دولت بریتانیا به فرزندان اعضای بریتانیایی داعش اجازه بازگشت نمی دهد

fa.abna24.com
«بشرا بوالال» و «تاتیانیا ویلنت» دو زن ۲۶ ساله بلژیکی عضو سابق داعش

بنا بر گزارشات، دولت بریتانیا تصمیم گرفته به فرزندان اعضای بریتانیایی داعش که در سوریه سرگردان هستند اجازه بازگشت به کشور داده نشود.

در حال حاضر دستکم ۳۰ کودک بریتانیایی با مادرانشان در اردوگاه هایی در شمال سوریه نگهداری می شوند. آنها پس از فرار از خلافت در حال فروپاشی داعش بازداشت شدند.

دولت از سوی مقامات محلی سوریه و نیز دولت ترامپ برای بازگرداندن آنها از اردوگاه های خطرناک و شلوغ زیر فشار بوده است. پیشتر در اوایل سال، نوزاد شمیمه بگم، دختر نوجوانی که برای پیوستن به داعش از خانه اش در بثنال گرین، لندن، گریخت، چند هفته پس از ورود به یکی از مراکز جان سپرد.

جرمی هانت، وزیرخارجه سابق، در پی مرگ این نوزاد گفت دولت در این مورد که آیا کودکان می توانند به سلامت بازگردند یا نه، با پنی موردانت وزیر سابق توسعه بین المللی در حال گفتگو هستند.

اما، به گزارش روزنامه  تایمز، ساجد جاوید، وزیر کشور سابق، پس از بررسی موضوع به این نتیجه رسید که اعزام مقامات برای بازگرداندن کودکان از سوریه بسیار خطرناک خواهد بود -- به رغم این که مددکاران بریتانیایی و خبرنگاران مرتبا از اردوگاه ها دیدن می کنند.

با این حال، شماری از کشورهای اروپایی کودکان سرگردان را باز گردانده اند. فرانسه، آلمان، نروژ و دانمارک شمار کوچکی را پذیرفته اند که اکثر آن ها کودکان یتیمی هستند که والدینشان در تحولات ماه های پایانی خلافت اسلامی کشته شدند. استرالیا نیز اخیرا هشت کودک و نوه های دو شهروند استرالیایی را که برای داعش جنگیدند برگرداند.

حدود ۷۰ هزار زن و کودک که از خلافت اسلامی در ماه های آخر آن فرار کردند، در اردوگاه های نیروهای دمکراتیک سوریه (SDF) -- گروهی متشکل از شبه نظامیان کرد که گروه تروریست را با پشتیبانی آمریکا و بریتانیا شکست دادند -- نگهداری می شوند. بزرگترین این مراکز اردوگاه الهول (al-Hol) است که در حال حاضر حدود ۱۱ هزار شهروند خارجی در آن اقامت دارند. نیروهای دمکراتیک سوریه نیز حدود ۸۰۰ رزمنده اروپایی داعش را نگهداری می کند.

سرویس های امنیتی بریتانیا و سراسر جهان ابراز نگرانی می کنند که شهروندان بازداشت شده در سوریه که هنوز نگرش افراطی دارند، سرانجام راهی برای بازگشت به سرزمین خود پیدا خواهند کرد. دولت بریتانیا بر این عقیده است که زنان می توانند همانند رزمندگان مرد که باز می گردند، خطر عمده ای برای امنیت ملی باشند.

تایمز گزارش داد باقی گذاشتن کودکان بریتانیایی در یک ناحیه جنگی تصمیمی بود که آقای جاوید ‌پیش از ترک وزارت کشور گرفت. او نیز نگران بود که بازگرداندن کودکان، راهکاری قانونی برای والدین جهت بازگشت به بریتانیا فراهم خواهد آورد.

مقامات کرد، که مسئولیت اردوگاه ها را بر عهده دارند، گفتند این تصمیم «اشتباه بزرگی» بود که با خطر آسیب پذیر ساختن کودکان در برابر یارگیری های تروریستی همراه است.

عبدالکریم عمر، مسئول امور خارجی دولت خود مختار که اردوگاه ها را کنترل می کند به ایندیپندنت گفت :«اگر این کودکان به کشورشان بازنگردند، هدایت و بازآموزی نشوند و در جوامع خود ادغام نگردند، همه به تروریست های آینده تبدیل خواهند شد».

وی افزود: «این بچه ها در محیطی تروریستی، با ایدئولوژی داعش، بزرگ شدند، به ویژه آنها که بالای هشت سال هستند. ماندن در یک جو رادیکال به معنای خلق نسل جدیدی از تروریست هایی است که تهدیدی برای ما و تمام جامعه بین المللی خواهند بود».

وزارت کشور حاضر نشد مستقیما درباره این گزارش ها اظهار نظر کند. یک سخنگوی دولت گفت: «از سال ۲۰۱۱، دفتر امور خارجی و مشترک المنافع به شهروندان بریتانیا توصیه کرده است به سوریه مسافرت نکنند، و هیچ حمایت کنسولی برای اتباع بریتانیا در داخل سوریه وجود ندارد».

دیدبان حقوق بشر در گزارش ماه گذشته به شدت از وضعیت اردوی الهول انتقاد کرد. در جریان سه دیدار از ناحیه ای که برای زنان و کودکان خارجی ذخیره شده، این گروه شاهد «آبریزگاه های پر شده، فاضلابی که به داخل چادرهای پاره پاره می ریخت، و ساکنانی که آب شستشو را از تانکرهای آلوده به کرم می نوشیدند» بوده است.

گزارش اضافه می کند: «بچه های کوچک مبتلا به اگزما، با اندامی نحیف و شکم های برآمده در آفتاب سوزان توده های زباله متعفن را زیر و رو می کردند یا روی کف چادرها افتاده بودند. بدن هایشان با خاک و مگس پوشیده شده بود. بچه ها از اسهال شدید و عفونت هایی شبیه آنفلوآنزا می میرند».

ائتلافی که به رهبری امریکا برای شکست دادن داعش تشکیل شد هشدار داده است نسل جدیدی از جهادی ها در اردوهائی که خانواده های رزمندگان داعش در آنها بسر می برند خلق می شود.

در مصاحبه ای انحصاری با ایندیپندنت، سرلشکر آلکسس گرینکویچ، معاون فرماندهی ائتلاف بین المللی، قابلیت برای رادیکالیزه شدن در اردوگاه ها را «بزرگترین خطر استراتژیک درازمدت» برای نبرد با گروه جهادی خارج از عملیات نظامی جاری توصیف کرد.

او گفت: «برداشت ما درباره برخی از زنان و کودکانشان که تسلیم می شدند این است که ایدئولوگ های سرسخت داعش در میان آنها وجود دارند. ما به یقین گزارش هایی از برخی از والدین که در این اردوگاه ها کار می کنند شنیده ایم و دیده ایم که سطح این ایدئولوژی بالاست».

در هفته های اخیر، حوادثی در اردوگاه روی داده که موجب نگرانی شده است. در ویدیویی که گویا توسط ساکنان اردوگاه منتشر شد، پرچم سیاه داعش در اهتزاز بوده در حالی که زنان و کودکان شعارهای داعش را تکرار می کردند. همچنین، تندروها پیاپی نگهبانان را در داخل اردوگاه هدف حمله قرار می دهند.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent