسیه و آمریکا باید «تعهدات برابر» داشته باشند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه -SERGEI ILYIN / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس ‌جمهوری روسیه، گفته است که کشورش آماده استرداد مجرمان سایبری به ایالات متحده است به شرط آن که آمریکا نیز در مقابل همین کار را انجام دهد.

به گزارش خبرگزاری دولتی تاس در روسیه، پوتین به شبکه تلویزیونی روسیه-۱ گفت که روسیه و آمریکا باید «تعهدات برابر» داشته باشند. او افزود: «روسیه طبیعتا این کار را می‌کند، تنها به شرط آن که طرف مقابل، یعنی آمریکا نیز در مقابل توافق کند که با عملکرد مشابه، مجرمان را به روسیه مسترد کند.»

اظهارات پوتین پیشاپیش ملاقات او در ژنو با جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، در ۱۶ ژوئن ایراد شده است. بایدن روز یکشنبه، سیزدهم ژوئن، در یک نشست خبری گفت که سخنان قبلی پوتین موجب ترغیب او شده است و تصریح کرد که امکان مذاکره وجود دارد، اما در عین حال درباره تغییر رفتار رئیس ‌جمهوری روسیه محتاطانه عمل می‌کند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در اظهارات روز چهارشنبه‌اش گفت که «مسئله حملات باج‌گیرانه» (سایبری) در جلسه میان رهبران آمریکا و روسیه در ژنو، مطرح خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت:‌ «ما مسئله حملات سایبری با هدف باج‌گیری را با کشورهای متعدد، از جمله روسیه، مطرح کرده‌ایم. همان گونه که از کاخ سفید شنیده‌اید، این مسئله از جمله موضوعات مورد گفت‌وگوی دو رئیس ‌جمهوری در هفته آینده است.»

ولادیمیر پوتین در مصاحبه اخیرش با شبکه تلویزیونی روسیه-۱ ابراز امیدواری کرد که ملاقاتش با بایدن در جهت احیای مناسبات میان روسیه و ایالات متحده باشد و «سازوکار موثری» را برای مذاکره مستقیم درباره «موضوعات مشترک»، از جمله درباره درگیری‌های منطقه‌ای، همکاری اقتصادی، و حفاظت از محیط زیست به دست دهد.

روز پنجشنبه، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که بایدن در ملاقات با پوتین چندین مسئله را مطرح خواهد کرد.

او گفت: «تمرکز رئیس ‌جمهوری آمریکا بر ابلاغ پیام‌هایی است که برای مردم آمریکا اهمیت دارند. هدف او همچنین استفاده از این نشست به عنوان فرصتی برای پیش بردن منافع آمریکا است.»

جن ساکی گفت:‌ «رئیس ‌جمهوری نگرانی‌های خود را مطرح خواهد کرد؛ از حملات با هدف باج‌گیری گرفته تا حملات در مرز اوکراین، یا سوءاستفاده از حقوق بشر. اما زمینه‌هایی هم هست که گمان می‌کنیم امکان همکاری وجود دارد.»