حسین شریعتمداری خواهان انصراف نامزدهای جبهه انقلاب به نفع رئیسی شد

اصطلاح «کاندیدای پوششی» اولین‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ وارد ادبیات سیاسی ایران شد

مدیرمسئول کیهان خواهان انصراف سایر کاندیداها به نفع رئیسی شد - عکس از فرارو

بسیاری از تحلیلگران از ابتدای ثبت نام در انتخابات، ابراهیم رئیسی را نامزد اصلی حکومت برای پست ریاست‌جمهوری می‌دانستند، در چنین شرایطی، نماینده علی خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در سرمقاله امروز (۲۳ خرداد)، نوشت حضور هر ۵ نامزد جبهه انقلاب در انتخابات و خودداری ۴ تن آنها از کناره‌گیری به نفع نفر پنجم، خطای بزرگی است که دود آن به چشم جبهه انقلاب می‌رود و می‌توان این خطا را با توجه به دامنه اثر نا‌مطلوب و خسارت‌آفرینی که درپی دارد، گناهی نا‌بخشودنی دانست.

حسین شریعتمداری با اشاره به صحبت‌های عبدالناصر همتی که در مناظرات ۴ کاندیدای دیگر منتسب به اصول‌گرایان را «پوششی» خوانده بود و حضور آنها را تنها برای استفاده از مناظره‌ها عنوان کرده بود، اظهار داشت برخلاف ادعای آقای همتی، سایر کاندیداها پوششی نیستند بلکه آمده‌اند تا در جریان رقابت‌های انتخاباتی حضور داشته و پست ریاست‌جمهوری را در اختیار بگیرند. اما، بدیهی است که وظیفه و تکلیف انسان‌های مؤمن و انقلابی با شرایط روز رقم می‌خورد و چه‌بسا تکلیفی که تا دیروز برعهده داشته‌اند با ورود و پیدایش متغیرهای جدید، تغییر کند.

اصطلاح «کاندیدای پوششی» اولین‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ وارد ادبیات سیاسی ایران شد. در آن دوره اسحاق جهانگیری در کنار حسن روحانی کاندیدای انتخابات شد تا در دوران مناظره‌های تلویزیونی از وقت بیشتری برای پاسخگویی به رقبای خود برخوردار باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما در این دوره از انتخابات نیز، همتی به‌عنوان نماینده دولت روحانی گفت که محسن رضایی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علیرضا زاکانی و سعید جلیلی کاندیداهای پوششی ابراهیم رئیسی هستند. تحلیلگران معتقدند که ابراهیم رئیسی توانایی سخنوری خوبی ندارد و به همین دلیل حضور چهار کاندیدای دیگر ابزاری است تا فشار انتقادات را از روی او بردارد و عملاً دیگران به جای رئیسی پاسخ دهند.

در چنین شرایطی همتی در مناظره‌ها بارها تأکید کرد که چهار کاندیدای دیگر پوششی هستند و رقیب او در انتخابات تنها ابراهیم رئیسی است. به همین جهت از داوطلبان خواست که اگر مدعی هستند پوششی نیستند، تا پایان انتخابات باقی بمانند.

در این شرایط، حسین شریعتمداری می‌پرسد: «حالا باید دید، چه کسانی باید به نفع چه کسی کناره‌گیری کنند؟! امروزه با توجه به انواع نظرسنجی‌ها و مشاهدات میدانی به وضوح می‌توان دید که کدامیک از ۵ نامزد یاد شده از رأی و اقبال بیشتری برخوردار است؟»

بنابراین به نظر می‌رسد که بر خلاف مقدمه مقاله‌اش، شریعتمداری نیز از ابتدا این پیش فرض را داشته که قرار است ۴ نفر به نفع یک نفر کناره‌گیری کنند.

اگرچه در مقاله شریعتمداری هیچ نامی از ابراهیم رئیسی برده نشده، اما صراحتاً گفته شده که کسی که در نظرسنجی‌ها رأی بیشتری دارد باید باقی بماند و بقیه به نفع او انصراف دهند. توضیحی که مخاطب را در نهایت به نام «ابراهیم رئیسی» می‌رساند.